Welkom...

dr. E.M.J. Aarntzen (Lianne)

Postdoc

Over mij

Lianne Aarntzen werkt als postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Onderwijskunde. Het belangrijkste doel van haar onderzoek is om te kijken hoe werk-familie ervaringen en keuzes gevormd worden door de sociale, educatieve en organisatorische context.

Momenteel ligt haar onderzoeksfocus op het verbeteren van de overgang van niet-prototypische STEM-studenten (bijvoorbeeld: vrouwen) naar de technische arbeidsmarkt. Hierbij onderzoekt ze hoe de educatieve en organisatorische context de professionele identiteit van STEM-studenten vormt. Van 2015 tot 2020 werkte ze als promovendus aan de Universiteit Utrecht en startte ze onderzoek naar de invloed van genderstereotypen op schuldgevoelens van werkende ouders over het combineren van werk en gezin en hoe dit schuldgevoel hun werk-familie keuzes beïnvloedt.

Expertises

Business & Economics
Gender Roles
Guilt
Work-Family
Social Sciences
Family Work
Guilt
Earth & Environmental Sciences
Gender
Gender Role
Norm

Onderzoek

Lianne is een sociaal psycholoog, geïnteresseerd in hoe werk-familie ervaringen en keuzes gevormd worden door de sociale, educatieve en organisatorische context. Met behulp van verschillende onderzoeksmethoden (bijvoorbeeld dagboekstudies, interviews, experimenten) onderzoekt ze vragen zoals hoe de dagelijkse interacties tussen begeleider en stagiair de professionele identiteit en de carrièrekeuzes van de stagiair vormgeven.

Haar proefschrift illustreerde dat genderstereotypen ervoor zorgen dat in identieke werk-familie situaties, moeders meer schuld ervaren dan vaders en dat dit schuldgevoel moeders in een traditionele genderrol houdt (bijv. minder uur betaald werk willen verrichten, het opofferen van de eigen vrije tijd). 

Publicaties

Recent
Aarntzen, L., van der Lippe, T., van Steenbergen, E., & Derks, B. (2021). How individual gender role beliefs, organizational gender norms, and national gender norms predict parents’ work-family guilt in Europe. Community, Work and Family, 24(2), 120-142. https://doi.org/10.1080/13668803.2020.1816901
Endedijk, M. , Nieuwenhuis, M., van Veelen, R., van Rees, M., Maas, B. , van Hattum-Janssen, N. , & Aarntzen, L. (2020). How to stimulate collaboration and performance of highly diverse student teams in engineering education? In J. van Veen, N. van Hattum-Janssen, H-M. Järvinen, T. de Laet, & I. ten Dam (Eds.), Engaging, Engineering, Education: Book of Abstracts, SEFI 48th Annual Conference University of Twente (online) (pp. 1442-1443). University of Twente.
Aarntzen, L., Derks, B., van Steenbergen, E., Ryan, M., & van der Lippe, T. (2019). Work-family guilt as a straightjacket. An interview and diary study on consequences of mothers' work-family guilt. Journal of vocational behavior, 115, [103336]. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2019.103336
Overige bijdragen

Aarntzen, L., Derks, B., van Steenbergen, E., Ryan, M., & van der Lippe, T. (2019). Work-family guilt as a straightjacket. An interview and diary study on consequences of mothers' work-family guilt. Journal of Vocational Behavior115, 103336. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2019.103336

Aarntzen, L., van der Lippe, T., van Steenbergen, E., & Derks, B. (2020). How individual gender role beliefs, organizational gender norms, and national gender norms predict parents’ work-Family guilt in Europe. Community, Work & Family, 1-23. https://doi.org/10.1080/13668803.2020.1816901 

https://www.socialevraagstukken.nl/de-keuze-van-vrouwen-voor-deeltijd-is-minder-vrij-dan-we-denken/

 

 

Verbonden aan Opleidingen

Master

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Drienerlolaan 5
7522 NB Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Postbus 217
7500 AE Enschede