Dr. Jitske de Vries is een onderzoeker bij de sectie ELAN Teacher Development, afdeling Leren, Data-analyse en Technologie.
Ze heeft het internationale project FORMAS gecoƶrdineerd: "Promoting Formative Assessment: From Theory to Policy and Practice" voor Nederland. In dit project heeft ze een experimenteel programma voor professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van formatief handelen voor wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs georganiseerd, uitgevoerd en geƫvalueerd. In totaal waren 60 docenten en 1400 studenten betrokken bij dit project. Naast dit project was ze betrokken bij InformED, een nationaal project, met als doel formatief handelen te bevorderen in klassen van het voortgezet onderwijs, met een nadruk op videocoaching. Deze projecten waren het onderwerp van het proefschrift dat ze op 18 november 2022 heeft verdedigd: "Supporting teachers in formative assessment in the classroom".
Jitske is ook betrokken geweest bij het onderwijs in het docentenopleidingsprogramma. Ze is gastdocent geweest voor het onderwerp formatief handelen bij Onderwijskunde 1 en Onderwijskunde 2 Voor het masterprogramma Educational Science and Technology was ze docent voor de vakken Research proposal en Teacher Learning and Development.
In 2020, heeft Jitske meegeschreven aan het NRO-onderzoeksvoorstel genaamd "Digital Twins to the Rescue" te schrijven. Dit voorstel heeft financiering gekregen en is nu haar belangrijkste onderzoeksfocus. Het doel van dit project is om tekstmining- en kunstmatige intelligentietechnieken te gebruiken als hulpmiddel (voor docenten) bij het voorspellen van taalontwikkelingsachterstand/taalstoornissen. Naast dit project is ze betrokken bij het "Tell-project", een programma voor professionele ontwikkeling van docenten om de expertise op het gebied van toetsing te vergroten, door middel van professionele leergemeenschappen.
Expertises
Psychology
- Teachers
- Assessment
- Professional Development Program
Social Sciences
- Students
- Teacher Professional Development
- Development Programmes
- Assessment for Learning
- Formative Assessment
Organisaties
- Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences (BMS)
- Learning, Data-Analytics, Technology (BMS-LDT)
- ELAN Teacher Development (BMS-LDT-ELAN)
Publicaties
Onderzoeksprofielen
Vakken collegejaar 2022/2023
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
Adres
![](/.uc/if53455a301035dea11007cd4f40399f6468f569b14a60801e3bc0268018041/ravelijn.jpg)
Universiteit Twente
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5436
Hallenweg 17
7522 NH Enschede
Universiteit Twente
Ravelijn 5436
Postbus 217
7500 AE Enschede
Organisaties
- Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences (BMS)
- Learning, Data-Analytics, Technology (BMS-LDT)
- ELAN Teacher Development (BMS-LDT-ELAN)