Over mij
Bas Kollöffel is Assistant Professor of Professional Learning with Technology.
Hij is gepromoveerd aan de Universiteit Twente in de Instructietechnologie. De focus van zijn onderzoek is op het gebruik van op technologie-gebaseerde, ‘immersive’ trainingsomgevingen voor professionele en beroepstrainingen en -opleidingen. Voorbeelden van dergelijke technologieën zijn Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), GoPro-actiecamera's, simulatoren, games en online leeromgevingen (inclusief MOOC's en SPOC's). De onderzoeksprojecten zijn gericht op zowel het ontwerp als de effectiviteit van dergelijke omgevingen, door het meten van de trainingseffecten en het bestuderen en vinden van nieuwe manieren om de trainees te ondersteunen, om hun leerprocessen te optimaliseren en om transfer te bevorderen, waardoor de nieuwe kennis, vaardigheden en attitudes ook daadwerkelijk in de werkpraktijk ingezet worden.
Expertises
Engineering & Materials Science
# Curricula
# Education
# Engineering Education
# Students
Social Sciences
# Learning
# Learning Environment
Medicine & Life Sciences
# Learning
# Probability Theory
Verbonden aan
Publicaties
Recent
Friso - van den Bos, I.
, & Kollöffel, B. (2022).
This is how we roll: Testing and training Situation Awareness in roller operator students using Virtual Reality. Abstract from 11th EARLI SIG14 Learning and Professional Development Conference 2022, Paderborn, North Rhine-Westphalia, Germany.
Friso-van den Bos, I., Mowlaei, S.
, & Kollöffel, B. J. (2020).
This is how we roll: A VR environment for training Situation Awareness in roller operator students. In
Learning & professional development: From innovative research to innovative interventions: Book of abstracts of the EARLI SIG14 2020 Conference (pp. 154)
https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12515342
Kollöffel, B., & Olde Heuvel, K. (2020).
Virtual reality training of presentation skills: how real does it feel? a mixed-method study. In J. van der Veen, N. van Hattum-Janssen, H-M. Järvinen, T. de Laet, & I. ten Dam (Eds.),
Engaging, Engineering, Education: Book of Abstracts, SEFI 48th Annual Conference University of Twente (online), 20-24 September, 2020 (pp. 252-261). University of Twente.
Ovbiagbonhia, A. R.
, Kollöffel, B., & den Brok, P. (2020).
Teaching for innovation competence in higher education Built Environment engineering classrooms: teachers’ beliefs and perceptions of the learning environment.
European journal of engineering education,
45(6), 917-936.
https://doi.org/10.1080/03043797.2020.1784097
de Jong, T., van Terwisga, H., Brands, S.
, Endedijk, M.
, Leemkuil, H.
, Eysink, T.
, & Kollöffel, B. (2020).
Samen bouwen aan een digitale leeromgeving voor de energietransitie voor leren, werken en innoveren voor klimaat en energie. University of Twente.
https://www.topsectorenergie.nl/sites/default/files/uploads/Eindrapportage Samen Bouwen.pdf
Ovbiagbonhia, A. R.
, Kollöffel, B., & Brok, P. D. (2019).
Educating for innovation: students’ perceptions of the learning environment and of their own innovation competence.
Learning environments research,
22(3), 387-407.
https://doi.org/10.1007/s10984-019-09280-3
Friso-van den Bos, I.
, & Kolloffel, B. J. (2019).
Connecting the dots: Taakgerichte Virtual Reality voor het trainen van situational awareness in MBO Techniekonderwijs. Poster session presented at NRO Inspiratiebijeenkomst 2019, Utrecht, Netherlands.
Pure Link
Vakken Collegejaar 2022/2023
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
Vakken Collegejaar 2021/2022
Projecten
Hieronder vindt u een overzicht van een aantal lopende en afgeronde projecten.
Current Projects
Finished Projects
Contactgegevens
Bezoekadres
Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus
(gebouwnr. 41), kamer B214
De Zul 10
7522NJ Enschede
Postadres
Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus
B214
Postbus 217
7500 AE Enschede