Cindy Poortman is Universitair docent aan de Universiteit Twente. Zij is de 4TU.CEE (Centre for Engineering Education) leader aan de UT. Haar onderzoek en onderwijs is gericht op professionalisering van docenten - van primair tot en met hoger onderwijs - in teams en netwerken (wat betreft onderzoek in de onderwijspraktijk). Gerelateerde thema's waaraan zij werkt zijn o.a. leiderschap en duurzaamheid van onderwijsinnovaties. Zij is coordinator van het ICSEI netwerk 'Professionele Leernetwerken' (PLNs). Zij heeft de AERA research conference grant Professional Learning Networks in Education: Tearing Down Boundaries for School and System Improvement ontvangen om een onderzoeksconferentie in San Diego te organiseren in 2019. Zij heeft verschillende boeken en special issues ge-edit en hieraan bijgedragen als auteur, zoals het boek 'Networks for Learning' (met editor Chris Brown), de boekenserie Professional Learning Networks (met editor Chris Brown) en heeft journal papers gepubliceerd over datagebruik en PLNs. Recent is zij gestart met onderzoek in een project over de professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van formatief toetsen - Assessment for Learning (AfL).Ā 

Expertises

  • Psychology

    • Teachers
    • Sustainability
    • Data-Based Decision Making
    • Assessment
  • Social Sciences

    • Schools
    • Intervention
    • Learning
  • Computer Science

    • Teams

Organisaties

Publicaties

2024
2023
Distinguishing aspects of sustainabilityJournal of educational change, 24, 805-835. Tappel, A. P. M., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A. J.https://doi.org/10.1007/s10833-022-09465-3Teaching Excellence Programs ā€“ Lessons Learned at two UniversitiesIn SEFI 2023 - 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education: Engineering Education for Sustainability, Proceedings (pp. 366-376). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI). Edström, K., Poortman, C. L., Pereira, P. D. & Magnell, M.https://doi.org/10.21427/NPKF-KZ96Sustaining data use professional learning communities in schools: The role of leadership practicesStudies in educational evaluation, 78, Article 101273. van den Boom-Muilenburg, S. N., Poortman, C. L., Schildkamp, K., de Vries, S. & van Veen, K.https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2023.101273Promoting Sustainable Educational Innovation Using the Sustainability MeterJournal of professional capital and community, 8(3), 234-255. Tappel, A. P. M., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A.https://doi.org/10.1108/JPCC-02-2023-0008Adapting Teaching to Studentsā€™ Needs: What Does It Require from Teachers?In Effective Teaching Around the World: Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights (pp. 723-736). Springer Nature. van Geel, M., Keuning, T., Meutstege, K., de Vries, J., Visscher, A., Wolterinck, C., Schildkamp, K. & Poortman, C.https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_33Teachersā€™ and studentsā€™ perceptions of a sense of community in blended educationEducation and information technologies (E-pub ahead of print/First online). Pei, L., Poortman, C., Schildkamp, K. & Benes, N.https://doi.org/10.1007/s10639-023-11853-yChallenge-based Learning in Courses: The Implementation Continuum, 2185-2193. Imanbayeva, A., de Graaf, R. S. & Poortman, C. L.https://doi.org/10.21427/X1HC-PZ30PLGs voor draagvlak en blijvende ontwikkeling: Handleiding voor het werken in Professionele LeerGemeenschappen in de school. Universiteit Twente, ELAN. Poortman, C. L., Lubbers, M. & Schildkamp, K.Carmel op koers: Mid-term review bevindingen. Lubbers, M. & Poortman, C. L.

Onderzoeksprofielen

Adres

Universiteit Twente

Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5446
Hallenweg 17
7522 NH Enschede

Navigeer naar locatie

Organisaties

Scan de QR-code of
Download vCard