Welkom...

prof.dr.ir. J. Henseler (Jörg)

Hoogleraar, Chair of Product–Market Relations

Over mij

Prof. dr. ir. Jörg Henseler bezet de leerstoel Product–Market Relations, deel van de vakgroep Design, Production & Management aan de Faculteit Engineering Technology van de Universiteit Twente. Daarnaast is Jörg Henseler gasthoogleraar aan NOVA Information Management School, Universidade Nova de Lisboa, Portugal, en gasthoogleraar aan de afdeling Business Administration and Marketing aan de Universiteit van Sevilla, Spanje. Zijn brede onderzoeksinteresse omvat empirische methoden van marketing- en designonderzoek, en management van design, producten, diensten en merken. Voor zijn uitstekende onderwijsprestaties is hij meermalen verkozen tot "Docent van het jaar" door studenten van de masteropleiding Business Administration.

Prof. Henseler levert zijn bijdrage aan de wetenschappelijke gemeenschap en is recensent voor verschillende wetenschappelijke tijdschriften.

Expertises

Business & Economics
Marketing
Modeling
Partial Least Squares
Structural Equation Modeling
Mathematics
Modeling
Partial Least Squares
Path
Structural Equation Modeling

Nevenactiviteiten

  • Universidade Nova de Lisboa
    Visiting Professor
  • Universidad de Sevilla
    Distinguished invited professor

Onderzoek

Prof. dr. ir. Henseler is een vooraanstaand deskundige in partial least squares (PLS) path modeling, een variance-based structural equation modeling techniek die vooral nuttig is voor onderzoek gericht op de succesfactoren voor bedrijven. Hij heeft diverse academische artikelen geschreven, bewerkte twee boeken en zat twee conferenties voor over PLS (zie hieronder de volledige lijst van publicaties). Prof. Dr. Henseler is een veelgevraagd gastspreker, die wereldwijd over structural equation modeling van gedachten wisselt met studenten, wetenschappers en beroepsbeoefenaren, onder meer aan Beijing University of Aeronautics and Astronautics (China), Freie Universität Berlin, University of Cologne, University of Duisburg, University of Hamburg, University of Kaiserslautern, University of Paderborn (all Germany), Corvinus University Budapest (Hungary), Universidad Iberoamericana (Mexico), VU University Amsterdam, University of Groningen (both The Netherlands), University of Coimbra, Universidade Nova de Lisboa (both Portugal), University of Ljubljana (Slovenia), Universidad de Sevilla (Spain), Université de Fribourg (Switzerland), The University of Manchester, Warwick Business School (both UK), en Georgia State University in Atlanta (USA).

Publicaties

Recent
Henseler, J. , Schuberth, F., Lee, N., & Kemény, I. (Accepted/In press). Why researchers should be cautious about using PLS-SEM. Industrial marketing management.
Grimm, N. , Henseler, J. , Österle, B., & Moss, C. (Accepted/In press). Towards true authentic corporate brands: an existential view. In Global Brand Conference 2024, Edinburgh, UK
A. Lambrecht, A. , Henseler, J., & Baumgarth, C. (Accepted/In press). Impact of Augmented Reality on Customer-Based Brand Equity: The Role of Narcissism. Paper presented at 17th Global Brand Conference 2024, Edinburgh, United Kingdom.
Henseler, J., Schmidt, H. J., & Redler, J. (2023). Design science and marketing: A perfect couple. Journal of Creating Value, 9(2), 160-165. https://doi.org/10.1177/23949643231200703
Graesch, J. P. (2023). Digital transformation of customer interactions: Aligning marketing, sales and IT. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente]. University of Twente. https://doi.org/10.3990/1.9789036558044
Hübscher, C. J., Hensel-Börner, S. , & Henseler, J. (2023). Marketing education for sustainable development. Spanish Journal of Marketing - ESIC. https://doi.org/10.1108/SJME-06-2022-0131
Schuberth, F., Hubona, G., Roemer, E., Zaza, S., Schamberger, T., Chuah, F., Cepeda-Carrión, G. , & Henseler, J. (2023). The choice of structural equation modeling technique matters: A commentary on Dash and Paul (2021). Technological forecasting and social change, 194, Article 122665. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122665
Schuberth, F., Schamberger, T., Rönkkö, M., Liu, Y. , & Henseler, J. (2023). Premature Conclusions about the Signal-to-Noise Ratio in Structural Equation Modeling Research: A Commentary on Yuan and Fang (2023). British journal of mathematical and statistical psychology, 76(3), 682-694. https://doi.org/10.1111/bmsp.12304
Grimm, N. , Henseler, J. , Österle, B., & Moss, C. (Accepted/In press). Content as Currency: The Case of Siemens Corporate Newsroom. Paper presented at Global Brand Conference 2023, Bergamo, Italy.
Graesch, J. P., Hensel-Börner, S. , & Henseler, J. (Accepted/In press). Alignment throughout the Customer Journey - Shaping the Marketing, Sales, IT interface. In AMA Winter Academic Conference, Nashville, TN, February 10-12, 2023
Yu, X. , Schuberth, F. , & Henseler, J. (2023). Specifying composites in growth curve analysis. Abstract from Advanced Techniques for Longitudinal Data Analysis in Social Science, ATLASS 2023 , Bielefeld, North Rhine-Westphalia, Germany.

Pure Link

Google Scholar Link

Verbonden aan Opleidingen

Bachelor

Master

Vakken Collegejaar  2023/2024

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
 

Vakken Collegejaar  2022/2023

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Engineering Technology
Horst Complex (gebouwnr. 20), kamer W248
De Horst 2
7522LW  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Engineering Technology
Horst Complex  W248
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media