Welkom...

dr. J. van den Berg (Hans)

Onderwijsadviseur en trainer

Over mij

Ik ben opgeleid als chemicus (dr.) en marketeer (DipM). Werk bij het Centre of Expertise in Learning & Teaching (CELT, deel van CES) sinds 2004. Voorafgaande daaraan was ik een manager in de fotografische industrie en bij Kiwa - een organisatie zonder winstoogmerk gericht op de drinkwaterindustrie. Daarna was ik senior management consultant bij Capgemini.

Bij CELT ben ik gespecialiseerd in kwaliteitsmanagement, evaluatie & accreditatie, en in geavanceerde docent-ontwikkeling. Ook was ik de eerste programmamanager van de post-initiƫle masteropleiding Risicomanagement. Zo nu en dan ben ik betrokken bij onderzoeksvisitaties.

Onderzoek

2018: co-onderzoeker in (het eerste) Brinksma Innovation Grant project dat zich richt op Threshold Concepts in IEM BSc Module 11 en de Premaster van het IEM MSc programma. Een artikel is beschikbaar.

2016-2017: co-onderzoeker in een 4TU.CEE project dat zich richt op onderwijsinnovatie.

2015: Eerste auteur van een artikel over Groeimodellen in onderwijs, ter ondersteuning van het Twents Onderwijs Model.

Doorlopend: Ik ben een liefhebber en bevorderaar van SoTL, de Scholarship of Teaching & Learning. Dit heft verscheidene vormen, zoals: het doen van onderwijsgerelateerd literatuuronderzoek voor bijvoorbeeld Conceptueel Denken; het verzorgen van een workshop over Science-Based Education; samenwerken met een docententeam voor het voorbereiden van een wetenschappelijk onderwijsartikel. Ook ben ik een actieve schrijver op mijn LinkedIn pagina.

https://www.linkedin.com/in/hans-van-den-berg-574ba17/

Publicaties

Overige bijdragen

S. Lowik, H. van den Berg, Read Students' Minds. How Cognitive Task Analysis Assists Students to Understand Threshold Concepts in Academic Skills. Conference paper for Edulearn 2018, Mallorca

Hans van den Berg, How to make a good SAR in 15 pages. Version 2.2, November 6, 2017 (internal report)

Hans van den Berg, Irene Steens, and Charlotte Oude Alink, Tailor-made Maturity Models for transformational change in HE - The implementation of the Twente Educational Model. (translated from Dutch with editor's and publisher's permission) THEMA (1) 2015 38-46

Dr. J. van den Berg, Drs. M.A. Hilderink, Drs. G. Pessers - Van Reeuwijk, en Drs. H.M. Peters, Zelfevaluatie, visitatie en accreditatie: Ervaringen van de 3 TU's. Mei 2006

Many other contributions, e.g. for workshops.

Pure Link

Onderwijs

I'm a teacher trainer. Also, I often teach (bachelor's) students. Examples include:

teachers

  • Quality Assurance and Evaluation
  • Science-Based Education
  • Student-Centred Teaching & Learning / transformation to student-centredness
  • Threshold Concepts

(bachelor's) students

  • Presentation skills
  • Academic poster making
  • Creative Thinking
  • Collaboration skills
  • Conceptual Thinking
  • Introduction to Cognitive Task Analysis

Verbonden aan Opleidingen

Bachelor

Projecten

Most projects I do are for degree programmes to prepare for (re)accreditation. In addition:

  • Brinksma Innovation Grant project on IEM BSc Module 11 and IEM MSc Premaster

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Centre for Educational Support
Citadel (gebouwnr. 09), kamer H-428
Hallenweg 15
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Centre for Educational Support
Citadel  H-428
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media