Welkom...

dr. I. Friso - van den Bos (Ilona)

Universitair docent

Over mij

Ilona Friso-van den Bos werkt als universitair docent aan de sectie Onderwijskunde (OWK) en ELAN. Zij richt zich op het gebruik van Virtual Reality in het onderwijs. Een van haar onderzoeksprojecten draait om affordanties van Virtual Reality applicaties om Situation Awareness van studenten in technische MBO opleidingen te faciliteren. In ditonderzoeksproject, dat gefinancierd wordt door NRO, ontwerpt zij een Virtual Reality training alsmede de toetsing en docent- en studenthandleidingen voor een Situation Awareness trainingsprogramma. Voorheen werkte zij aan projecten die zich richtten op de ontwikkeling, facilitatie en meetbaarheid van getalbegrip en rekenvaardigheden van de kleuterklas tot in het MBO. In deze studies speelde het werkgeheugen een fundamentele rol.

Expertises

Medicine & Life Sciences
Child
Child Development
Mathematics
Short-Term Memory
Social Sciences
Mathematics
Performance
Primary School
Schoolchild

Onderzoek

Ik ben een onderzoeker met interesse in cognitie en hoe leerlingen met een verscheidenheid aan cognitieve profielen verschillen in prestatie betreft academische taken. In het verleden heb ik constructen gebruikt zoals het werkgeheugen, aandacht en situation awareness om zicht te krijgen op leerlingprofielen en daaruit voortkomende cognitieve- en taakprestaties. Op dit moment beoog ik deze kennis toe te passen op het technology-assisted leren, met de volgende speerpunten:

  • Het gebruik van VR, AR en andere technologieën in het onderwijs: hoe en onder welke omstandigheden kunnen technologieën vaardigheden van de leerling faciliteren? Ik wil inzicht krijgen in de reikwijdte van vaardigheden die ondersteund kunnen worden door onderwijstechnologie.
  • De cognitieve profielen van leerlingen en hoe deze individuele verschillen in prestaties verklaren, alsmede interactie met technologie en de daaruit voortvloeiende leereffecten.
  • Hoe onderwijstechnologie ingezet kan worden om het lesgeven te ondersteunen, niet alleen door deze te integreren in onderwijsprogramma's, maar ook door onderwijzers te ondersteunen bij onderwijstaken zoals het identificeren van onderwijsbehoeften van hun leerlingen, het stellen van doelen en het geven van feedback gebaseerd op prestaties geobserveerd met behulp van onderwijstechnologie.

 

In het onderzoek Connecting the dots: Taakgerichte Virtual Reality voor het trainen van situational awareness in MBO Techniekonderwijs heb ik een Virtual Reality trainingsprogramma ontwikkeld waarin Situation Awareness van Infra studenten in het MBO getraind en getoetst werd.

Publicaties

Recent
Friso - van den Bos, I. , & Kollöffel, B. (2022). This is how we roll: Testing and training Situation Awareness in roller operator students using Virtual Reality. Abstract from 11th EARLI SIG14 Learning and Professional Development Conference 2022, Paderborn, North Rhine-Westphalia, Germany.
Xenidou-Dervou, I., Simsek, E., Van Luit, J. E. H., Kroesbergen, E. , Friso - van den Bos, I., van der Schoot, M., & van Lieshout, E. C. D. M. (2021). The Effect of Problem Format on Second Grade Children’s Arithmetic Problem-Solving Performance. In EARLI2021 Online Book of Abstracts (pp. 287-288) http://earli.org/sites/default/files/2021-10/EARLI2021-BOOK-OF-ABSTRACTS.pdf
van de Weijer-Bergsma, E. , & Friso - van den Bos, I. (2021). Werkgeheugen en afleiders in de klas. Tijdschrift voor remedial teaching, 29(3), 14-17.
Friso-van den Bos, I. , Mowlaei, S. , & Kollöffel, B. J. (2020). This is how we roll: A VR environment for training Situation Awareness in roller operator students. In Learning & professional development: From innovative research to innovative interventions: Book of abstracts of the EARLI SIG14 2020 Conference (pp. 154) https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12515342
Xenidou-Dervou, I., Van Luit, J. E. H., Kroesbergen, E. H. , Friso-van den Bos, I., Jonkman, L. M., van der Schoot, M., & van Lieshout, E. C. D. M. (2018). Cognitive predictors of children's development in mathematics achievement: A latent growth modeling approach. Developmental Science, 21(6), [e12671]. https://doi.org/10.1111/desc.12671

Pure Link

Google Scholar Link

Verbonden aan Opleidingen

Master

Vakken Collegejaar  2022/2023

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
 

Vakken Collegejaar  2021/2022

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus (gebouwnr. 41), kamer B208
De Zul 10
7522NJ  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus  B208
Postbus 217
7500 AE Enschede