BMS-LDT-ELAN
TNW-NEM-ICE

Moderne natuurkunde fascineert me, en studenten zien groeien maakt me gelukkig. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het leren hoe je de nieuwsgierigheid van alle leerlingen kunt prikkelen en hen kunt ondersteunen op hun ontdekkingsreis in de natuurkunde.

Mijn eigen carrière begon als onderzoeker in laserfysica in Duitsland; later deelde ik als natuurkundeleraar mijn passie voor natuurkunde met middelbare scholieren in Nederland. Sinds een paar jaar ben ik weer betrokken bij onderzoek - deze keer onderzoek naar natuurkundeonderwijs. Mijn onderzoeksinteresses zijn leerlingenpractica, Nature of Science, quantumfysica op de middelbare school, en natuurkunde aantrekkelijk maken voor al onze leerlingen. De titel van mijn proefschrift is 'Connecting Secondary School Quantum Physics and Nature of Science'. Ik houd bovendien van de uitdaging om studenten te helpen bij hun ontwikkeling tot natuurkundeleraar.

Expertises

  • Social Sciences

    • Physics
    • Nature of Science
    • Schools
    • Teachers
    • Perspective
    • Students
    • Analysis
  • Arts and Humanities

    • Quantum Physics

Organisaties

Publicaties

2024
The core of secondary level quantum education: a multi-stakeholder perspective, Article 27. Merzel, A., Bitzenbauer, P., Krijtenburg-Lewerissa, K., Stadermann, H. K. E., Andreotti, E., Antilla, D., Frans, R., Bondani, M., Chiofalo, M., Faletič, S., Jurčić, L., Goorney, S., Greinert, F., Koupilová, Z., Malgieri, M., Müller, R., Onorato, P., Pospiech, G., Ubben, M., … Pol, H. J.https://doi.org/10.1140/epjqt/s40507-024-00237-xQuantum Physics Can Teach High School Students How Science Works. Stadermann, H. K. E.
2023
Show de Fysica 3: Natuurkunde laat je zien. Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen. Frederik, I., Sonneveld, W., van den Berg, E., Dekkers, P., Langendonck, K., Pols, F., Spaan, W., Stadermann, H. K. E. & van Veen, N.Contributions from Pilot Projects in Quantum Technology Education as Support Action to Quantum Flagship. ArXiv.org. Faletic, S., Bitzenbauer, P., Bondani, M., Chiofalo, M., Goorney, S., Krijtenburg-Lewerissa, K., Mishina, O., Müller, R., Pospiech, G., Ercan, I., Malgieri, M., Merzel, A., Michelini, M., Onorato, P., Pol, H., Santi, L., Seskir, Z. C., Sherson, J., Stadermann, K., … Zabello, O.https://doi.org/10.48550/ARXIV.2303.07055Seeing Quantum Physics in the Classroom: Navigating the Landscape of Demonstration Material. Folkers, B., Brinkman, A. & Stadermann, K.
2022
‘Why don’t you just tell us what light really is?’: Easy-to-implement teaching materials that link quantum physics to nature of science, Article 025014. Stadermann, K. & Goedhart, M.https://doi.org/10.1088/1361-6552/ac39e7A Teacher’s Perspective on the CERN Beamline for Schools Competition, Article 2250004. Boselli, M., Bulson, A., Arce-Larreta, E., Garcia Elorza, U., Felici, M. R., González-Trueba, L. H., Jacques, D., Joos, M., Kempa, J., Knapp, L., Lima, M., Filomena Muscarella, M., Riis-Johannessen, T., Stadermann, K., Turbacci, S. & Wuppuluri, S.https://doi.org/10.1142/s2661339522500044Connecting Secondary School Quantum Physics and Nature of Science: Possibilities and challenges in curriculum design, teaching, and learning. University of Groningen. Stadermann, H. K. E.https://doi.org/10.33612/diss.195942915Community-based development of the Quantum Concept InventoryIn GIREP 2022: Book of abstracts (pp. 93-94). Stadermann, H. K. E., Woitzik, A., Gábris, A., Merzel, A., Foti, C., Antilla, D., Andreotti, E., Greinert, F., Pospiech, G., Pol, H. J., Krijtenburg-Lewerissa, K., Bondani, M., Jurčić, L., Chiofalo, M., Ubben, M., Malgieri, M., De Cock, M., Onorato, P., Bitzenbauer, P., … Koupilová, Z.Similarities and differences between professions and countries of key-concepts in teaching quantum physics and their illustrations, 51. Merzel, A., Andreotti, E., Antilla, D., Bitzenbauer, P., Bondani, M., Chiofalo, M., De Cock, M., Faletič, S., Foti, C., Frans, R., Gábris, A., Goorney, S., Greinert, F., Jurčić, L., Koupilová, Z., Krijtenburg-Lewerissa, K., Malgieri, M., Müller, R., Onorato, P., … Woitzik, A.https://indico.cern.ch/event/1092708/book-of-abstracts.pdf“QuantumPhysics is difficult because my teacher says so.”, 53. Pol, H. J., Folkers, B. & Stadermann, H. K. E.https://indico.cern.ch/event/1092708/book-of-abstracts.pdf
2021

Overige bijdragen

Onderzoeksprofielen

Scan de QR-code of
Download vCard