Ilona Friso-van den Bos werkt als universitair docent aan de sectie Onderwijskunde (OWK) en ELAN. Zij richt zich binnen het onderzoek op het gebruik van state-of-the-art technologie zoals Virtual Reality en Artificial Intelligence bij het leren en onderwijzen van complexe vaardigheden. Een van haar projecten richt zich op de mogelijkheden van Virtual Reality-toepassingen om de walsvaardigheden van studenten in het MBO te faciliteren. In dit onderzoeksproject ligt de focus op verschillende ontwerpelementen van een Virtual Reality training en de evaluatie van deze vaardigheden voor een VR applicatie gericht op asfalteren. Een tweede onderzoekslijn richt zich op de ontwikkeling van AI-geletterdheid binnen een onderwijscontext, als reactie op de snelle opkomst van generatieve AI en de noodzaak om het onderwijs af te stemmen op de huidige behoeften van zowel docenten als studenten. Voorheen werkte zij aan projecten die zich richtten op de ontwikkeling, facilitatie en meetbaarheid van getalbegrip en rekenvaardigheden van de kleuterklas tot in het MBO. In deze studies speelde het werkgeheugen een fundamentele rol.

Expertises

  • Psychology

    • Children
    • Groups
    • Meta-Analysis
    • Kindergarten
    • Achievement
    • Learning Disability
  • Social Sciences

    • Students
    • Situation

Organisaties

Ik ben een onderzoeker met interesse in cognitie en hoe leerlingen met een verscheidenheid aan achtergronden en cognitieve profielen verschillen in prestatie betreft complexe vaardigheden. In het verleden heb ik constructen gebruikt zoals het werkgeheugen, aandacht en situation awareness om zicht te krijgen op leerlingprofielen en daaruit voortkomende cognitieve- en taakprestaties. Op dit moment beoog ik deze kennis toe te passen op het technology-assisted leren, met de volgende speerpunten:

  • Het gebruik van VR, AI en andere technologieën in het onderwijs: hoe en onder welke omstandigheden kunnen technologieën vaardigheden van de leerling faciliteren? Ik wil inzicht krijgen in de reikwijdte van vaardigheden die ondersteund kunnen worden door onderwijstechnologie.
  • De achtergronden en cognitieve profielen van leerlingen en hoe deze individuele verschillen in prestaties verklaren, alsmede interactie met technologie en de daaruit voortvloeiende leereffecten.
  • Hoe onderwijstechnologie ingezet kan worden om het lesgeven te ondersteunen, niet alleen door deze te integreren in onderwijsprogramma's, maar ook door onderwijzers te ondersteunen bij onderwijstaken zoals het identificeren van onderwijsbehoeften van hun leerlingen, het stellen van doelen en het geven van feedback gebaseerd op prestaties geobserveerd met behulp van onderwijstechnologie.

 

In het onderzoek Connecting the dots: Taakgerichte Virtual Reality voor het trainen van situational awareness in MBO Techniekonderwijs heb ik een Virtual Reality trainingsprogramma ontwikkeld waarin Situation Awareness van Infra studenten in het MBO getraind en getoetst werd. Zie ook: https://www.utwente.nl/nl/connectingthedots/

Publicaties

2024
2023
A Meta-Analysis on the Differences in Mathematical and Cognitive Skills Between Individuals With and Without Mathematical Learning Disabilities, 718-755. Kroesbergen, E. H., Huijsmans, M. D. E. & Friso-van den Bos, I.https://doi.org/10.3102/00346543221132773Rekenen in het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs: Review van de samenhang tussen beïnvloedbare factoren in het onderwijsleerproces en de rekenwiskundeprestaties van leerlingen in het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Radboud Universiteit Nijmegen. van Hoogmoed, A., van der Ven, S. H. G., Friso - van den Bos, I., Roosen, R. & van Luit, J. E. H.https://www.nro.nl/sites/nro/files/media-files/rapport_-_rekenen_in_het_speciaal_onderwijs_en_het_speciaal_basisonderwijs.pdfTweede addendum rapport Rekenen op de basisschool: Review (2019-2023) van de samenhang tussen beïnvloedbare factoren in het onderwijsleerproces en de rekenwiskundeprestaties van basisschoolleerlingen. van Luit, J. E. H., van Hoogmoed, A., van der Ven, S. H. G. & Friso - van den Bos, I.https://www.nro.nl/sites/nro/files/media-files/tweede_addendum_rapport_rekenen_op_de_basisschool.pdfUsing VR to Train Situation Awareness in Road Construction Operators: The Effect of Debriefing. Friso - van den Bos, I. & Kollöffel, B.The Effect of Problem Format on Children’s Arithmetic Performance. Xenidou-Dervou, I., Simsek, E., Friso - van den Bos, I., van der Schoot, M., Rashid, S., Trundley, R. & van Lieshout, E. C. D. M.
2022
2021
Werkgeheugen en afleiders in de klas, 14-17. van de Weijer-Bergsma, E. & Friso - van den Bos, I.The Effect of Problem Format on Second Grade Children’s Arithmetic Problem-Solving PerformanceIn EARLI2021 Online Book of Abstracts: Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures (pp. 287-288). EARLI. Xenidou-Dervou, I., Simsek, E., Van Luit, J. E. H., Kroesbergen, E., Friso - van den Bos, I., van der Schoot, M. & van Lieshout, E. C. D. M.https://earli.org/assets/files/BOA-2021.pdf

Onderzoeksprofielen

Verbonden aan opleidingen

Vakken collegejaar 2023/2024

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2022/2023

Adres

Universiteit Twente

Cubicus (gebouwnr. 41), kamer B208
De Zul 10
7522 NJ Enschede

Navigeer naar locatie

Organisaties

Scan de QR-code of
Download vCard