Welkom...

dr. J.T. van der Veen (Jan)

Universitair hoofddocent

Over mij

Jan van der Veen studeerde natuurkunde in Groningen. Na vier jaar lesgeven op een middelbare school is hij aan de Universiteit Twente gaan werken bij de Onderwijskundige Dienst aan ICT in onderwijs projecten, projectonderwijs en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van docenten aan de Universiteit Twente. Sinds 2004 is Jan als lerarenopleider verbonden aan ELAN. Daar was hij van 2010-2014 ook opleidingsdirecteur in nauwe samenwerking met de scholen in de regio. Ontwikkeling van landelijk beleid in verband met het lerarentekort in de bètavakken. Sinds 2014 is Jan voorzitter van het 4TU.Centre for Engineering Education. Hierin werken de vier Technische Universiteiten samen aan het vernieuwen en onderzoeken van technisch onderwijs.  

Onderzoeksinteresse:

·         Vakdidactiek van natuurwetenschappen en techniek

·         Professionele Ontwikkeling

·         Toepassingen van ICT in het onderwijs

Expertises

Education
Teacher
Computer Simulation
University Teaching
Team
Student
Learning
Development
Qualification

Onderzoek

Gekoppeld aan mijn onderwijs en onderzoek zijn de nodige publicaties verschenen. Hier ziet u een selectie.

Publicaties

Recente Artikelen
van der Blij, M., ten Voorde, M., Hahnen-Florijn, M. E., Gommer, L., & van der Veen, J. (2017). Senior University Teaching Qualification (SUTQ/SKO).
van der Veen, J. T., Hahnen-Florijn, M. E., Poortman, C. L., & McKenney, S. (2017). Senior university teaching qualification via engineering education research and design. Paper presented at 45th SEFI Annual Conference 2017, Angra do Heroísmo, Terceira Island, Portugal.
van der Veen, J. T. (2015). ShowdeFysica. 40(7), 379-.
Meulenbroeks, R. F. G., van der Veen, J. T., & Eijkelhof, H. M. C. (2015). Natk4all: terug naar de natuurkunde!Nederlands tijdschrift voor natuurkunde, 81(6), 220-222.
van der Veen, J. T., Meulenbroeks, R., & Eijkelhof, H. (2015). Natk4all: natuurkunde in beeld. 40(7), 366-367.
Gast, I., Schildkamp, K., & van der Veen, J. T. (2015). Teacher Professional Development in Teams: A higher education review study. Paper presented at 2015 Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, JURE 2015, Limassol, Cyprus.
Gast, I., van der Veen, J. T., & van Joolingen, W. (2014). Multidisciplinary Teacher Teams in Higher Education. Poster session presented at 2014 Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, JURE 2014, Nicosia, Cyprus.
Rutten, N. P. G., van Joolingen, W., & van der Veen, J. T. (2014). Inquiry-based teaching with computer simulations in physics. In Teaching/Learning Physics: Integrating Research into Practice, GIREP-MPTL 2014 International Conference (pp. 159-160). Palermo, Italy.
van der Veen, J. T., & van Joolingen, W. (2014). Practical work revisited: a case study using a lesson study approach. In Teaching/Learning Physics: Integrating Research into Practice, GIREP-MPTL 2014 International Conference (pp. -). Palermo, Italie.
Rutten, N. P. G., van Joolingen, W., & van der Veen, J. T. (2014). Measuring the learning effects of inquiry-based teaching with computer simulations. In Teaching/Learning Physics: Integrating Research into Practice, GIREP-MPTL 2014 International Conference (pp. 173-174). Palermo.
van der Veen, J. T., Eijkelhof, H., & Savelsbergh, E. R. (2014). Projectplan Natk4all. Enschede: Universiteit Twente.

Pure Link

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5349
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  5349
Postbus 217
7500 AE Enschede