Cindy Poortman is Universitair hoofddocent aan de Universiteit Twente. Zij is de 4TU.CEE (Centre for Engineering Education) leader aan de UT en werkt eveneens voor Inland Norway University. Haar onderzoek en onderwijs is gericht op professionalisering van docenten - van primair tot en met hoger onderwijs - in teams en netwerken (wat betreft onderzoek in de onderwijspraktijk). Gerelateerde thema's waaraan zij werkt zijn o.a. leiderschap en duurzaamheid van onderwijsinnovaties. Zij is coordinator van het ICSEI netwerk 'Professionele Leernetwerken' (PLNs). Zij heeft de AERA research conference grant Professional Learning Networks in Education: Tearing Down Boundaries for School and System Improvement ontvangen om een onderzoeksconferentie in San Diego te organiseren in 2019. Zij heeft verschillende boeken en special issues ge-edit en hieraan bijgedragen als auteur, zoals het boek 'Networks for Learning' (met editor Chris Brown), de boekenserie Professional Learning Networks (met editor Chris Brown) en heeft journal papers gepubliceerd over datagebruik en PLNs. Recent is zij gestart met onderzoek in een project over de professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van formatief toetsen - Assessment for Learning (AfL).Ā 

Expertises

  • Psychology

    • Teachers
    • Sustainability
    • Data-Based Decision Making
    • Assessment
  • Social Sciences

    • Schools
    • Intervention
    • Learning
  • Computer Science

    • Teams

Organisaties

Publicaties

2025

The effect of teacher data use professional development interventions on student achievement: A meta-analysis and qualitative comparative analysis (2025)Studies in educational evaluation, 87. Article 101528. Spiele, S., Janssen, J. J. H. M., Schildkamp, K. & Poortman, C. L.https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2025.101528Leadership for Student Participation in Data-Use Professional Learning Communities (2025)Education Sciences, 15(5). Article 548. Forfang, H., Poortman, C. L., Jenssen, M. M. & Schildkamp, K.https://doi.org/10.3390/educsci15050548Case Study Thirteen - The CBL Continuum: A Tool for CBL Implementation (2025)In A Practical Guide to Understanding and Implementing Challenge-Based Learning (pp. 266-279). Palgrave Macmillan. Imanbayeva, A., de Graaf, R. S. & Poortman, C. L.https://doi.org/10.1007/978-3-031-67011-4Professional development for promoting a sense of community in blended learning (2025)Professional development in education (E-pub ahead of print/First online). Pei, L., Poortman, C., Schildkamp, K. & Benes, N.https://doi.org/10.1080/19415257.2024.2446576

2024

Leadership in teacher design teams for professional development: research synthesis and applications for coaches (2024)Irish Educational Studies, 43(4), 751-771. Binkhorst, F., Poortman, C., McKenney, S. & van Joolingen, W.https://doi.org/10.1080/03323315.2022.2148264Assessment for learning: developing the required teacher competencies (2024)European journal of teacher education, 47(4), 711-729. Wolterinck, C., Poortman, C., Schildkamp, K. & Visscher, A.https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2124912The sustainability of educational innovations (2024)[Thesis › PhD Thesis - Research UT, graduation UT]. University of Twente. Tappel, A. P. M.https://doi.org/10.3990/1.9789036561174Key stakeholder voices: Investigating student perceptions of teachers’ use of assessment for learning (2024)Educational assessment, evaluation and accountability, 36, 257-275. Wolterinck-Broekhuis, C. H. D., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A. J.https://doi.org/10.1007/s11092-024-09428-7Teachers’ and students’ perceptions of a sense of community in blended education (2024)Education and information technologies, 29(2), 2117-2155. Pei, L., Poortman, C., Schildkamp, K. & Benes, N.https://doi.org/10.1007/s10639-023-11853-y

2023

Distinguishing aspects of sustainability (2023)Journal of educational change, 24, 805-835. Tappel, A. P. M., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A. J.https://doi.org/10.1007/s10833-022-09465-3

Onderzoeksprofielen

Vakken collegejaar 2025/2026

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2024/2025

Scan de QR-code of
Download vCard