Ester van Laar werkt als Universitair Docent bij de vakgroep Communicatiewetenschap. Ze combineert kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethodes (bijv. interviews, prestatiemetingen, systematische literatuuronderzoek, vragenlijsten) om de benodigde digitale vaardigheden te identificeren, te meten en te ondersteunen. Haar onderzoek richt zich op het nastreven van een inclusieve digitale samenleving. In 2019 verdedigde ze haar promotieonderzoek ‘What are E-ssential skills?’ aan de Universiteit Twente met het predicaat Cum Laude.

Organisaties

Mijn huidige onderzoeksprojecten richten zich op het thema digitale inclusie. Als postdoctoraal onderzoeker (2020–2023) voor het H2020-project ‘ySKILLS’ was ik betrokken bij het meten van innovatieve conceptualiseringen van digitale vaardigheden van kinderen en adolescenten. Het door NWO gefinancierde project ‘e-skills, key to 21st-century labor’ over digitale vaardigheden die werkprofessionals nodig hebben, was onderdeel van mijn promotieonderzoek (2015–2019).

Publicaties

2024

Digital Inclusion Support Needs of Households in Poverty: Insights From Interviews With Dutch Social Workers (2024)International journal of communication, 18, 3855-3872. Article 1932–8036/20240005. Boerkamp, L. G. P., van Deursen, A. J. A. M., van Laar, E., van der Zeeuw, A. & van der Graaf, S.https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/22587/4725Digital skills among youth: A dataset from a three-wave longitudinal survey in six European countries (2024)Data in brief, 54. Article 110396. Machackova, H., Jaron Bedrosova, M., Muzik, M., Zlamal, R., Fikrlova, J., Literova, A., Dufkova, E., Smahel, D., Boomgaarden, H., Song, H., Tolochko, P., d'Haenens, L., Joris, W., Kalmus, V., Tikerperi, M. L., Opermann, S., Napp, M., Soidla, I., Uibos, A., … Helsper, E. J.https://doi.org/10.1016/j.dib.2024.110396Internet appropriation barriers in the lives of Dutch parents living in poverty: A qualitative study (2024)[Contribution to conference › Poster] Eu-SPRI Annual Conference 2024. Boerkamp, L. G. P., van der Zeeuw, A., van Deursen, A. J. A. M., van Laar, E. & van der Graaf, S.Exploring barriers to and outcomes of internet appropriation among households living in poverty: A systematic literature review (2024)SAGE Open, 14(1). Boerkamp, L. G. P., van Deursen, A. J. A. M., van Laar, E., van der Zeeuw, A. & van der Graaf, S.https://doi.org/10.1177/21582440241233047

2022

The youth Digital Skills Performance Tests (2022)[Book/Report › Report]. Katholieke Universiteit Leuven. van Laar, E., van Deursen, A. J. A. M., Helsper, E. J. & Schneider, L.https://doi.org/10.5281/zenodo.7110265Developing policy aimed at 21st-century digital skills for the creative industries: an interview study with founders and managing directors (2022)Journal of Education and Work, 35(2), 195-209. van Laar, E., van Deursen, A. J. A. M. & van Dijk, J. A. G. M.https://doi.org/10.1080/13639080.2022.2036710

2021

youth Digital Skills Indicator: German questionnaire (2021)[Book/Report › Report]. ySkills. Waechter, N., van Deursen, A. J. A. M., Helsper, E. J., Schneider, L. S. & van Laar, E.https://doi.org/10.5281/zenodo.5076513youth Digital Skills Indicator: Italian questionnaire (2021)[Book/Report › Report]. ySkills. Mascheroni, G., van Deursen, A. J. A. M., Helsper, E. J., Schneider, L. S. & van Laar, E.https://doi.org/10.5281/zenodo.5076564youth Digital Skills Indicator: Finnish questionnaire (2021)[Book/Report › Report]. ySkills. Mannerström, R., Helsper, E. J., Schneider, L. S., van Deursen, A. J. A. M. & van Laar, E.https://doi.org/10.5281/zenodo.5076526

Onderzoeksprofielen

Scan de QR-code of
Download vCard