Ik ben hoogleraar bij de lerarenopleiding ELANÂ van de Universiteit Twente. Mijn leerstoel heet "Data-informed decision making for learning and development". Mijn onderzoek richt zich op (professionele ontwikkeling in) datagebruik, AI en formatief toetsen. Ik wil graag docenten en schoolleiders ondersteunen bij het gebruiken van allerlei gegevens voor het verbeteren van het onderwijs.
Ik werk ook als visiting professor bij SePU, Inland Norway University of applied Sciences. Hier onderzoeken we bijvoorbeeld hoe we leerlingen kunnen betrekken bij het gebruiken van data. Ook werk ik Ă©Ă©n dag in de week voor het nationale groeifonds programma Npuls. Hier leid ik een project op het gebied van data- en AI-geletterdheid voor docenten en studenten.
Ik ben een Fulbright alumni en heb al op vele plekken in de wereld presentaties en keynotes mogen verzorgen over mijn onderzoek, o.a. voor de AERA (American Educational Research Association), voor de Spaanstalige conferentie CILME in Santiago, Chile, voor de University of Pretoria in South Africa en de University of Auckland in New Zealand.
Ik heb verschillende prijzen gewonnen voor mijn werk, waaronder voor mijn werk rondom de datateamÂź methode. Deze interventie heb ik ontwikkeld en uitgebreid onderzocht (in Nederland, BelgiĂ«, Zweden, Engeland en Amerika). Het boek hierover, getiteld âDe datateamÂź methode: Een concrete aanpak voor onderwijsverbeteringâ, is verschenen in het Nederlands, Zweeds en Engels.
Ik heb veel gepubliceerd over mijn werk. Ik heb projecten binnengehaald van NWO/NRO, de EU (Erasmus plus, Comenius), The Spencer Foundation, OCW, STW (Sience and Technology fund) en verschillende schoolbesturen.
Ik ben de past president van ICSEI (International Congress on School Effectiveness and Improvement). Ook was ik aanvoerder van de zone "faciliteren en professionaliseren van docenten met ICT"in het hoger onderwijs van het versnellingsplan van SURFÂ Mijn nationale en internationale ervaring zet ik graag in voor het verbeteren van het leren van leerlingen in het onderwijs.Â
Expertises
Psychology
- Teachers
- Data-Based Decision Making
- Research
- Assessment
Social Sciences
- Schools
- Decision Making
Computer Science
- Teams
- Decision-Making
Organisaties
Nevenwerkzaakheden
- XDTPDirector of XDTP, a spin-off company of the UT
- British School of BrusselsMember of the board of Trustees
Mijn onderzoek richt zich op het gebruiken van data en Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie of AI) voor het verbeteren van het onderwijs. Ik heb onderzoek gedaan naar formatief toetsen (datagebruik/opbrengstgericht werken, assessment for learning en diagnostisch toetsen), het gebruik van wetenschappelijke literatuur in scholen en big data in het het onderwijs. Hoe kunnen we scholen ondersteunen in het gebruiken van data voor onderwijsverbetering staat centraal in mijn onderzoek. Daarbij richt ik mij op verschillende stakeholders, zoals docenten maar ook leerlingen en studenten (en bijvoorbeeld hun data- en AI-geletterdheid). Ik heb de datateam methode ontwikkeld en deze is gebruikt door scholen in Nederland, BelgiĂ«, Zweden en Amerika. Ik ben betrokken geweest bij diverse projecten op het gebied van datagebruik, waaronder een EU studie naar datagebruik in vijf verschillende landen (Nederland, Engeland, Duitsland, Polen en Litouwen).Â
Publicaties
2024
2023
2022
Onderzoeksprofielen
Ik ben in het bezit van de Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO). Ik ben betrokken (geweest) bij verschillende vakken op zowel bachelors als masters niveau. Een aantal voorbeelden:
- Seminars voor het Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) traject
- Traineeship lerarenopleidingen: module assessment
- BSL traject (Begeleiding student Onderzoek van Onderwijs): module opbrengstgericht werken en toetsen
- Begeleiding diverse bachelor (OWK) en master studenten (EST)
- Assessment, monitoring, and improving student and school performance (master EST)
- Module data-based decision making Trending Topics (master EST)
- Honours programma: moduele individual project en instructional design
- Docent bij Onderwijskunde 1 en Onderwijskunde 2 (ELAN)
- TOM module âlearning in the classroomâ.
- Het verzorgen van diverse gastcolleges, voor o.a. lerarenopleiding Maastricht (MEBIT), Penta Nova, Master leren en innoveren van Saxion en de Universiteit Antwerpen
- Examiner voor master afstudeerverslagen van de University of Auckland
Verbonden aan opleidingen
Vakken collegejaar 2024/2025
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
Vakken collegejaar 2023/2024
Voorbeelden van projecten:
- Stichting Carmelcollege: Toetsen in professionele leernetwerken (2021-2025)
- NWO/NRO (national science foundation): STRIPES2021: STRucturing Interdisciplinary Projects for Engineering Students (2019-2022)
- NWO/NRO (national science foundation): Field lab sustainable school improvement (2019-2020)
- An Erasmus plus grant from European Union:Â The power of data to take smart decisions for school improvement (2018-2021)
- OCW: Professional development in the use of formative assessment (2018)
- Spencer Foundation (USA): Data teams for school improvement (2017-2018)
- NWO/NRO: The role of school leadership in realizing sustainable school improvement (2017-2021)
- NWO/NRO: Big data, big questions? (2017)
- Stichting Carmel college: Sustainability of a data use intervention (2016-2022)
- OCW: Diagnostic testing (2015-2018)
- Veldvest and Vivente: Data teams in primary education (2014-2016)
- NWO/NRO: Conditions for formative assessment (2013-2014)
- Stichting Carmel college: Data teams for school improvement: Effects (2011-2015)
- OCW: Data teams for school improvement: Sustainability (2012-2016)
- A Comenius grant from the European Union. Partners: University of Twente, PCG Polska (Poland), Specialist Schools and Academic Trusts (UK), Modern Didactics Center (Lithuania), Institute for Information Management (Germany): Using data for improving school and student performance (2012-2012)
Adres
Universiteit Twente
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5446
Hallenweg 17
7522 NH Enschede
Universiteit Twente
Ravelijn 5446
Postbus 217
7500 AE Enschede
Organisaties
Download vCard