Welkom...

dr. J.C.W. van Aalst (Jan)

Over mij

Door de jaren heen heb ik me beziggehouden met verschillende vormen van onderzoekend en samenwerkend leren, vooral kennis-creëren en formatieve beoordelingen van leerprocessen hierin die door leerlingen zelf gedaan worden. Meer recentelijk zijn mijn interesses verbreed naar het impact van onderzoek in de leerwetenschappen op het onderwijs, meer in het algemeen. Een eerste stap in die richting was de ontwikkeling aan de Universiteit van Hong Kong van een professionele masters voor leraren en curriculumontwikkelaars. Bij ELAN ben ik met hetzelfde thema bezig. In 2022 kwam mijn tekstboek over onderzoekmethodes met Jin Mu, Crina Damsa en Sydney Msonde uit (Routledge, 2022). Ik ben nu bezig met een boek over leren voor een breed publiek, en met een literatuurstudie over de psychologie van complottheorieën.

Expertises

Engineering & Materials Science
Students
Social Sciences
Academic Achievement
Collective Knowledge
Discourse
Hong Kong
Learning
Student
Teacher

Publicaties

Recent
Salas-Pilco, S. Z., Yang, Y. , & van Aalst, J. (2022). Emerging technologies for diverse and inclusive education from a sociocultural perspective. British journal of educational technology, 53(6), 1483-1485. https://doi.org/10.1111/bjet.13279
van Aalst, J., & Yoon, S. A. (2021). From the outgoing editors. Journal of the learning sciences, 30(1), 1-9. https://doi.org/10.1080/10508406.2021.1880158
Feng, X. , van Aalst, J., Chan, C. K. K., & Yang, Y. (2020). Co-designing a collective journey of knowledge creation with idea-friend maps. In M. Gresalfi, & I. S. Horn (Eds.), 14th International Conference of the Learning Sciences: The Interdisciplinarity of the Learning Sciences, ICLS 2020 - Conference Proceedings (pp. 1429-1436). (Computer-Supported Collaborative Learning Conference, CSCL; Vol. 3). International Society of the Learning Sciences (ISLS).
Yang, Y., Du, Y. , van Aalst, J., Sun, D., & Ouyang, F. (2020). Self-directed reflective assessment for collective empowerment among pre-service teachers. British journal of educational technology, 51(6), 1960-1980. https://doi.org/10.1111/bjet.13040
Yang, Y., Chen, Q., Yu, Y., Feng, X. , & van Aalst, J. (2020). Collective reflective assessment for shared epistemic agency by undergraduates in knowledge building. British journal of educational technology, 51(4), 1136-1154. https://doi.org/10.1111/bjet.12909

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Drienerlolaan 5
7522 NB Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Postbus 217
7500 AE Enschede