Welkom...

dr. Dipl.-Phys. H.K.E. Stadermann (Kirsten)

Universitair docent

Over mij

Moderne natuurkunde fascineert me, en studenten zien groeien maakt me gelukkig. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het leren hoe je de nieuwsgierigheid van alle leerlingen kunt prikkelen en hen kunt ondersteunen op hun ontdekkingsreis in de natuurkunde.

Mijn eigen carrière begon als onderzoeker in laserfysica in Duitsland; later deelde ik als natuurkundeleraar mijn passie voor natuurkunde met middelbare scholieren in Nederland. Sinds een paar jaar ben ik weer betrokken bij onderzoek - dit keer onderzoek naar natuurkundeonderwijs. Mijn onderzoeksinteresses zijn leerlingpractica, Nature of Science, quantumfysica op de middelbare school, en natuurkunde aantrekkelijk maken voor al onze leerlingen. De titel van mijn proefschrift is 'Connecting Secondary School Quantum physics and Nature of Scienc'.Ik houd bovendien van de uitdaging om studenten te helpen bij hun ontwikkeling tot natuurkundeleraar.

Expertises

Social Sciences
Physics
Secondary School
Student
Teacher
Physics & Astronomy
Education
Instructors
Physics
Students

Publicaties

Recent
Boselli, M., Bulson, A., Arce-Larreta, E., Garcia Elorza, U., Felici, M. R., González-Trueba, L. H., Jacques, D., Joos, M., Kempa, J., Knapp, L., Lima, M., Filomena Muscarella, M., Riis-Johannessen, T. , Stadermann, K., Turbacci, S., & Wuppuluri, S. (2022). A Teacher’s Perspective on the CERN Beamline for Schools Competition. The Physics Educator, 4(1), [2250004]. https://doi.org/10.1142/s2661339522500044
Stadermann, H. K. E., & Goedhart, M. J. (2021). Flexible, adaptable teaching resources to teach about Nature of Science aspects in Quantum Physics. Paper presented at GIREP Webinar 2021, Malta, Malta.
Arce-Larreta, E., Aretz, S., Baumgartner, T., Beirão da Cruz e Silva, C., Bonkowsky, C. F., Boselli, M., de Bruine, F., de Goede, I., Joos, M., Koster, I., Lehrach, T., Loewe, P., Meinking, A., Muller, A., Ngoc Nguyen, T. L., Ruhrberg Estevez, S., Schütze, P. , Stadermann, K., & Weening, J. (2021). Behind the Scenes: The Two-Weeks Stay of Beamline for Schools Winning Students at DESY. The Physics Educator, 3(1), [2150001]. https://doi.org/10.1142/S2661339521500013
Stadermann, H. K. E., & Goedhart, M. J. (2020). How and why teachers use nature of science in quantum physics. Paper presented at GIREP Webinar 2020, Malta, Malta.
Stadermann, H. K. E., & Goedhart, M. J. (2020). Secondary school students’ views of nature of science in quantum physics. International journal of science education, 42(6), 997-1016. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1745926
Stadermann, H. K. E., & Goedhart, M. J. (2019). “The students like it more than I do!” how do high school teachers address nature of science in quantum physics?. Paper presented at GIREP-ICPE-EPEC-MPTL 2019, Budapest, Hungary.

Pure Link

Google Scholar Link

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5349
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Universiteit Twente
Faculty of Science and Technology
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5349
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  5349
Postbus 217
7500 AE Enschede