Ilona Friso-van den Bos werkt als universitair docent aan de sectie Onderwijskunde (OWK) en ELAN. Zij richt zich binnen het onderzoek op het gebruik van state-of-the-art technologie zoals Virtual Reality en Artificial Intelligence bij het leren en onderwijzen van complexe vaardigheden. Een van haar projecten richt zich op de mogelijkheden van Virtual Reality-toepassingen om de walsvaardigheden van studenten in het MBO te faciliteren. In dit onderzoeksproject ligt de focus op verschillende ontwerpelementen van een Virtual Reality training en de evaluatie van deze vaardigheden voor een VR applicatie gericht op asfalteren. Een tweede onderzoekslijn richt zich op de ontwikkeling van AI-geletterdheid binnen een onderwijscontext, als reactie op de snelle opkomst van generatieve AI en de noodzaak om het onderwijs af te stemmen op de huidige behoeften van zowel docenten als studenten. Voorheen werkte zij aan projecten die zich richtten op de ontwikkeling, facilitatie en meetbaarheid van getalbegrip en rekenvaardigheden van de kleuterklas tot in het MBO. In deze studies speelde het werkgeheugen een fundamentele rol.
Expertises
Psychology
- Children
- Groups
- Meta-Analysis
- Kindergarten
- Achievement
- Learning Disability
Social Sciences
- Students
- Situation
Organisaties
- Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences (BMS)
- Learning, Data-Analytics, Technology (BMS-LDT)
- Professional Learning & Technology (BMS-LDT-PLT)
- ELAN Teacher Development (BMS-LDT-ELAN)
Ik ben een onderzoeker met interesse in cognitie en hoe leerlingen met een verscheidenheid aan achtergronden en cognitieve profielen verschillen in prestatie betreft complexe vaardigheden. In het verleden heb ik constructen gebruikt zoals het werkgeheugen, aandacht en situation awareness om zicht te krijgen op leerlingprofielen en daaruit voortkomende cognitieve- en taakprestaties. Op dit moment beoog ik deze kennis toe te passen op het technology-assisted leren, met de volgende speerpunten:
- Het gebruik van VR, AI en andere technologieën in het onderwijs: hoe en onder welke omstandigheden kunnen technologieën vaardigheden van de leerling faciliteren? Ik wil inzicht krijgen in de reikwijdte van vaardigheden die ondersteund kunnen worden door onderwijstechnologie.
- De achtergronden en cognitieve profielen van leerlingen en hoe deze individuele verschillen in prestaties verklaren, alsmede interactie met technologie en de daaruit voortvloeiende leereffecten.
- Hoe onderwijstechnologie ingezet kan worden om het lesgeven te ondersteunen, niet alleen door deze te integreren in onderwijsprogramma's, maar ook door onderwijzers te ondersteunen bij onderwijstaken zoals het identificeren van onderwijsbehoeften van hun leerlingen, het stellen van doelen en het geven van feedback gebaseerd op prestaties geobserveerd met behulp van onderwijstechnologie.
In het onderzoek Connecting the dots: Taakgerichte Virtual Reality voor het trainen van situational awareness in MBO Techniekonderwijs heb ik een Virtual Reality trainingsprogramma ontwikkeld waarin Situation Awareness van Infra studenten in het MBO getraind en getoetst werd. Zie ook: https://www.utwente.nl/nl/connectingthedots/
Publicaties
Onderzoeksprofielen
Verbonden aan opleidingen
Vakken collegejaar 2023/2024
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
Vakken collegejaar 2022/2023
Lopende projecten
Adres
![](/.uc/i327a8e9f010325e6110086dbf4036fbfbde28f47809a0801e3bc0268018041/cubicus.png)
Universiteit Twente
Cubicus B208
Postbus 217
7500 AE Enschede
Organisaties
- Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences (BMS)
- Learning, Data-Analytics, Technology (BMS-LDT)
- Professional Learning & Technology (BMS-LDT-PLT)
- ELAN Teacher Development (BMS-LDT-ELAN)