Ik ben hoogleraar bij de lerarenopleiding ELAN van de Universiteit Twente. Mijn leerstoel heet "Data-informed decision making for learning and development". Mijn onderzoek richt zich op (professionele ontwikkeling in) datagebruik, AI en formatief toetsen. Ik wil graag docenten en schoolleiders ondersteunen bij het gebruiken van allerlei gegevens voor het verbeteren van het onderwijs.

Ik werk ook als visiting professor bij SePU, Inland Norway University of applied Sciences. Hier onderzoeken we bijvoorbeeld hoe we leerlingen kunnen betrekken bij het gebruiken van data. Ook werk ik Ă©Ă©n dag in de week voor het nationale groeifonds programma Npuls. Hier leid ik een project op het gebied van data- en AI-geletterdheid voor docenten en studenten.

Ik ben een Fulbright alumni en heb al op vele plekken in de wereld presentaties en keynotes mogen verzorgen over mijn onderzoek, o.a. voor de AERA (American Educational Research Association), voor de Spaanstalige conferentie CILME in Santiago, Chile, voor de University of Pretoria in South Africa en de University of Auckland in New Zealand.

Ik heb verschillende prijzen gewonnen voor mijn werk, waaronder voor mijn werk rondom de datateamÂź methode. Deze interventie heb ik ontwikkeld en uitgebreid onderzocht (in Nederland, BelgiĂ«, Zweden, Engeland en Amerika). Het boek hierover, getiteld “De datateamÂź methode: Een concrete aanpak voor onderwijsverbetering”, is verschenen in het Nederlands, Zweeds en Engels.

Ik heb veel gepubliceerd over mijn werk. Ik heb projecten binnengehaald van NWO/NRO, de EU (Erasmus plus, Comenius), The Spencer Foundation, OCW, STW (Sience and Technology fund) en verschillende schoolbesturen.

Ik ben de past president van ICSEI (International Congress on School Effectiveness and Improvement). Ook was ik aanvoerder van de zone "faciliteren en professionaliseren van docenten met ICT"in het hoger onderwijs van het versnellingsplan van SURF  Mijn nationale en internationale ervaring zet ik graag in voor het verbeteren van het leren van leerlingen in het onderwijs. 

Expertises

  • Psychology

    • Teachers
    • Data-Based Decision Making
    • Research
    • Assessment
  • Social Sciences

    • Schools
    • Decision Making
  • Computer Science

    • Teams
    • Decision-Making

Organisaties

Nevenwerkzaakheden

  • XDTPDirector of XDTP, a spin-off company of the UT
  • British School of BrusselsMember of the board of Trustees

Mijn onderzoek richt zich op het gebruiken van data en Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie of AI) voor het verbeteren van het onderwijs. Ik heb onderzoek gedaan naar formatief toetsen (datagebruik/opbrengstgericht werken, assessment for learning en diagnostisch toetsen), het gebruik van wetenschappelijke literatuur in scholen en big data in het het onderwijs. Hoe kunnen we scholen ondersteunen in het gebruiken van data voor onderwijsverbetering staat centraal in mijn onderzoek. Daarbij richt ik mij op verschillende stakeholders, zoals docenten maar ook leerlingen en studenten (en bijvoorbeeld hun data- en AI-geletterdheid). Ik heb de datateam methode ontwikkeld en deze is gebruikt door scholen in Nederland, België, Zweden en Amerika. Ik ben betrokken geweest bij diverse projecten op het gebied van datagebruik, waaronder een EU studie naar datagebruik in vijf verschillende landen (Nederland, Engeland, Duitsland, Polen en Litouwen). 

Publicaties

Jump to: 2024 | 2023 | 2022

2024

A learning theory-based exploratory analysis of teacher professional development interventions for formative assessment (2024)Review of Education, 12(3). Article e70009 (E-pub ahead of print/First online). de Vries, J., Visscher, A. & Schildkamp, K.https://doi.org/10.1002/rev3.70009Assessment for learning: developing the required teacher competencies (2024)European journal of teacher education, 47(4), 711-729. Wolterinck, C., Poortman, C., Schildkamp, K. & Visscher, A.https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2124912The sustainability of educational innovations (2024)[Thesis › PhD Thesis - Research UT, graduation UT]. University of Twente. Tappel, A. P. M.https://doi.org/10.3990/1.9789036561174Key stakeholder voices: Investigating student perceptions of teachers’ use of assessment for learning (2024)Educational assessment, evaluation and accountability, 36, 257-275. Wolterinck-Broekhuis, C. H. D., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A. J.https://doi.org/10.1007/s11092-024-09428-7Determinants of the Innovation Behaviour of Teachers in Higher Education (2024)Innovative Higher Education, 49, 397-418. Kottmann, A., Schildkamp, K. & van der Meulen, B.https://doi.org/10.1007/s10755-023-09689-yTeachers’ and students’ perceptions of a sense of community in blended education (2024)Education and information technologies, 29(2), 2117-2155. Pei, L., Poortman, C., Schildkamp, K. & Benes, N.https://doi.org/10.1007/s10639-023-11853-y

2023

Distinguishing aspects of sustainability (2023)Journal of educational change, 24, 805-835. Tappel, A. P. M., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A. J.https://doi.org/10.1007/s10833-022-09465-3Sustaining data use professional learning communities in schools: The role of leadership practices (2023)Studies in educational evaluation, 78. Article 101273. van den Boom-Muilenburg, S. N., Poortman, C. L., Schildkamp, K., de Vries, S. & van Veen, K.https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2023.101273Promoting Sustainable Educational Innovation Using the Sustainability Meter (2023)Journal of professional capital and community, 8(3), 234-255. Tappel, A. P. M., Poortman, C. L., Schildkamp, K. & Visscher, A.https://doi.org/10.1108/JPCC-02-2023-0008Adapting Teaching to Students’ Needs: What Does It Require from Teachers? (2023)In Effective Teaching Around the World: Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights (pp. 723-736). Springer Nature. van Geel, M., Keuning, T., Meutstege, K., de Vries, J., Visscher, A., Wolterinck, C., Schildkamp, K. & Poortman, C.https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_33The impact of an assessment for learning teacher professional development program on students’ metacognition (2023)School effectiveness and school improvement, 34(1), 109-129. de Vries, J., Dimosthenous, A., Schildkamp, K. & Visscher, A.https://doi.org/10.1080/09243453.2022.2116461Innovation of Education at Higher Education Institutions: The Contribution of Centres of Excellence for Teaching and Learning (2023)[Thesis › PhD Thesis - Research UT, graduation UT]. University of Twente. Kottmann, A.https://doi.org/10.3990/1.9789036559195PLGs voor draagvlak en blijvende ontwikkeling: Handleiding voor het werken in Professionele LeerGemeenschappen in de school (2023)[Book/Report › Report]. Universiteit Twente, ELAN. Poortman, C. L., Lubbers, M. & Schildkamp, K.

2022

Teacher professional development in Assessment for Learning (2022)[Thesis › PhD Thesis - Research UT, graduation UT]. University of Twente. Wolterinck, C. H. D.https://doi.org/10.3990/1.9789036554664In dialogue with data in education (2022)[Book/Report › Inaugural speech]. University of Twente. Schildkamp, K.Posterpresentatie: Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT (2022)[Contribution to conference › Poster] Surf Onderwijsdagen 2022. Post, M., Hopster-den Otter, D., Nouta, J., Lubbers, M., Blijleven-Tebbe, N. & Schildkamp, K.Don’t Wait, Innovate! Preparing Students and Lecturers in Higher Education for the Future Labor Market (2022)Education Sciences, 12(9). Article 620. Ter Beek, M., Wopereis, I. & Schildkamp, K.https://doi.org/10.3390/educsci12090620Bewustwording creĂ«ren rond onderwijsinnovatie met ICT op integraal niveau (2022)Tijdschrift voor hoger onderwijs, 40(2), 79-102. ter Beek, M., Hopster, D. & Schildkamp, K.The impact on student achievement of an assessment for learning teacher professional development program (2022)Studies in educational evaluation, 74. Article 101184. de Vries, J., Dimosthenous, A., Schildkamp, K. & Visscher, A.https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2022.101184How can educational innovations become sustainable?: A review of the empirical literature (2022)Frontiers in Education, 7. Article 970715. Prenger, R., Tappel, A. P. M., Poortman, C. L. & Schildkamp, K.https://doi.org/10.3389/feduc.2022.970715

Onderzoeksprofielen

Ik ben in het bezit van de Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO). Ik ben betrokken (geweest) bij verschillende vakken op zowel bachelors als masters niveau. Een aantal voorbeelden:

  • Seminars voor het Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) traject
  • Traineeship lerarenopleidingen: module assessment
  • BSL traject (Begeleiding student Onderzoek van Onderwijs): module opbrengstgericht werken en toetsen
  • Begeleiding diverse bachelor (OWK) en master studenten (EST)
  • Assessment, monitoring, and improving student and school performance (master EST)
  • Module data-based decision making Trending Topics (master EST)
  • Honours programma: moduele individual project en instructional design
  • Docent bij Onderwijskunde 1 en Onderwijskunde 2 (ELAN)
  • TOM module ‘learning in the classroom’.
  • Het verzorgen van diverse gastcolleges, voor o.a. lerarenopleiding Maastricht (MEBIT), Penta Nova, Master leren en innoveren van Saxion en de Universiteit Antwerpen
  • Examiner voor master afstudeerverslagen van de University of Auckland

Verbonden aan opleidingen

Vakken collegejaar 2024/2025

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2023/2024

Voorbeelden van projecten:

  • Stichting Carmelcollege: Toetsen in professionele leernetwerken (2021-2025)
  • NWO/NRO (national science foundation): STRIPES2021: STRucturing Interdisciplinary Projects for Engineering Students (2019-2022)
  • NWO/NRO (national science foundation): Field lab sustainable school improvement (2019-2020)
  • An Erasmus plus grant from European Union: The power of data to take smart decisions for school improvement (2018-2021)
  • OCW: Professional development in the use of formative assessment (2018)
  • Spencer Foundation (USA): Data teams for school improvement (2017-2018)
  • NWO/NRO: The role of school leadership in realizing sustainable school improvement (2017-2021)
  • NWO/NRO: Big data, big questions? (2017)
  • Stichting Carmel college: Sustainability of a data use intervention (2016-2022)
  • OCW: Diagnostic testing (2015-2018)
  • Veldvest and Vivente: Data teams in primary education (2014-2016)
  • NWO/NRO: Conditions for formative assessment (2013-2014)
  • Stichting Carmel college: Data teams for school improvement: Effects (2011-2015)
  • OCW: Data teams for school improvement: Sustainability (2012-2016)
  • A Comenius grant from the European Union. Partners: University of Twente, PCG Polska (Poland), Specialist Schools and Academic Trusts (UK), Modern Didactics Center (Lithuania), Institute for Information Management (Germany): Using data for improving school and student performance (2012-2012)

Scan de QR-code of
Download vCard