Welkom...

dr. N.M. Nieveen (Nienke)

Over mij

Nienke Nieveen is universitair hoofddocent en opleidingsdirecteur bij ELAN.

Een rode draad in haar werk is de actieve bijdrage aan de professionalisering van (toekomstige) leraren, team- en schoolleiders die binnen hun school bezig zijn met het (her)ontwerpen van hun curriculum. Ook draagt ze ontwerponderzoek een warm hart toe waarbij ze het ontwerpen van onderwijs verbindt met onderzoek gericht op het optimaliseren van het onderwijsontwerp.

In 1997 is ze gepromoveerd op een ontwerponderzoek op het terrein van curriculumevaluatie. Van 1997 tot 2007 was ze universitair docent bij de Universiteit Twente. Van 2007 tot 2019 was ze als senior curriculumontwerper en -onderzoeker werkzaam bij SLO Nationaal expertisecentrum curriculumontwikkeling. Dit combineerde ze tussen 2017 en 2019 met haar universitair hoofddocentschap aan de Eindhoven School of Education van de Technische Universiteit Eindhoven.

Nienke is deputy editor van The Curriculum Journal, voorzitter van de VOR-divisie Curriculum, voorzitter van het curriculum innovation network van de EERA (European Educational Research Association), mede-oprichter van het CURL-network "CURriculumontwerp door (aankomende) Leraren" (www.curriculumontwerp.slo.nl), ze is bestuurslid van EuroAcs (European Association on Curriculum Studies) en lid van het International Network for Curriculum Studies van de University of Stirling, Scotland.

Expertises

Social Sciences
Citizenship
Curriculum
Curriculum Development
Development Policy
Expertise
Netherlands
Reform
Teacher

Publicaties

Recent
van der Linden, S. (2022). Supporting teacher reflection in video-coaching settings. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente]. University of Twente. https://doi.org/10.3990/1.9789036554558
Nieveen, N. , & Kuiper, W. (2021). Integral curriculum review in the Netherlands: In need of dovetail joints. In M. Priestley, D. Alvunger, S. Philippou, & T. Soini (Eds.), Curriculum making in Europe: Policy and practice within and across diverse contexts (pp. 125-150). Emerald. https://doi.org/10.1108/978-1-83867-735-020211007
Priestley, M. , & Nieveen, N. (2020). Understanding curriculum. In The Early Career Framework Handbook (pp. 135-143). Sage. http://hdl.handle.net/1893/31485
Leeman, Y. , Nieveen, N. M., de Beer, F., & van der Steen, J. (2020). Teachers as curriculum‐makers: the case of citizenship education in Dutch schools. Curriculum journal, 31(3), 495-516. https://doi.org/10.1002/curj.21
Huizinga, T. , Nieveen, N. M. , & Handelzalts, A. (2019). Implementation Activities in Design Teams: Opportunities to Demonstrate and Acquire Design Expertise. In J. Pieters, J. Voogt, & N. P. Roblin (Eds.), Collaborative Curriculum Design for Sustainable Innovation and Teacher Learning (pp. 175-190 ). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20062-6_10
Huizinga, T. , Nieveen, N. M. , & Handelzalts, A. (2019). Identifying Needs for Support to Enhance Teachers’ Curriculum Design Expertise. In J. Pieters, J. Voogt, & N. P. Roblin (Eds.), Collaborative Curriculum Design for Sustainable Innovation and Teacher Learning (pp. 115-137). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20062-6_7
Handelzalts, A. , Nieveen, N. M. , & van den Akker, J. (2019). Teacher Design Teams for School-wide Curriculum Development: Reflections on an Early Study. In J. Pieters, J. Voogt, & N. P. Roblin (Eds.), Collaborative Curriculum Design: Sustainable Curriculum Innovation and Teacher Learning. (pp. 55-82). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20062-6_4

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Drienerlolaan 5
7522 NB Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Postbus 217
7500 AE Enschede