TNW-NEM-ICE
BMS-LDT-ELAN

Moderne natuurkunde fascineert me, en studenten zien groeien maakt me gelukkig. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het leren hoe je de nieuwsgierigheid van alle leerlingen kunt prikkelen en hen kunt ondersteunen op hun ontdekkingsreis in de natuurkunde.

Mijn eigen carrière begon als onderzoeker in laserfysica in Duitsland; later deelde ik als natuurkundeleraar mijn passie voor natuurkunde met middelbare scholieren in Nederland. Sinds een paar jaar ben ik weer betrokken bij onderzoek - deze keer onderzoek naar natuurkundeonderwijs. Mijn onderzoeksinteresses zijn leerlingenpractica, Nature of Science, quantumfysica op de middelbare school, en natuurkunde aantrekkelijk maken voor al onze leerlingen. De titel van mijn proefschrift is 'Connecting Secondary School Quantum Physics and Nature of Science'. Ik houd bovendien van de uitdaging om studenten te helpen bij hun ontwikkeling tot natuurkundeleraar.

Expertises

  • Social Sciences

    • Physics
    • Nature of Science
    • Teachers
    • Schools
    • Students
    • Perspective
    • Secondary Schools
  • Arts and Humanities

    • Quantum Physics

Organisaties

Publicaties

Jump to: 2025 | 2024 | 2023 | 2022

2024

Contributions from Pilot Projects in Quantum Technology Education as Support Action to Quantum Flagship (2024)In Challenges in Physics Education (pp. 219-238) (Challenges in Physics Education; Vol. Part F3953). Springer. Faletic, S., Bitzenbauer, P., Bondani, M., Chiofalo, M., Goorney, S. R., Krijtenburg-Lewerissa, K., Mishina, O., Müller, R., Pospiech, G., Ercan, Malgieri, M., Merzel, A., Michelini, M., Onorato, P., Pol, H., Santi, L., Seskir, Z. C., Sherson, J., Stadermann, H. K. E., … Zabello, O.https://doi.org/10.1007/978-3-031-72541-8_15Hoe Nature of Science bij Quantumfysica bijdraagt aan Wetenschappelijke Geletterdheid (2024)Nederlands tijdschrift voor natuurkunde, 90(12), 30-31. Stadermann, H. K. E.https://www.fysica.nl/archief/ntvn/2024/The core of secondary level quantum education: a multi-stakeholder perspective (2024)EPJ Quantum Technology, 11(27). Article 27. Merzel, A., Bitzenbauer, P., Krijtenburg-Lewerissa, K., Stadermann, H. K. E., Andreotti, E., Antilla, D., Frans, R., Bondani, M., Chiofalo, M., Faletič, S., Jurčić, L., Goorney, S., Greinert, F., Koupilová, Z., Malgieri, M., Müller, R., Onorato, P., Pospiech, G., Ubben, M., … Pol, H. J.https://doi.org/10.1140/epjqt/s40507-024-00237-xMeer dan Feiten: Hoe Nature of Science de les verrijkt (2024)NVOX, 2024(8), 16-17. Stadermann, H. K. E. & Dekkers, P.https://newsroom.nvon.nl/files/default/NVOX24_TDS_nr-8-def-.pdfQuantum Physics Can Teach High School Students How Science Works (2024)[Contribution to conference › Abstract] NWO Physics 2024. Stadermann, H. K. E.

2023

Show de Fysica 3: Natuurkunde laat je zien (2023)[Book/Report › Book]. Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen. Frederik, I., Sonneveld, W., van den Berg, E., Dekkers, P., Langendonck, K., Pols, F., Spaan, W., Stadermann, H. K. E. & van Veen, N.Contributions from Pilot Projects in Quantum Technology Education as Support Action to Quantum Flagship (2023)[Working paper › Working paper]. ArXiv.org. Faletic, S., Bitzenbauer, P., Bondani, M., Chiofalo, M., Goorney, S., Krijtenburg-Lewerissa, K., Mishina, O., Müller, R., Pospiech, G., Ercan, I., Malgieri, M., Merzel, A., Michelini, M., Onorato, P., Pol, H., Santi, L., Seskir, Z. C., Sherson, J., Stadermann, K., … Zabello, O.https://doi.org/10.48550/ARXIV.2303.07055Nature of Science (NoS) of de aard van wetenschappen (2023)In Showdefysica 3: Natuurkunde laat je zien (pp. 21-25). Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen. Stadermann, H. K. E. & Dekkers, P.Seeing Quantum Physics in the Classroom: Navigating the Landscape of Demonstration Material (2023)[Contribution to conference › Abstract] GIREP-EPEC Conference 2023. Folkers, B., Brinkman, A. & Stadermann, K.

2022

A Teacher’s Perspective on the CERN Beamline for Schools Competition (2022)The Physics Educator, 4(1). Article 2250004. Boselli, M., Bulson, A., Arce-Larreta, E., Garcia Elorza, U., Felici, M. R., González-Trueba, L. H., Jacques, D., Joos, M., Kempa, J., Knapp, L., Lima, M., Filomena Muscarella, M., Riis-Johannessen, T., Stadermann, K., Turbacci, S. & Wuppuluri, S.https://doi.org/10.1142/s2661339522500044‘Why don’t you just tell us what light really is?’: Easy-to-implement teaching materials that link quantum physics to nature of science (2022)Physics Education, 57(2). Article 025014. Stadermann, K. & Goedhart, M.https://doi.org/10.1088/1361-6552/ac39e7

Overige bijdragen

Onderzoeksprofielen

Vakken collegejaar 2025/2026

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2024/2025

Vakken collegejaar 2023/2024

Scan de QR-code of
Download vCard