Welkom...

prof.dr.ir. J. Henseler (Jörg)

Chair of Product-Market Relations

Over mij

Prof. dr. ir. Jörg Henseler bezet de leerstoel Product-Market Relations en is hoofd van de vakgroep Design, Production & Management aan de Faculteit Engineering Technology van de Universiteit Twente. Daarnaast is Jörg Henseler gasthoogleraar aan NOVA Information Management School, Universidade Nova de Lisboa, Portugal, en gasthoogleraar aan de afdeling Business Administration and Marketing aan de Universiteit van Sevilla, Spanje. Zijn brede onderzoeksinteresse omvat empirische methoden van marketing- en designonderzoek, en management van design, producten, diensten en merken. Voor zijn uitstekende onderwijsprestaties is hij meermalen verkozen tot "Docent van het jaar" door studenten van de masteropleiding Business Administration.

Prof. Henseler geeft regelmatig seminars over PLS path modeling aan de PLS School, waar al honderden wetenschappers en beroepskrachten zijn opgeleid in structural equation modeling.

Prof. Henseler levert zijn bijdrage aan de wetenschappelijke gemeenschap en is recensent voor verschillende wetenschappelijke tijdschriften.

Expertises

Partial Least Squares
Modeling
Structural Equation Modeling
Composite Materials
Industry
Partial Least Squares
Path
Modeling
Buyers

Nevenactiviteiten

  • Universidade Nova de Lisboa
    Visiting Professor
  • Composite Modeling Verwaltungs GmbH
    Owner and member of the scientific advisory board
  • Jörg Henseler
    Providing courses on structural equation modeling

Onderzoek

Prof. dr. ir. Henseler is een vooraanstaand deskundige in partial least squares (PLS) path modeling, een variance-based structural equation modeling techniek die vooral nuttig is voor onderzoek gericht op de succesfactoren voor bedrijven. Hij heeft diverse academische artikelen geschreven, bewerkte twee boeken en zat twee conferenties voor over PLS (zie hieronder de volledige lijst van publicaties). Prof. Dr. Henseler is een veelgevraagd gastspreker, die wereldwijd over structural equation modeling van gedachten wisselt met studenten, wetenschappers en beroepsbeoefenaren, onder meer aan Beijing University of Aeronautics and Astronautics (China), Freie Universität Berlin, University of Cologne, University of Duisburg, University of Hamburg, University of Kaiserslautern, University of Paderborn (all Germany), Corvinus University Budapest (Hungary), Universidad Iberoamericana (Mexico), VU University Amsterdam, University of Groningen (both The Netherlands), University of Coimbra, Universidade Nova de Lisboa (both Portugal), University of Ljubljana (Slovenia), Universidad de Sevilla (Spain), Université de Fribourg (Switzerland), The University of Manchester, Warwick Business School (both UK), en Georgia State University in Atlanta (USA).

Publicaties

Recent
Henseler, J., & Schmidt, H. (2018). The use of design thinking within the brand management discipline: A literature review. Paper presented at Markentag 2018, Koblenz, Germany.
Österle, B. M., Kuhn, M., & Henseler, J. (2018). The dynamic nature of brand experience. Paper presented at 21st AMS World Marketing Congress 2018, Porto, Portugal.
Somers, C. E., Stockstrom, C., & Henseler, J. (2018). Analyzing sequential choice in online innovation communities. In 16th International Open and User Innovation Conference
Henseler, J., Müller, T., & Schuberth, F. (2018). New guidelines for the use of PLS path modeling in hospitality, travel and tourism research. In F. Ali, S. M. Rasoolimanesh, & C. Cobanoglu (Eds.), Application of partial least squares : Structural equation modeling (PLS-SEM) in tourism and hospitality research Emerald.
Schuberth, F., Henseler, J., & Dijkstra, T. K. (2018). Confirmatory Composite Analysis. Paper presented at Meeting of the Working Group SEM, Amsterdam, Netherlands.
Honkisch, C. A., Pereira Pessoa, M. V., & Henseler, J. (2018). Engineering change management from the viewpoint of corporate reputation. In DS92: Proceedings of the DESIGN 2018 15th International Design Conference (pp. 589-600). DOI: 10.21278/idc.2018.0170
Henseler, J. (2018). Using Composite Models as Auxiliary Theories in Marketing Research. Paper presented at 47th EMAC Annual Conference, Glasgow, United Kingdom.
Benitez, J., Ray, G., & Henseler, J. (2018). Impact of information technology infrastructure flexibility on mergers and acquisitions. MIS quarterly = Management information systems quarterly, 42(1), 25-43.

Pure Link

Google Scholar Link

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculteit Engineering Technology
Horst - Ring (gebouwnr. 21), kamer W 244
De Horst 2
7522LW  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculteit Engineering Technology
Horst - Ring  W 244
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media