Over mij
Expertises
Verbonden aan
Onderzoek
ONDERZOEKSLIJN 1: Games voor Emotionele en Mentale Gezondheid en Gedragsverandering
In haar eerste onderzoekslijn richt Hanneke zich op het ontwerpen en testen van games voor de emotionele en mentale gezondheid en gedragsverandering. Met behulp van een raamwerk dat is ontwikkeld in het 'Games for Emotional and Mental Health' (GEMH) lab, start ze het ontwerpproces altijd door een reeks transdiagnostische mechanismen van verandering aan te wijzen die verband houden met het ontstaan en in stand houden van bepaalde gevoelens, acties of gedragingen. Bovendien, en even belangrijk, gebruikt ze altijd 'design thinking' principes om ervoor te zorgen dat de ontwikkelde game niet alleen effectief is, maar ook aantrekkelijk. Dit houdt in dat ze altijd werkt in een interdisciplinair team van wetenschappers, designers, kunstenaars, programmeurs en clinici. Bovendien ontwerpt ze niet alleen voor jongeren, maar ook met hen, en doet dit vanaf het begin van het ontwerpproces. Bovendien gebruikt ze snelle 'prototyping' en iteratieve testmethoden gedurende het gehele ontwerpproces, waarbij ze zowel test of de game effectief is in het veranderen van de gevoelens, acties of gedragingen van jongeren als of de jongeren de game leuk vinden en vaker zouden willen spelen. Ten slotte zal ze zich de komende jaren concentreren op het implementeren van wetenschappelijk bewezen producten in de 'echte wereld', zodat jongeren deze ook daadwerkelijk kunnen gebruiken voor het verbeteren van hun welzijn en mentale gezondheid.
ONDERZOEKSLIJN 2: De Rol van Identiteitsontwikkeling in de Digitale Wereld
In haar tweede onderzoekslijn richt Hanneke zich op het begrijpen en verbeteren van de hybride realiteit waarin jongeren en jongvolwassenen momenteel leven. Binnen en buiten de academische wereld is er een verhit debat gaande over de impact van 'schermtijd' op de mentale gezondheid en het welzijn van jongeren. Dit discours wordt versterkt in openbare mediakanalen, met krantenkoppen die schreeuwen om een verbod of beperkingen op deze 'schermtijd', aangezien de huidige generatie hierdoor steeds gewelddadiger, verslaafder, depressiever, angstiger en eenzamer zou worden. In plaats van deze focus op 'schermtijd' bestudeert Hanneke een alternatieve functionele benadering van het welzijn en de mentale gezondheid van jongeren in het digitale tijdperk, namelijk een benadering die onderzoekt waarom en hoe digitale media de ontwikkeling van jongeren beïnvloeden. Specifiek richt ze zich op de identiteitsontwikkeling - één van de belangrijkste ontwikkelingstaken van adolescenten en jongvolwassenen - die kan helpen bij het identificeren van de digitale ervaringen die bijdragen aan zowel een gezonde normatieve ontwikkeling als bij het ontstaan van problemen in het welzijn en mentale gezondheid.
Publicaties
Pure Link
Google Scholar Link
Verbonden aan Opleidingen
Bachelor
Master
Vakken Collegejaar 2022/2023
Vakken Collegejaar 2021/2022
In de Pers
- Interview met De Coen en Sander Show, Radio 538 - Juni 2020. Verkregen van https://www.538.nl/de-coen-en-sander-show/gamen-helpt-tegen-adhd
- Interview met De Volkskrant over games voor emotionele en mentale gezondheid – 16 mei 2020. Deze videogames helpen angstige kinderen net zo goed als therapie. Verkregen van https://www.volkskrant.nl/wetenschap/deze-videogames-helpen-angstige-kinderen-net-zo-goed-als-therapie~be314724/
- Interview met De Gelderlander over HitnRun – een game om jongeren te helpen stoppen met roken – 17 februari 2020. Wil jij stoppen met roken? Speel een spelletje op je mobiel. Verkregen van https://www.gelderlander.nl/nijmegen/wil-jij-stoppen-met-roken-speel-een-spelletje-op-je-mobiel~a0c964ee/
- Interview met Trouw over HitnRun – een game om jongeren te helpen stoppen met roken – 11 februari 2020. Stoppen met roken? Een game moet jongeren helpen. Verkregen van https://www.trouw.nl/leven/stoppen-met-roken-een-game-moet-jongeren-helpen~b22ded56/
- Interview met Vox over HitnRun – een game om jongeren te helpen stoppen met roken – 30 januari 2020. Deze game moet jongeren van het roken afhelpen. Verkregen van https://www.voxweb.nl/nieuws/deze-game-moet-jongeren-van-het-roken-afhelpen
- Quest Psychologie article featured op nu.nl – 20 september 2019. Games ter genezing van depressies en angst. Verkregen van https://www.nu.nl/advertorial/advertorial-tijdschriftnl/5994260/games-ter-genezing-van-depressies-en-angst.html?redirect=1
- Interview met Quest Psychologie over games voor emotionele en mentale gezondheid – Zomer 2019. Spelen met je brein - Is gamen slecht voor je brein? Er is ook bewijs voor het tegendeel: games kunnen helpen bij angst en depressie. Verkregen van https://psychologie.quest.nl/quest-psychologie-032019
- Interview met Psychologie Magazine over games voor emotionele en mentale gezondheid – March 2019. Gamen tegen angst en depressie.
- Interview met NOS Jeugdjournaal over games voor emotionele en mentale gezondheid voor kinderen – 23 november 2018. Speciale games helpen kinderen met angsten en ADHD. Verkregen van https://jeugdjournaal.nl/artikel/2260491-speciale-games-helpen-kinderen-met-angsten-en-adhd.html
Contactgegevens
Bezoekadres
Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus
(gebouwnr. 41), kamer C218
De Zul 10
7522NJ Enschede
Postadres
Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus
C218
Postbus 217
7500 AE Enschede