Ik ben Universitair Hoofddocent binnen de Faculteit Engineering Technology (ET) bij de Afdeling Design, Production and Management (DPM), en tevens de Onderzoekshoogleraar van Product-Markt Relaties (PMR).

Mijn onderzoeksveld heb ik versterkt door uitgebreide studie en onderzoeksengagementen aan zowel de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Macromedia University of Applied Sciences in Hamburg, Hochschule Bremen, als de Universiteit van Lund in Zweden, waar ik mijn doctorstitel behaalde in bedrijfskunde. Mijn proefschrift richtte zich op een belanghebbende-georiënteerde benadering om merkwaarde te begrijpen, waarbij ik onderzocht hoe multinationale ondernemingen merkwaarde kunnen bevorderen door samen te werken met diverse sociale, politieke en zakelijke belanghebbenden.

Buiten de academische wereld heb ik praktische ervaring opgedaan in Marketing en Brand Management functies in uiteenlopende sectoren. Dit omvatte het ontwikkelen van effectieve marketingstrategieën voor verschillende B2B- en B2C-producten, variërend van cosmetica en auto's tot industriële kleppen en marktonderzoeksdiensten.

Mijn academische inspanningen draaien voornamelijk om het dynamische domein van marketing, met aandachtsgebieden zoals merkbeheer, internationale zaken en consumentengedrag. Ook richt ik me op het onderzoeken van de complexe wisselwerking tussen multinationale ondernemingen en de markten die ze vormgeven. Daarnaast duik ik in het gebied van belanghebbendenrelaties, waarbij ik betrokkenheid en samenwerkingsdynamieken verken.

Expertises

  • Social Sciences

    • Emerging Market
    • Stakeholders
    • Transnational Corporation
    • Markets
    • Qualitative Research
    • Stakeholder Engagement
    • Political Actor
    • Economic and Social Development

Organisaties

Publicaties

2024

Brand addiction and compulsive buying in female consumers' relationships with food brands (2024)British food journal, 126(3), 1183-1201. Hegner, S., Schaumann, J. M., Francioni, B. & Curina, I.https://doi.org/10.1108/BFJ-05-2023-0355Conceptualizing and Measuring Financial Consumer Resilience (2024)In ACR 2023 (pp. 44-47) (Advances in consumer research; Vol. 51). Schaumann, J. M., Hegner, S., Varmaz, A. & Riebe, K.

2023

Market shaping MNCs in emerging markets - stakeholder engagement and the role of embeddedness (2023)Industrial marketing management, 114, 64-79. Schaumann, J. M. & Tarnovskaya, V.https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2023.06.015Conceptualizing and Meassuring Financial Consumer Resilience (2023)[Contribution to conference › Paper] Association of Consumer Research Conference, ACR 2023. Schaumann, J. M., Hegner, S., Varmaz, A. & Riebe, K.Responses to a Simulated Privacy Invasion: Cross-Cultural Comparisons of Invasion and Reward Effects in the US and Germany (2023)[Contribution to conference › Abstract]. Hettche, M., Schaumann, J. M., Kim, D.-H., Riehm , P. & Clayton, M.The St. Pauli Code: Stakeholder engagement and roles in maintaining cultural uniqueness in city branding (2023)In 7th Annual Conference of the International Place Branding Association (IPBA): Place Branding in Times of Criswis and Uncertainty: October 18-20, 2023, Lund University, Campus Helsingborg, Sweden: Book of Abstracts (pp. 84-84). University of Lund. Schaumann, J. & Meißner, S.https://placebranding.org/conferences/

Onderzoeksprofielen

Verbonden aan opleidingen

Vakken collegejaar 2024/2025

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2023/2024

Op dit moment ben ik betrokken bij een onderzoeksproject in samenwerking met de Hochschule Bremen, City University of Applied Sciences, met als doel het onderzoeken van de financiële veerkracht van consumenten. Dit streven beoogt een allesomvattend kader te ontwikkelen dat niet alleen aspecten van financiële kennis omvat, maar ook psychologische beschermende en risicofactoren die bijdragen aan de financiële veerkracht van consumenten.

Scan de QR-code of
Download vCard