Welkom...

prof.dr. J.E.W.C. van Gemert - Pijnen (Lisette)

Hoogleraar

Over mij

Het onderzoek en onderwijs van Lisette van Gemert richt zich op ontwerp, implementatie en evaluatie van technologie in de zorg om de kwaliteit van gezondheid en veiligheid te bevorderen. Het onderzoek is gericht op human-centered en value-driven technology en omvat 3 subthema’s: persuasieve technologie, participerend ontwerpen via social media en business modelling (implementatie).

Er wordt samengewerkt met de universiteit van Toronto (Dr. G. Eysenbach) en met de universiteit van Waterloo te Canada (via adjunct professor Van Gemert-Pijnen). Studenten kunnen bij deze universiteiten onderzoek uitvoeren.

Functies

  • Professor eHealth; Supporting health by technology
  • Hoofd center voor eHealth Research & Wellbeing http://www.utwente.nl/igs/ehealth/
  • Adjunct Professor University of Waterloo

Voor nadere informatie over het centrum voor eHealth zie http://www.utwente.nl/igs/ehealth/, functies en publicaties of rapporten, klik hier.

Expertises

Technology
Telemedicine
Health
Delivery Of Health Care
Therapeutics
Depression
Biomedical Technology
Research

Publicaties

Recent
Kip, H., & van Gemert-Pijnen, J. E. W. C. (2018). Holistic Development of eHealth Technology. In L. van Gemert-Pijnen, S. M. Kelders, H. Kip, & R. Sanderman (Eds.), eHealth Research, Theory and Development : A Multi-Disciplinary Approach (pp. 131-166). London: Routledge.
van Gemert-Pijnen, J. E. W. C., Kip, H., Kelders, S. M., & Sanderman, R. (2018). Introducing eHealth. In L. van Gemert-Pijnen, S. M. Kelders, H. Kip, & R. Sanderman (Eds.), eHealth Research, Theory and Development : A Multi-Disciplinary Approach (pp. 3-26). London: Routledge.
Lentferink, A., Polstra, L., de Groot, M., Oldenhuis, H., Velthuijsen, H., & van Gemert-Pijnen, L. (2018). The Values of Self-tracking and Persuasive eCoaching According to Employees and Human Resource Advisors for a Workplace Stress Management Application: A Qualitative Study. In J. Ham, E. Karapanos, P. P. Morita, & C. M. Burns (Eds.), Persuasive Technology : 13th International Conference, PERSUASIVE 2018, Proceedings (Vol. 10809 LNCS, pp. 160-171). (Lecture Notes in Computer Science; Vol. 10809 LNCS). Springer Verlag. DOI: 10.1007/978-3-319-78978-1_13
Loohuis, A. M. M., Wessels, N. J., Jellema, P., Vermeulen, K. M., Slieker-ten Hove, M. C., van Gemert-Pijnen, J. E. W. C., ... Blanker, M. H. (2018). The impact of a mobile application-based treatment for urinary incontinence in adult women: Design of a mixed-methods randomized controlled trial in a primary care setting. Neurourology and Urodynamics. DOI: 10.1002/nau.23507
Lentferink, A. J., Oldenhuis, H., de Groot, M., Polstra, L., Velthuijsen, H., & van Gemert-Pijnen, J. E. W. C. (2017). Wearables at work: preferences from an employee’s perspective. Poster session presented at 12th International Conference on Persuasive Technology, PERSUASIVE 2017, Amsterdam, Netherlands.
Kip, H., Kelders, S. M., Bouman, Y., Dijkslag, D., & van Gemert-Pijnen, L. (2017). Participatory development of Virtual Reality to coach forensic psychiatric patients. In P. W. de Vries, & T. Van Rompay (Eds.), Persuasive Technology: Development and implementation of personalized technologies to change attitudes and behaviours
Kip, H., Sieverink, F., van Gemert-Pijnen, J. E. W. C., & Kelders, S. M. (2017). eHealth MOOC: Combining psychology, technology and health. 6th annual conference of the Association for Researchers in Psychology and Health, Leiden, Netherlands.
Kip, H., Bouman, Y., Kelders, S., Dijkslag, D., & van Gemert-Pijnen, L. (2017). The holistic development process of Virtual Reality for Forensic Mental Healthcare. 299-300. Poster session presented at IAFMHS Conference Split 2017, Split, Croatia.
van Gemert-Pijnen, L. (2017). eHealth: persuasive technology. In T. Wobbes, & M. van den Muijsenbergh (Eds.), Verleiding tot gezond gedrag: persuasive technology in de gezondheidszorg (Annalen van het Thijmgenootschap; Vol. 2017-3). Nijmegen: Valkhof Pers.
Scholten, M. R., Kelders, S. M., & van Gemert-Pijnen, J. E. W. C. (2017). A Scoped Review of the Potential for Supportive Virtual Coaches as Adjuncts to Self-guided Web-Based Interventions. In P. W. de Vries, H. Oinas-Kukkonen, L. Siemons, N. Beerlage-de Jong, & L. van Gemert-Pijnen (Eds.), Persuasive Technology: Development and Implementation of Personalized Technologies to Change Attitudes and Behaviors: 12th International Conference, PERSUASIVE 2017, Amsterdam, The Netherlands, April 4–6, 2017, Proceedings (pp. 43-54). (Lecture notes in computer science; Vol. 10171). Springer. DOI: 10.1007/978-3-319-55134-0_4
Beerlage-de Jong, N., Wrede, C., van Gemert-Pijnen, J. E. W. C., & Sieverink, F. (2017). Storyboarding Persuasion to Match Personality Traits. In P. W. de Vries, & T. Van Rompay (Eds.), Persuasive Technology: Development and implementation of personalized technologies to change attitudes and behaviours (pp. 14-15)
Siemons, L., Sieverink, F., Vollenbroek, W., van de Wijngaert, L., Braakman-Jansen, A., & van Gemert-Pijnen, L. (2016). Big Data for personalized healthcare. International journal on advances in systems and measurements, 9(3/4), 220-229.

Pure Link

Onderwijs

  • eHealth and Quality of Care (Health Science, MB), code 4112600
  • eHealth Promotion (GW, PCGR), code 20100137
  • e-Mental Health (GW, PCGR), code 201000092
  • Masterthesis
  • Studenten die interesse hebben in onderzoek dat aansluit bij een van de drie subthema’s kunnen contact opnemen met J. Van Gemert-Pijnen. Afstudeer/bacheloropdrachten zijn met name welkom gericht op persuasieve technologie (experimenteel onderzoek naar effecten van persuasieve technologie); co-creatie ofwel participerend ontwerpen via social media (twitter, weblogs, etc) en op business modelling; proces voor het creëren van human-centered en value-driven technologie.

Vakken

Projecten

Huidige onderzoeksprojecten

Het huidige onderzoek richt zich op technologische innovaties in de gezondheidszorg. Uitgangspunt is dat technologie een kwalitatieve en kosteneffectieve bijdrage moet leveren aan gezondheid en veiligheid. Dit betekent dat we in het onderzoek (en onderwijs) ingaan op de vraagstelling welke vormen van technologie acceptabel en geschikt zijn voor bepaalde doelgroepen om specifieke onderdelen van een werk- of zorgproces te ondersteunen. Het onderzoek richt zich op het ontwikkelen van generieke kennis waarbij we de studie van specifieke technologische toepassingen gebruiken als een casus. In het onderzoek gaat de aandacht uit naar het ontwerp van technologie, we onderzoeken welke kwaliteitseisen gebruikers aan een technologische innovatie stellen en we gaan na welke eisen een rol spelen bij de acceptatie van die technologische innovaties. Bij de implementatie richten we ons op de vraag hoe doelstellingen in de praktijk daadwerkelijk bereikt worden.

CEHRES Roadmap: leidraad ontwerpen van eHealth. Deze leidraad staat centraal in onderzoek en onderwijs. Voor een overzicht ervan zie ons boek: eHealth Research: Theory,  Development and Evaluation, a Multidisciplinay Approach, 2018 (Routledge)

For an overview of our Projects, Products, see, http://www.utwente.nl/igs/ehealth/research/persuasive-health-technology/

 

 


Finished Projects

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus (gebouwnr. 41), kamer B 126a
De Zul 10
7522NJ  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus  B 126a
Postbus 217
7500 AE Enschede