Over mij
Dr. Jitske de Vries is een onderzoeker bij de sectie ELAN Teacher Development, afdeling Leren, Data-analyse en Technologie.
Ze heeft het internationale project FORMAS gecoördineerd: "Promoting Formative Assessment: From Theory to Policy and Practice" voor Nederland. In dit project heeft ze een experimenteel programma voor professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van formatief handelen voor wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs georganiseerd, uitgevoerd en geëvalueerd. In totaal waren 60 docenten en 1400 studenten betrokken bij dit project. Naast dit project was ze betrokken bij InformED, een nationaal project, met als doel formatief handelen te bevorderen in klassen van het voortgezet onderwijs, met een nadruk op videocoaching. Deze projecten waren het onderwerp van het proefschrift dat ze op 18 november 2022 heeft verdedigd: "Supporting teachers in formative assessment in the classroom".
Jitske is ook betrokken geweest bij het onderwijs in het docentenopleidingsprogramma. Ze is gastdocent geweest voor het onderwerp formatief handelen bij Onderwijskunde 1 en Onderwijskunde 2 Voor het masterprogramma Educational Science and Technology was ze docent voor de vakken Research proposal en Teacher Learning and Development.
In 2020, heeft Jitske meegeschreven aan het NRO-onderzoeksvoorstel genaamd "Digital Twins to the Rescue" te schrijven. Dit voorstel heeft financiering gekregen en is nu haar belangrijkste onderzoeksfocus. Het doel van dit project is om tekstmining- en kunstmatige intelligentietechnieken te gebruiken als hulpmiddel (voor docenten) bij het voorspellen van taalontwikkelingsachterstand/taalstoornissen. Naast dit project is ze betrokken bij het "Tell-project", een programma voor professionele ontwikkeling van docenten om de expertise op het gebied van toetsing te vergroten, door middel van professionele leergemeenschappen.
Ze heeft het internationale project FORMAS gecoördineerd: "Promoting Formative Assessment: From Theory to Policy and Practice" voor Nederland. In dit project heeft ze een experimenteel programma voor professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van formatief handelen voor wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs georganiseerd, uitgevoerd en geëvalueerd. In totaal waren 60 docenten en 1400 studenten betrokken bij dit project. Naast dit project was ze betrokken bij InformED, een nationaal project, met als doel formatief handelen te bevorderen in klassen van het voortgezet onderwijs, met een nadruk op videocoaching. Deze projecten waren het onderwerp van het proefschrift dat ze op 18 november 2022 heeft verdedigd: "Supporting teachers in formative assessment in the classroom".
Jitske is ook betrokken geweest bij het onderwijs in het docentenopleidingsprogramma. Ze is gastdocent geweest voor het onderwerp formatief handelen bij Onderwijskunde 1 en Onderwijskunde 2 Voor het masterprogramma Educational Science and Technology was ze docent voor de vakken Research proposal en Teacher Learning and Development.
In 2020, heeft Jitske meegeschreven aan het NRO-onderzoeksvoorstel genaamd "Digital Twins to the Rescue" te schrijven. Dit voorstel heeft financiering gekregen en is nu haar belangrijkste onderzoeksfocus. Het doel van dit project is om tekstmining- en kunstmatige intelligentietechnieken te gebruiken als hulpmiddel (voor docenten) bij het voorspellen van taalontwikkelingsachterstand/taalstoornissen. Naast dit project is ze betrokken bij het "Tell-project", een programma voor professionele ontwikkeling van docenten om de expertise op het gebied van toetsing te vergroten, door middel van professionele leergemeenschappen.
Expertises
Social Sciences
# Classroom
# Intercultural Comparison
# Learning
# Mathematics
# Netherlands
# Student
# Teacher
# Teaching
Verbonden aan
Publicaties
Recent
de Vries, J., Dimosthenous, A.
, Schildkamp, K.
, & Visscher, A. (2023).
The impact of an assessment for learning teacher professional development program on students’ metacognition.
School effectiveness and school improvement,
34(1), 109-129.
https://doi.org/10.1080/09243453.2022.2116461
de Vries, J. (2022).
Supporting teachers in formative assessment in the classroom. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente].
https://doi.org/10.3990/1.9789036554688
de Vries, J., Dimosthenous, A.
, Schildkamp, K.
, & Visscher, A. (2022).
The impact on student achievement of an assessment for learning teacher professional development program.
Studies in educational evaluation,
74, [101184].
https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2022.101184
de Vries, J., Feskens, R., Keuning, J.
, & van der Kleij, F. (2022).
Comparability of Feedback in PISA 2015 across Culturally Diverse Countries.
Education Sciences,
12(2), [145].
https://doi.org/10.3390/educsci12020145
de Vries, J., Veugen, M.
, Schildkamp, K., & Gulikers, J. (2021).
De ontwerpprincipes van docentprofessionalisering in formatief evalueren. Paper presented at 50e Onderwijs Research Dagen, ORD 2021, Online.
de Vries, J., Dimosthenous, A.
, Schildkamp, K.
, & Visscher, A. (2021).
The Impact of an Assessment for Learning Teacher Professional Development Programme on Student Learning. Paper presented at 34th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2021, Auckland, New Zealand.
Wolterinck, C. H. D.
, de Vries, J.
, Poortman, C. L.
, Schildkamp, K.
, & Visscher, A. (2021).
Assessment for Learning: The impact of a Professional Development Programme on Students’ Metacognitive Strategies.. Paper presented at 34th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2021, Auckland, New Zealand.
de Vries, J., Van Gasse, R.
, van Geel, M., Van Petegem, P.
, & Visscher, A. (2021).
Assessment Techniques and Students’ Ownership: Differences in Formative Assessment Practices between The Netherlands and Flanders. Paper presented at 34th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2021, Auckland, New Zealand.
de Vries, J., Feskens, R., Keuning, J.
, & van der Kleij, F. (2020).
The Comparability Of Feedback Across Culturally Different Countries. Poster session presented at 33rd International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2020, Marrakech, Morocco.
Pure Link
Contactgegevens
Bezoekadres
Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn
(gebouwnr. 10), kamer 5436
Hallenweg 17
7522NH Enschede
Postadres
Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn
5436
Postbus 217
7500 AE Enschede
Werkdagen
Week | Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag |
Even | |||||
Oneven |
Op sommige dagen werk ik vanuit huis. Stuur me dus een berichtje als je langs wilt komen!