Dr. Jitske de Vries is onderzoeker bij de ELAN-sectie Leraarontwikkeling, onderdeel van de afdeling Leren, Data-analyse en Technologie. Ze coƶrdineerde het internationale project FORMAS in Nederland, waarbij ze een professionaliseringsprogramma in Assessment for Learning (AfL) ontwikkelde en evalueerde voor 60 wiskundeleraren in het voortgezet onderwijs en 1.400 leerlingen. Haar proefschrift, Supporting Teachers in Formative Assessment in the Classroom (2022), was gebaseerd op dit werk en haar betrokkenheid bij InformED, een nationaal AfL-project gericht op videocoaching.

Jitkse heeft ook lesgegeven in het lerarenopleidingprogramma en de masteropleiding Educational Science and Technology, waar ze vakken verzorgde in AfL en lerarenontwikkeling.

Momenteel richt haar onderzoek zich vooral op het project Digital Twins to the Rescue, dat AI en tekstanalyse inzet om leraren te ondersteunen bij het voorspellen van taalontwikkelingsproblemen. Daarnaast is ze betrokken bij het Tell-project, een professionaliseringsprogramma gericht op het verbeteren van toetsingsdeskundigheid via leergemeenschappen.

Expertises

  • Psychology

    • Teachers
    • Assessment
    • Professional Development Program
  • Social Sciences

    • Students
    • Teacher Professional Development
    • Development Programmes
    • Assessment for Learning
    • Formative Assessment

Organisaties

Publicaties

2024

A learning theory-based exploratory analysis of teacher professional development interventions for formative assessment (2024)Review of Education, 12(3). Article e70009 (E-pub ahead of print/First online). de Vries, J., Visscher, A. & Schildkamp, K.https://doi.org/10.1002/rev3.70009Profiles of teachersā€™ assessment techniques and their studentsā€™ involvement in assessment (2024)European journal of teacher education, 47(2), 369-388. de Vries, J., Van Gasse, R., van Geel, M., Visscher, A. & Van Petegem, P.https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2354410

2023

Adapting Teaching to Studentsā€™ Needs: What Does It Require from Teachers? (2023)In Effective Teaching Around the World: Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights (pp. 723-736). Springer Nature. van Geel, M., Keuning, T., Meutstege, K., de Vries, J., Visscher, A., Wolterinck, C., Schildkamp, K. & Poortman, C.https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_33The impact of an assessment for learning teacher professional development program on studentsā€™ metacognition (2023)School effectiveness and school improvement, 34(1), 109-129. de Vries, J., Dimosthenous, A., Schildkamp, K. & Visscher, A.https://doi.org/10.1080/09243453.2022.2116461

2021

Assessment for Learning: The impact of a Professional Development Programme on Studentsā€™ Metacognitive Strategies. (2021)[Contribution to conference › Paper] 34th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2021. Wolterinck, C. H. D., de Vries, J., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A.Assessment Techniques and Studentsā€™ Ownership:: Differences in Formative Assessment Practices between The Netherlands and Flanders (2021)[Contribution to conference › Paper] 34th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2021. de Vries, J., Van Gasse, R., van Geel, M., Van Petegem, P. & Visscher, A.De ontwerpprincipes van docentprofessionalisering in formatief evalueren (2021)[Contribution to conference › Paper] 50e Onderwijs Research Dagen, ORD 2021. de Vries, J., Veugen, M., Schildkamp, K. & Gulikers, J.

Onderzoeksprofielen

Scan de QR-code of
Download vCard