Welkom...

drs. H.J.E. Bijlsma (Hannah)

Onderzoeker

Over mij

Als onderzoeker aan de Universiteit Twente werk ik samen met mijn team aan een innovatief feedbacksysteem voor leerkrachten. De combinatie met het lesgeven (groepsleerkracht groep 7/8 van de basisschool) geeft een dynamisch en uitdagend leven, waarin ik een meerwaarde ervaar van onderzoek doen in combinatie met mijn leraar-zijn. 
Ik ben afgestudeerd aan de Academische Pabo, Research Master en de master Onderwijskunde, allemaal aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit deze vooropleidingen blijken mijn brede interesses voor onderzoek & wetenschap en onderwijs & ontwikkeling. Mijn grote doorzettingsvermogen en kritische blik zet ik graag in om mezelf te blijven ontwikkelen en mijn kwaliteiten in te zetten in de omgeving waar ik ben. 
Ik ben mede-oprichter en voorzitter van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB). Dit getuigt van een ondernemende en innovatieve instelling. Hierin komen mijn passie voor onderwijskwaliteit en -verbetering tot uiting. Ik ben ervan overtuigt dat academische leerkrachten van meerwaarde kunnen zijn voor het basisonderwijs.

Onderzoek

Mijn onderzoek focused zich op leerkrachteffectiviteit en leerkrachtprofessionalisering en het gebruik van leerlingfeedback voor het verbeteren van leskwaliteit. Ik heb daarvoor de Impact! Tool ontwikkeld. Zie:  https://www.youtube.com/watch?v=k264tJHI8GI&t=37s 

Publicaties

Recent
Schildkamp, K., Poortman, C. L., Brown, C., Blossing, U., Liljenberg, M., Faddar, J., ... Veldkamp, B. P. (2017). Achieving the Promise of Equal Educational Opportunity by Evaluation and Research in Schools. Paper presented at AERA Annual Meeting 2017, San Antonio, United States.
Overige bijdragen

Bijlsma, H. J. E., Filemon, L., Konig, D., Mudde, R., Van Schaijk, M. (2017). De Staat van de

Leraar 2017. Utrecht: Onderwijsco√∂peratie.

Bijlsma, H. J. E. (2016). Gathering Feedback by means of Student Perceptions. A Systematic

Review of Student Perception Questionnaires. (Master thesis Research Master), University of Groningen, Faculty of Behavioural and Social sciences, Groningen.

Bijlsma, H.J.E. (2016) Het observeren van pedagogisch didactische kwaliteit van leerkrachten.

Studie naar de bruikbaarheid van schoolbrede observatie-instrumenten in groep 1 en 2 van de basisschool. (Master thesis Onderwijskunde), University of Groningen, Faculty of Behavioral and Social sciences, Groningen.

Bijlsma, H. J. E., Visscher, A. J., Veldkamp, B. P., & Dobbelaer, M. J. (under review). Does smartphone-assisted student feedback impact teaching quality? Technology, Pedagogy & Education.

Maslowski, R., Deunk, M., Van Kuijk, M., Bijlsma, H. J. E. (2015) Adaptief Onderwijsbeleid.

Een verkenning onder scholen en besturen naar de mogelijkheden voor het voeren van

adaptief onderwijsbeleid. GION: Groningen.

 Van der Scheer, E. A., Bijlsma, H. J. E., & Glas, C. (under review). Validity and reliability of

student perceptions of teaching quality in primary education. School Effectiveness and School Improvement

Pure Link

Projecten

Over impact!
Impact! is een door de Universiteit Twente ontwikkelde, digitale tool waarmee leerlingen aan het eind van een les binnen enkele minuten aan hun leerkracht feedback kunnen geven over de les (op hun smartphone, iPad of tablet). De leerkracht ziet zo direct wat de sterke kanten van zijn/haar les waren en waar nog verbetering mogelijk is. 

De vragen die leerlingen in impact! over een les beantwoorden zijn niet zomaar vragen, maar gaan over wetenschappelijk vastgestelde kenmerken van effectieve lessen.

Impact! is gemakkelijk te gebruiken. Als leerkracht kunt u zelf eenvoudig een van de vragenlijsten in impact! selecteren voor de les waarover u feedback wilt ontvangen. U kunt, als u dat wilt, ook zelf vragen toevoegen of een eigen vragenlijst samenstellen.

Onderzoek naar impact!
Ik heb, samen met mijn team van de Universiteit Twente, onderzoek gedaan naar de effecten van impact! op onder andere leerkrachtreflectie, leskwaliteit en leerlingbetrokkenheid. Het onderzoek gaat ook over factoren die van invloed zijn op het geven van feedback aan leerkrachten. 

Informatie
Impact! is vanaf nu ook beschikbaar voor scholen. Wilt u meer informatie?
Ik kom graag bij u op locatie langs om meer te vertellen over de mogelijkheden voor uw school. 

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 4339
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus (gebouwnr. 41)
De Zul 10
7522NJ  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  4339
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media