Welkom...

dr. C.L. Poortman (Cindy)

Universitair Hoofddocent

Over mij

Cindy Poortman is Universitair docent aan de Universiteit Twente. Zij is de 4TU.CEE (Centre for Engineering Education) leader aan de UT. Haar onderzoek en onderwijs is gericht op professionalisering van docenten - van primair tot en met hoger onderwijs - in teams en netwerken (wat betreft onderzoek in de onderwijspraktijk). Gerelateerde thema's waaraan zij werkt zijn o.a. leiderschap en duurzaamheid van onderwijsinnovaties. Zij is coordinator van het ICSEI netwerk 'Professionele Leernetwerken' (PLNs). Zij heeft de AERA research conference grant Professional Learning Networks in Education: Tearing Down Boundaries for School and System Improvement ontvangen om een onderzoeksconferentie in San Diego te organiseren in 2019. Zij heeft verschillende boeken en special issues ge-edit en hieraan bijgedragen als auteur, zoals het boek 'Networks for Learning' (met editor Chris Brown), de boekenserie Professional Learning Networks (met editor Chris Brown) en heeft journal papers gepubliceerd over datagebruik en PLNs. Recent is zij gestart met onderzoek in een project over de professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van formatief toetsen - Assessment for Learning (AfL). 

Expertises

Learning
Teacher
Decision Making
Educator
Workplace
Vocational Education
Student
Education

Publicaties

Recent
Uthrapathi Shakila, N. , Nizamis, K. , Poortman, C. L. , & van der Veen, J. (2021). Interdisciplinary challenge-based learning: science to society. In SEFI 49th Annual Conference: Blended Learning in Engineering Education: challenging, enlightening – and lasting? (pp. 1491-1499) https://www.sefi.be/wp-content/uploads/2021/12/SEFI49th-Proceedings-final.pdf
Brown, C. , Poortman, C., Gray, H., Ophoff, J. G., & Wharf, M. M. (2021). Facilitating collaborative reflective inquiry amongst teachers: What do we currently know? International journal of educational research, 105, [101695]. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101695
Poortman, C. L. , Rouwenhorst, C. , ten Voorde-ter Braack, M. , & van der Veen, J. T. (2020). The senior university teaching qualification: engaging in research, design and building community in engineering education. In J. van der Veen, N. van Hattum-Janssen, H-M. Järvinen, T. de Laet, & I. ten Dam (Eds.), Engaging, Engineering, Education: Book of Abstracts, SEFI 48th Annual Conference University of Twente (online), 20-24 September, 2020 (pp. 1053-1063). University of Twente.
van den Boom-Muilenburg, S. N., Daly, A. J. , Poortman, C. L. , Schildkamp, K., de Vries, S., & van Veen, K. (2020). Sustainable School Improvement With Professional Learning Communities: Exploring The Position Of Leaders In The Reform Network. Paper presented at 33rd International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2020, Marrakech, Morocco.

Pure Link

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5446
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  5446
Postbus 217
7500 AE Enschede