Welkom...

prof.dr.ir. J. Henseler (Jörg)

Hoogleraar, Chair of Product–Market Relations

Over mij

Prof. dr. ir. Jörg Henseler bezet de leerstoel Product–Market Relations, deel van de vakgroep Design, Production & Management aan de Faculteit Engineering Technology van de Universiteit Twente. Daarnaast is Jörg Henseler gasthoogleraar aan NOVA Information Management School, Universidade Nova de Lisboa, Portugal, en gasthoogleraar aan de afdeling Business Administration and Marketing aan de Universiteit van Sevilla, Spanje. Zijn brede onderzoeksinteresse omvat empirische methoden van marketing- en designonderzoek, en management van design, producten, diensten en merken. Voor zijn uitstekende onderwijsprestaties is hij meermalen verkozen tot "Docent van het jaar" door studenten van de masteropleiding Business Administration.

Prof. Henseler geeft regelmatig seminars over PLS path modeling aan de PLS School, waar al honderden wetenschappers en beroepskrachten zijn opgeleid in structural equation modeling.

Prof. Henseler levert zijn bijdrage aan de wetenschappelijke gemeenschap en is recensent voor verschillende wetenschappelijke tijdschriften.

Expertises

Business & Economics
Contact Center
Customer Contact
Modeling
Partial Least Squares
Structural Equation Modeling
Mathematics
Modeling
Partial Least Squares
Path

Nevenactiviteiten

  • Universidade Nova de Lisboa
    Visiting Professor
  • Composite Modeling GmbH, Kleve
    Scientific Advisory Board
  • Universidad de Sevilla
    Distinguished Invited Professor
  • PLS School
    Owner
  • Corvinus University Budapest
    Consulting Professor

Onderzoek

Prof. dr. ir. Henseler is een vooraanstaand deskundige in partial least squares (PLS) path modeling, een variance-based structural equation modeling techniek die vooral nuttig is voor onderzoek gericht op de succesfactoren voor bedrijven. Hij heeft diverse academische artikelen geschreven, bewerkte twee boeken en zat twee conferenties voor over PLS (zie hieronder de volledige lijst van publicaties). Prof. Dr. Henseler is een veelgevraagd gastspreker, die wereldwijd over structural equation modeling van gedachten wisselt met studenten, wetenschappers en beroepsbeoefenaren, onder meer aan Beijing University of Aeronautics and Astronautics (China), Freie Universität Berlin, University of Cologne, University of Duisburg, University of Hamburg, University of Kaiserslautern, University of Paderborn (all Germany), Corvinus University Budapest (Hungary), Universidad Iberoamericana (Mexico), VU University Amsterdam, University of Groningen (both The Netherlands), University of Coimbra, Universidade Nova de Lisboa (both Portugal), University of Ljubljana (Slovenia), Universidad de Sevilla (Spain), Université de Fribourg (Switzerland), The University of Manchester, Warwick Business School (both UK), en Georgia State University in Atlanta (USA).

Publicaties

Recent
A. Lambrecht, A., Baumgarth, C. , & Henseler, J. (Accepted/In press). Augmented reality and brand: A systematic literature review. Paper presented at 15th Global Brand Conference 2022, Sheffield, United Kingdom.
Yu, X., Fassott, G. , Schuberth, F. , & Henseler, J. (Accepted/In press). A new approach for modeling aggregate constructs. Abstract from Structural Equation Modeling, Tilburg, Netherlands.
Somers, C. E., Stockstrom, C. , & Henseler, J. (2021). A typology of innovation outcomes in maker communities. Poster session presented at R&D Management Conference 2021, Glasgow, United Kingdom.
Sahhar, Y. , Loohuis, R. , & Henseler, J. (2021). Illuminating Experience’s Inception and Evolvement: An Autohermeneutic Phenomenological Inquiry. In E. Gummesson, C. Mele, & F. Polese (Eds.), The 2021 Naples Forum on Service: A Service Lens on Changing Business and Society
Sahhar, Y. , Loohuis, R. , & Henseler, J. (Accepted/In press). Calling on autohermeneutic phenomenology to delve into the deeper levels of experience. In D. Jaziri, & R. Rather (Eds.), Contemporary approaches Studying Customer Experience in Tourism Research: This book will present the contemporary approaches applied to the tourism research, to study the consumer experience by discussing first, the theoretical part, which will be based mainly on behavioral sciences. To this regard, main paradigms and their related approaches studying CX will be stressed. Second, the book will develop a methodological part highlighting the holistic and dynamic nature of the customer experience, by capturing it along the customer journey; into the pre-, during, and post consumption through a combination of techniques including the innovative ones. Keywords – Customer experience, tourism management, ethno marketing, phenomenology, psychoanalytic, philosophical orientation, facet theory, customer journey, emotions, sensory experience, CX measure. Emerald Publishing Group.
Schuberth, F. , Müller, T. , & Henseler, J. (2021). Which equations? An inquiry into the equations in partial least squares structural equation modeling. In I. Kemény, & Z. Kun (Eds.), New Perspectives in Serving Customers, Patients, and Organizations: A Festschrift for Judit Simon (pp. 96-115). Corvinus University of Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/6625/1/tiszteletkotet_simon_judit_kemeny_i_kun_zsuzsanna_new_perspectives_in_serving_customers.pdf#page=96
Henseler, J., Guerreiro, M., & de Matos, N. (2021). The interplay of marketing and design. Review of managerial science, 15(5), 1129-1137. https://doi.org/10.1007/s11846-021-00470-z
Schamberger, T. , Schuberth, F. , & Henseler, J. (2021). Maximum Likelihood Estimator For Composite Models. Abstract from Meeting of the Working Group Structural Equation Modeling (SEM) 2021.
Somers, C. E., Stockstrom, C. , & Henseler, J. (2021). Emerging interstices in communities of innovation. Creativity and innovation management, 30(2), 233-247. https://doi.org/10.1111/caim.12430
Graesch, J. P., Hensel-Börner, S. , & Henseler, J. (2021). Information technology and marketing: An important partnership for decades. Industrial management & data systems. https://doi.org/10.1108/IMDS-08-2020-0510

Pure Link

Google Scholar Link

Verbonden aan Opleidingen

Bachelor

Master

Vakken Collegejaar  2021/2022

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
 

Vakken Collegejaar  2020/2021

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Engineering Technology
Horst Complex (gebouwnr. 20), kamer W244
De Horst 2
7522LW  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Engineering Technology
Horst Complex  W244
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media