Over mij
Onderzoek
Publicaties
Bijlsma, H. J. E. (2021, in press). The quality of student perception questionnaires: a systematic review. In: Rollett, W., Bijlsma, H. J. E. & Röhl, S. (under review). Student feedback on teaching in schools: using student perceptions for the development of teaching and teachers. Cham, CH: Springer Publishers
Bijlsma, H. J. E. & Keyser, M. (2021). Erken de ongelijkheid. De kracht van diversiteit in onderwijsteams. Huizen: Uitgeverij PICA.
Bijlsma, H. J. E., Glas, C. A. W., Visscher, A. J. (under review). Construct validity and reliability of student perceptions of teaching quality. Educational Assessment and Evaluation
Bijlsma, H. J. E., Glas, C. A. W., Visscher, A. J. (under review). Influencing factors on student perceptions of teaching quality. School Effectiveness and School Improvement
Bijlsma, H. J. E., Visscher, A. J., Dobbelaer, M. J. & Veldkamp, B. P. (2019). Does smartphone-assisted student feedback affect teachers’ teaching quality?, Technology, Pedagogy and Education, DOI: 10.1080/1475939X.2019.1572534
Bijlsma, H. J. E., Van der Lans, R., Mainhard, T. & Den Brok, P. (2021, in press). A reflection on student perceptions of teaching quality from three psychometric perspectives: CCT, IRT and GT. In: Rollett, W., Bijlsma, H. J. E. & Röhl, S. (under review). Student feedback on teaching in schools: using student perceptions for the development of teaching and teachers. Cham, CH: Springer Publishers
Bijlsma, H. J. E., Filemon, L., Konig, D., Mudde, R., Van Schaijk, M. (2017). Staat van de leraar 2017. Utrecht: Onderwijscoöperatie.
Bijlsma, H. J. E., De Ruig, N., Scheerens, J., Filemon, L. (2018). Staat van de leraar 2018. Utrecht: Onderwijscoöperatie.
Bijlsma, H. J. E. (2016). Gathering Feedback by means of Student Perceptions. A Systematic
Review of Student Perception Questionnaires. (Master thesis Research Master), University of
Groningen, Faculty of Behavioural and Social sciences, Groningen.
Bijlsma, H. J. E. (2016). Het observeren van pedagogisch didactische kwaliteit van leerkrachten.
Studie naar de bruikbaarheid van schoolbrede observatie-instrumenten in groep 1 en 2 van de
basisschool. (Master thesis Onderwijskunde), University of Groningen, Faculty of Behavioural
and Social sciences, Groningen.
Dobbelaer, M. J., Glas, C. A. W., Visscher, A. J., Bijlsma, H. J. E. (submitted). Quality lies in the eye of the beholder: a comparison of the perspectives on teaching quality of external raters, students, and teachers.
Maslowski, R., Deunk, M., Van Kuijk, M., Bijlsma, H. J. E. (2015). Adaptief Onderwijsbeleid. Een verkenning onder scholen en besturen naar de mogelijkheden voor het voeren van adaptief onderwijsbeleid. GION: Groningen.
Röhl, S., Bijlsma, H. J. E. & Rollett, W. (2021, in press). The Process Model of Student Feedback on Teaching: a theoretical framework and introductory remarks. In: Rollett, W., Bijlsma, H. J. E. & Röhl, S. (under review). Student feedback on teaching in schools: using student perceptions for the development of teaching and teachers. Cham, CH: Springer Publishers
Rollett, W., Bijlsma, H. J. E. & Röhl, S. (2021, in press). Student feedback on teaching in schools: current state of research and future perspectives. In: Rollett, W., Bijlsma, H. J. E. & Röhl, S. (under review). Student feedback on teaching in schools: using student perceptions for the development of teaching and teachers. Cham, CH: Springer Publishers
Van der Scheer, E. A., Bijlsma, H. J. E., & Glas, C. A. W. (2018). Validity and reliability of student perceptions of teaching quality in primary education. School Effectiveness and School Improvement, DOI: 10.1080/09243453.2018.1539015
Projecten
Impact! is een door de Universiteit Twente ontwikkelde, digitale tool waarmee leerlingen aan het eind van een les binnen enkele minuten aan hun leerkracht feedback kunnen geven over de les (op hun smartphone, iPad of tablet). De leerkracht ziet zo direct wat de sterke kanten van zijn/haar les waren en waar nog verbetering mogelijk is.
De vragen die leerlingen in impact! over een les beantwoorden zijn niet zomaar vragen, maar gaan over wetenschappelijk vastgestelde kenmerken van effectieve lessen.
Impact! is gemakkelijk te gebruiken. Als leerkracht kunt u zelf eenvoudig een van de vragenlijsten in impact! selecteren voor de les waarover u feedback wilt ontvangen. U kunt, als u dat wilt, ook zelf vragen toevoegen of een eigen vragenlijst samenstellen.
Onderzoek naar impact!
Ik heb, samen met mijn team van de Universiteit Twente, onderzoek gedaan naar de effecten van impact! op onder andere leerkrachtreflectie, leskwaliteit en leerlingbetrokkenheid. Het onderzoek gaat ook over factoren die van invloed zijn op het geven van feedback aan leerkrachten.
Informatie
Impact! is vanaf nu ook beschikbaar voor scholen. Wilt u meer informatie?
Ik kom graag bij u op locatie langs om meer te vertellen over de mogelijkheden voor uw school.
Contactgegevens
Bezoekadres
Universiteit Twente
Drienerlolaan 5
7522 NB Enschede
Postadres
Universiteit Twente
Postbus 217
7500 AE Enschede