Cindy Poortman is Universitair hoofddocent aan de Universiteit Twente. Zij is de 4TU.CEE (Centre for Engineering Education) leader aan de UT en werkt eveneens voor Inland Norway University. Haar onderzoek en onderwijs is gericht op professionalisering van docenten - van primair tot en met hoger onderwijs - in teams en netwerken (wat betreft onderzoek in de onderwijspraktijk). Gerelateerde thema's waaraan zij werkt zijn o.a. leiderschap en duurzaamheid van onderwijsinnovaties. Zij is coordinator van het ICSEI netwerk 'Professionele Leernetwerken' (PLNs). Zij heeft de AERA research conference grant Professional Learning Networks in Education: Tearing Down Boundaries for School and System Improvement ontvangen om een onderzoeksconferentie in San Diego te organiseren in 2019. Zij heeft verschillende boeken en special issues ge-edit en hieraan bijgedragen als auteur, zoals het boek 'Networks for Learning' (met editor Chris Brown), de boekenserie Professional Learning Networks (met editor Chris Brown) en heeft journal papers gepubliceerd over datagebruik en PLNs. Recent is zij gestart met onderzoek in een project over de professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van formatief toetsen - Assessment for Learning (AfL).Ā 

Expertises

  • Psychology

    • Teachers
    • Sustainability
    • Data-Based Decision Making
    • Assessment
  • Social Sciences

    • Schools
    • Intervention
    • Learning
  • Computer Science

    • Teams

Organisaties

Publicaties

2024

Assessment for learning: developing the required teacher competencies (2024)European journal of teacher education, 47(4), 711-729. Wolterinck, C., Poortman, C., Schildkamp, K. & Visscher, A.https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2124912The sustainability of educational innovations (2024)[Thesis › PhD Thesis - Research UT, graduation UT]. University of Twente. Tappel, A. P. M.https://doi.org/10.3990/1.9789036561174Key stakeholder voices: Investigating student perceptions of teachersā€™ use of assessment for learning (2024)Educational assessment, evaluation and accountability, 36, 257-275. Wolterinck-Broekhuis, C. H. D., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A. J.https://doi.org/10.1007/s11092-024-09428-7Teachersā€™ and studentsā€™ perceptions of a sense of community in blended education (2024)Education and information technologies, 29(2), 2117-2155. Pei, L., Poortman, C., Schildkamp, K. & Benes, N.https://doi.org/10.1007/s10639-023-11853-y

2023

Distinguishing aspects of sustainability (2023)Journal of educational change, 24, 805-835. Tappel, A. P. M., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A. J.https://doi.org/10.1007/s10833-022-09465-3Teaching Excellence Programs ā€“ Lessons Learned at two Universities (2023)In SEFI 2023 - 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education: Engineering Education for Sustainability, Proceedings (pp. 366-376) (SEFI 2023 - 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education: Engineering Education for Sustainability, Proceedings). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI). Edström, K., Poortman, C. L., Pereira, P. D. & Magnell, M.https://doi.org/10.21427/NPKF-KZ96Sustaining data use professional learning communities in schools: The role of leadership practices (2023)Studies in educational evaluation, 78. Article 101273. van den Boom-Muilenburg, S. N., Poortman, C. L., Schildkamp, K., de Vries, S. & van Veen, K.https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2023.101273Promoting Sustainable Educational Innovation Using the Sustainability Meter (2023)Journal of professional capital and community, 8(3), 234-255. Tappel, A. P. M., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A.https://doi.org/10.1108/JPCC-02-2023-0008Adapting Teaching to Studentsā€™ Needs: What Does It Require from Teachers? (2023)In Effective Teaching Around the World: Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights (pp. 723-736). Springer Nature. van Geel, M., Keuning, T., Meutstege, K., de Vries, J., Visscher, A., Wolterinck, C., Schildkamp, K. & Poortman, C.https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_33Carmel op koers: Mid-term review bevindingen (2023)[Book/Report › Report]. Lubbers, M. & Poortman, C. L.

Onderzoeksprofielen

Vakken collegejaar 2024/2025

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2023/2024

Scan de QR-code of
Download vCard