Dr. Jitske de Vries is onderzoeker bij de ELAN-sectie Leraarontwikkeling, onderdeel van de afdeling Leren, Data-analyse en Technologie. Ze coƶrdineerde het internationale project FORMAS in Nederland, waarbij ze een professionaliseringsprogramma in Assessment for Learning (AfL) ontwikkelde en evalueerde voor 60 wiskundeleraren in het voortgezet onderwijs en 1.400 leerlingen. Haar proefschrift, Supporting Teachers in Formative Assessment in the Classroom (2022), was gebaseerd op dit werk en haar betrokkenheid bij InformED, een nationaal AfL-project gericht op videocoaching.
Jitkse heeft ook lesgegeven in het lerarenopleidingprogramma en de masteropleiding Educational Science and Technology, waar ze vakken verzorgde in AfL en lerarenontwikkeling.
Momenteel richt haar onderzoek zich vooral op het project Digital Twins to the Rescue, dat AI en tekstanalyse inzet om leraren te ondersteunen bij het voorspellen van taalontwikkelingsproblemen. Daarnaast is ze betrokken bij het Tell-project, een professionaliseringsprogramma gericht op het verbeteren van toetsingsdeskundigheid via leergemeenschappen.