Sinds mijn tijd van klauteren over bergen en door bat guano, heb ik aanzienlijke en gevarieerde onderzoekservaringen opgedaan als een actieve onderzoeker en opvoeder. Ik gebruik GIS, grote datasets en een verscheidenheid aan geospatiale reken- en analysemethoden om toegepaste onderzoeksvragen te beantwoorden over een reeks onderwerpen, van zinkgaten tot luchteilanden, tornado's, malaria en migratie, onder andere. In de kern heeft mijn onderzoek zich gericht op brede kwesties die verband houden met de menselijke gezondheid, met name in relatie tot klimaat en klimaatverandering, waarbij ik oorzaken en gevolgen heb onderzocht van lokale tot mondiale ruimtelijke en temporele schalen, en alles daartussenin dat relevant is voor het studiesysteem.
Veel complexe problemen (bijv. pandemieën, klimaatverandering) zijn een uitdaging om aan te pakken omdat ze sociaal-ecologische systemen (SES) doorkruisen die bestaan uit vele componenten die over verschillende schalen zijn verdeeld en vaak worden verergerd door verschillende sociaaleconomische en ecologische factoren die niet-lineair werken. Geografische Informatiekunde (GIScience), een integratieve en technische wetenschap, is zeer geschikt om een reeks lokale en wereldwijde gezondheidsuitdagingen aan te pakken die sociaal-ecologische systemen doorkruisen.
Naarmate de kwantiteit en beschikbaarheid van georuimtelijk ondersteunde gegevens blijven toenemen, nemen ook de daarmee gepaard gaande uitdagingen en kansen toe die gepaard gaan met het op de juiste manier verzamelen, analyseren en verspreiden van de bevindingen van deze gegevens. Ruimtelijke data en GIScience spelen duidelijk een centrale rol bij het aanpakken van de gezondheid van onze planeet en, vanuit een onderwijsperspectief, ben ik geïnteresseerd in het uitbreiden en versterken van Spatial Data en GIScience-onderwijs om multidisciplinair onderzoek en onderwijs te bevorderen.
Expertises: GIS, Spatial Data Science, geohealth, planetary health, ruimtelijke analyse, onderwijs
Organisaties
Het is een spannende tijd om op het gebied van GIS/ Geospatiale (Data) Wetenschappen te zijn! Technologieën zijn geëvolueerd, waardoor het verzamelen en communiceren van ruimtelijke gegevens veel gemakkelijker is geworden. Hoewel er een explosie is geweest in de beschikbaarheid van geospatiale gegevens, blijft het stellen van relevante vragen en het doorzoeken van gegevensstromen om de wereld waarin we leven te begrijpen, een uitdaging.
Het leuke van het gebruik van GIS/Geospatial (Data) Science en Spatial Analysis is dat het op alle disciplines kan worden toegepast om te zien waar iets is, patronen, relaties en interacties te verkennen, verschillende uitkomsten te modelleren en hypothesen te ontwikkelen, of dit nu gaat van sportanalyse tot ziekterisico. In het algemeen ben ik geïnteresseerd in het gebruik van Geospatiale technologieën en GIS/Spatial Data Science:
- om mechanismen die van invloed zijn op gezondheid en welzijn op verschillende schalen in ruimte en tijd beter te begrijpen
- om gebruik te maken van diverse gegevensbronnen om inzicht te krijgen in veranderende risico's;
- om te bepalen hoe we deze effectief kunnen integreren in een kader dat besluitvormingsprocessen verbetert en duurzame oplossingen biedt.
GeoHealth, Planetaire gezondheid, Volksgezondheid, One Health?
Zestig procent van alle infectieziekten bij de mens wordt overgedragen door dieren en microben van dierlijke oorsprong. Deze 'spill-over' als gevolg van toenemend contact tussen wilde dieren-vee-mensen, vaak gedreven door exponentieel groeiende antropogene veranderingen veroorzaakt door menselijke activiteiten (bijv. veranderingen in landgebruik, veranderingen in klimaat, veranderingen in voedselzekerheid, veranderingen in de politiek en veranderingen in infrastructuur (bijv. digitalisering, transportnetwerken, water en sanitaire voorzieningen, enz.)) en de effecten van deze activiteiten op het milieu.
Klimaatverandering is de grootste bedreiging voor de gezondheid van de mensheid en die de gezondheid en het welzijn van de bevolking zal aantasten. Nu meer dan ooit moeten we begrijpen welke veranderingen er ruimtelijk en tijdelijk, lokaal en mondiaal plaatsvinden. Veel gezondheidsveranderingen zijn complex door sociaal-ecologische systemen (SES) die bestaan uit vele componenten verdeeld over schalen, vaak verergerd door verschillende sociaaleconomische en ecologische factoren, waarvan vele niet-lineair werken. De circulatie, overdracht en evolutie van ziekten worden bepaald door een reeks factoren (omgevingsfactoren, gastheergerelateerde factoren en de ziekteverwekker zelf) en hoe ze op elkaar inwerken in ruimte en tijd. Geografische Informatiekunde (GIScience), een integratieve en technische wetenschap, is zeer geschikt om een reeks lokale en wereldwijde gezondheidsuitdagingen aan te pakken die sociaal-ecologische systemen doorkruisen.
We integreren een verscheidenheid aan gegevens (sommige nieuw, sommige vrijwillig, sommige gezaghebbend, sommige groot en rommelig) in een GIS en gebruiken een mix van ruimtelijke analyse, datawetenschap, machine learning-methoden en wiskundige en geocomputationele modellen om toegepaste onderzoeksvragen te beantwoorden over een breed scala aan onderwerpen die verschillende aspecten van gezondheid omvatten. Ons werk draait om drie belangrijke facetten:
- inzicht in de ecologie van ziekte/gezondheid in ruimte en tijd (interacties tussen gastheer-ziekteverwekker-omgeving in dynamisch veranderende omgevingen) en wat dit betekent voor gezondheid en ziekte-uitkomsten;
- hoe te reageren, en;
- wat te communiceren hoe.
We onderzoeken hoe veranderingen in omgevingen zoals het klimaat de gezondheid en de ziektedynamiek beïnvloeden in relatie tot
- door vectoren overgedragen ziekten (bv. door muggen overgebrachte ziekten zoals dengue en malaria; door teken overgebrachte ziekten);
- rampenepidemiologie (risico's voor, tijdens en na weersrisico's);
- extreem weer (bijv. hitte, overstromingen);
- voedselzekerheid (bv. effect van vorstbevriezing op het milieu in intensieve landbouwteeltsystemen; wanneer en waar biopesticiden kunnen worden gebruikt voor de bestrijding van landbouwplagen);
- toegankelijkheid (bv. seizoensgebonden effecten van de toegang tot gezondheidszorg en het gebruik van verschillende vervoerswijzen om toegang te krijgen tot gezondheidszorg);
- mobiliteit (bv. klimaataanjagers en hoe deze bijdragen aan mobiliteit en de circulatie en overdracht van ziekten);
- kwetsbaarheden van verschillende bevolkingsgroepen (bv. als gevolg van hittegolven, overstromingen, toegankelijkheid);
- communicatie (bijv. gegevensstructurering voor effectieve communicatie; wat wordt er gecommuniceerd)
- enz...
Wij werken met:
Mariana Belgiu; Claudia Paris; Sherif Amer; Frank Osei; Marloes Penning de Vries; Yijian Zeng; Yanchao Cheng; Carmen Anthonj; Ellen-wien Augustijn; Funda Atun; Javier Martinez; Alfred Stein
Onderwijs
De COVID-19-pandemie dwong onderwijsinstellingen om hun F2F-leeromgevingen om te buigen naar online leeromgevingen en heeft vervolgens de maatschappelijke verwachtingen over onderwijs veranderd. Hoewel er veel voordelen verbonden zijn aan deze veranderingen in het onderwijs (bijv. multidimensionale interacties, flexibiliteit en rijker/dieper leren), zijn er nog steeds veel uitdagingen die kunnen leiden tot slechte en vaak ontoereikende onderwijservaringen (bijv. gebrek aan echte interactie tussen student en student en docent, en effectieve discussies).
Daarnaast hebben we een toename gezien van AI-technologieën en -methodologieën die worden gebruikt om vragen te beantwoorden via chatbots, afbeeldingen te maken, onze computercapaciteiten te verbeteren en veel gewone huishoudelijke artikelen zoals de stofzuiger aan te drijven, waarvan een groot deel gebruik maakt van technologieën en methoden die worden ontwikkeld op geosprotieel gebied. Deze technologieën en methoden maken al een groot deel uit van ons dagelijks leven.
Hoe zorgen we ervoor dat we als opleiders voorop lopen in deze ontwikkelingen en deze opnemen in onze curricula? Hoe onderhouden we de geospatiale aspecten van onze curricula? Welke middelen, vaardigheden en gemeenschappen zijn nodig?
Voor het onderwijs en in het bijzonder geospatiaal onderwijs ben ik geïnteresseerd in:
- uitbreiding en versterking van het onderwijs in Geografische Informatiekunde;
- het verbeteren van de acceptatie en het gebruik van GIScience-methoden in de gezondheidswetenschappen;
- het opbouwen van wetenschappelijke gemeenschappen en netwerken om multidisciplinair GIScience-onderwijs en -onderzoek te bevorderen;
- het bevorderen van onderwijs dat interacties in zowel een face-to-face als een online leeromgeving in evenwicht brengt
- Herontwerp van curricula
Als academicus die les heeft gegeven in een programma dat is gericht op werkende professionals, en die ook buiten de academische wereld heeft gewerkt, waardeer ik de vele onderwijsniveaus die nodig zijn om studenten en professionals te helpen vaardigheden te ontwikkelen die hen in staat stellen uit te blinken op het gebied van GIS, GIScience en de Spatial Data Sciences in een breed scala van disciplines en industrieën. Als gevolg hiervan ben ik geïnteresseerd in het verbeteren van online/blended leerervaringen voor studenten (en personeel) door het promoten van studiebeurzen die de uitwisseling van kennis mogelijk maken, de samenwerking tussen studenten verbeteren en professionele sociale netwerken opbouwen.
Publicaties
2024
Onderzoeksprofielen
Ik ben geïnteresseerd in onderwijstransformaties en ben betrokken bij een aantal onderwijsactiviteiten
Onderwijs: gemeenschap opbouwen
e!geoCommunity@ITC - Word lid van onze geospatiale onderwijsgemeenschap om meer te weten te komen over belangrijke onderwerpen met betrekking tot onderwijs.
Cursussen:
GeoHealth: Geïnteresseerd om te leren hoe u planetaire gezondheid kunt realiseren en kunt helpen bij het creëren van een duurzame, gezonde leefbare wereld? Bent u geïnteresseerd in het beoordelen van gezondheidsrisico's als gevolg van veranderingen in de omgeving (bijv. klimaat, landgebruik) of het evalueren van wie risico loopt en hoe te reageren, of wilt u gewoon een kaart maken van bekende gevallen om te begrijpen waar iets plaatsvindt en om ziekte- of overdrachtshotspots te identificeren?
Volg onze 10-weekse online cursus geohealth om te leren hoe u geografische informatie kunt integreren, verschillende geospatiale technologieën kunt gebruiken en ruimtelijke datawetenschapsmethoden kunt toepassen om verschillende aspecten van gezondheid beter te begrijpen.
Geoversity: Geospatial for Planetary Health MOOC.
Masteropleiding (MGEO)
Ik ben programmadirecteur voor onze master Geo-Information and Earth Observation Sciences. We bieden een breed scala aan cursussen die u in staat stellen uw geospatiale/giwetenschappelijke competenties op te bouwen en te leren hoe u deze vaardigheden kunt toepassen om echte uitdagingen aan te pakken en duurzame oplossingen te vinden of te creëren.
- Blanford, J.I. and Verplanke, J. (2023) Transforming curriculums for an age of multi-modal education: a 5-phase approach. SEFI conference, Dublin September 2023
- King, J., Primera, R., Verkroost, M.J., Verheij, L.,Cray, L., Blanford, J.I. (2024) Collaborative course (re)design: adapting learning design to support curriculum transformations. SEFI Conference, Lausanne, September 2024.
Andere educatieve activiteiten
Educatieve projecten
- Het herontwerpen van een programma.
- Geospatiaal onderwijs: klaar voor de toekomst. AGILE Funding-initiatief
- Becoming fit for the future: het faciliteren van transformationele verandering in een masteropleiding. Slimmer academisch jaar.
- Digitaal onderwijs: veerkrachtige blended leeromgevingen. Intensief ERASMUS+ gemengd programma
Educatieve workshops
- Geospatiale onderwijssessie. Welke opleiding en training is nodig voor een nieuwe generatie geospatiale wetenschappers? AGILE, Glasgow, 2024
- GI Science-onderwijs in een AI-wereld: het opleiden van wetenschappers en praktijkmensen. GIScience, Leeds, september 2023
- Geospatiaal onderwijs - Geospatiaal onderwijs 5.0: nieuwe paradigma's voor geospatiale training en onderwijs. AGILE, Delft, juni 2023
- Geospatiaal onderwijs - Overgang van online noodsituatie naar een nieuw normaal. AGILE, Litouwen, 2022
- Geospatiaal onderwijs - Lesgeven tijdens een pandemie en daarna. AGILE, Griekenland. 2021 NL
- Wereldwijde gesprekken over GIScience-onderwijs: wereldwijd. Panel 3: Convergentie, 2021
- Wereldwijde gesprekken over GIScience-onderwijs: EU-regio. Panel 2: Implementatiepedagogieën voor veerkrachtig GIScience-onderwijs, 2020
- Wereldwijde gesprekken over GIScience-onderwijs: EU-regio. Panel 1: Pedagogieën voor veerkrachtig GIScience-onderwijs, 2020
- Online symposium: Het bevorderen van geospatiaal onderwijs voor werkende professionals op de campus en online. UCGIS, 2020
Adviseert
- Jiang, T. (MSE 2023-) Is een hittegolf een risico in Enschede, Nederland?
- Ifejube, J. (MSE 2022-2023) Beoordeling van het risico op leptospirose in relatie tot overstromingen in Kerala, India. Geselecteerd voor het Research Honours Programme aan de Universiteit Twente.
- Pereira, C. (MSE 2021-2022) Het toenemende risico op extreme hitte aanpakken: een casestudy van Maputo en Matola City, Mozambique.
- Al-Huraibi, A. (MSE 2021-2022) Bereikbaarheid van COVID-19-vaccinatielocaties en testcentra in Nederland per fiets.
- Mishra, A. (MGEO 2021-2022) Een forseenanalyse van het beheer van vast afval na de overstroming in 2018 en onderzoek naar de gevolgen van gezondheidsrisico's voor sanitaire werkers
- Liu, M-H. (MGEO 2021-2022) Kennis, houding en praktijken ten opzichte van COVID-19 onder studenten in Enschede, Nederland: een transversaal onderzoek
Verbonden aan opleidingen
Vakken collegejaar 2024/2025
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
Vakken collegejaar 2023/2024
Adres
Universiteit Twente
Langezijds (gebouwnr. 19), kamer 1318
Hallenweg 8
7522 NH Enschede
Universiteit Twente
Langezijds 1318
Postbus 217
7500 AE Enschede
Organisaties
Download vCard