Welkom...

dr. K. Schildkamp (Kim)

Universitair hoofddocent

Over mij

I am an associate professor in the Faculty of Behavioural, Management, and Social Sciences of the University of Twente in the Netherlands. My research, in the Netherlands but also in other countries, focuses on (professional development in) data-based decision making and formative assessment. I am a Fulbright scholarship recipient, which I used to study data use in primary and secondary education in Louisiana. I have been invited as a guest lecturer and keynote speaker at several conferences and universities, including AERA (American Educational Research Association), the University of Pretoria in South Africa, and the University of Auckland in New Zealand. I am the president-elect of ICSEI (International Congress on School Effectiveness and Improvement), and I am the chair of the ICSEI data use network. I have developed the data team® procedure, which has been used in different countries (e.g., The Netherlands, Sweden, Belgium), and has received the European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) best research-practice award. I have published widely on the use of (assessment) data. I am, for example, editor of the book “Data-based decision making in education: Challenges and opportunities” and “The data team procedure: A systematic approach to school improvement, both published by Springer. I am passionate about supporting school leaders and teachers in the use of data to improve education around the world. 

 

Expertises

Data
School
Team
Teacher
Decision Making
Assessment
Education
Learning

Onderzoek

Mijn onderzoek richt zich op het gebruiken van 'bewijs' voor het verbeteren van het onderwijs. Ik heb onderzoek gedaan naar formatief toetsen (datagebruik/opbrengstgericht werken, assessment for learning en diagnostisch toetsen), het gebruik van wetenschappelijke literatuur in scholen en big data in het het onderwijs. Hoe kunnen we scholen ondersteunen in het gebruiken van data voor onderwijsverbetering staat centraal in mijn onderzoek. Ik heb de datateam methode ontwikkeld en deze is gebruikt door scholen in Nederland, België, Zweden en Amerika. Ik ben betrokken geweest bij diverse projecten op het gebied van datagebruik, waaronder een EU studie naar datagebruik in vijf verschillende landen (Nederland, Engeland, Duitsland, Polen en Litouwen). 

Publicaties

Recent
Schildkamp, K., Henez, J., & Blossing, U. (2018). From data to learning: a data team professional learning network. In C. Brown, & C. L. Poortman (Eds.), Networks for Learning: Effective Collaboration for Teacher, School and System Improvement Routledge Taylor & Francis Group.
Schildkamp, K., & Poortman, C. L. (2018). Leadership to Support and Sustain Data Use in Data Teams. In E. G. Mense, & M. Crain-Dorough (Eds.), Data Leadership for K-12 Schools in a Time of Accountability IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-5225-3188-3
Schildkamp, K., Poortman, C. L., Brown, C., Blossing, U., Liljenberg, M., Faddar, J., ... Veldkamp, B. P. (2017). Achieving the Promise of Equal Educational Opportunity by Evaluation and Research in Schools. Paper presented at AERA Annual Meeting 2017, San Antonio, United States.
Gelderblom, G., Schildkamp, K., & Pieters, J. M. (2017). Data-based decision making for instructional improvement. Paper presented at 30th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2017, Ottawa, Canada.
Brown, C., Schildkamp, K., & Hubers, M. D. (2017). Evidence use for educational improvement: Integrating Data-based Decision Making with Research Informed Teaching. Paper presented at 30th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2017, Ottawa, Canada.
Bolhuis, E. D., Schildkamp, K., Luyten, J. W., & Voogt, J. (2017). The use of data by teacher educators in the Netherlands: Do teacher educators practice what they teach?. Paper presented at 30th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2017, Ottawa, Canada.
Buschers, M., Jurjens, J., Pit, K., Gelderblom, G., Poortman, C. L., Schildkamp, K., & te Nijenhuis, S. (2017). Datateams voor onderwijsverbetering. Nieuwe meso, 4(2), 16-25.
Schamalaun, R., & Schildkamp, K. (2017). 'Het leuke van het vak schrijven is dat je het nooit leert' of toch wel?Levende talen magazine, 104(2), 10-15.
Schildkamp, K., & Poortman, C. L. (2017). Onderzoeksvenster: De datateam® methode. In J. van Swet, & L. Munneke (Eds.), Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs (pp. 86-87). Amsterdam: Boom Hoger Onderwijs.
Kippers, W. B., Schildkamp, K., Poortman, C. L., & Visscher, A. J. (2017). Interpretatie en vervolgstappen DTT door docenten en leerlingen. Poster session presented at DTT Slotconferentie 2017, Utrecht, Netherlands.
Schildkamp, K. (2017). Werken in datateams: Hoe kan datagebruik de kijk op het eigen functioneren verdiepen en verruimen? In J. Vanhoof, & G. De Ruytter (Eds.), De rol van externen bij kwaliteitszorg: Vreemde ogen doen spreken (Beleid voeren in het onderwijs).

Pure Link

Onderwijs

Ik ben in het bezit van de Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO). Ik ben betrokken (geweest) bij verschillende vakken op zowel bachelors als masters niveau. Een aantal voorbeelden:

  • Traineeship lerarenopleidingen: module assessment
  • BSL traject (Begeleiding student Onderzoek van Onderwijs): module opbrengstgericht werken en toetsen
  • Begeleiding diverse bachelor (OWK) en master studenten (EST)
  • Assessment, monitoring, and improving student and school performance (master EST)
  • Module data-based decision making Trending Topics (master EST)
  • Honours programma: moduele individual project en instructional design
  • Docent bij Onderwijskunde 1 en Onderwijskunde 2 (ELAN)
  • TOM module ‘learning in the classroom’.
  • Het verzorgen van diverse gastcolleges, voor o.a. lerarenopleiding Maastricht (MEBIT), Penta Nova, Master leren en innoveren van Saxion
  • Examiner voor master afstudeerverslagen van de University of Auckland

Verbonden aan Opleidingen

Master

Overig

Vakken

Projecten

Voorbeelden van projecten:

  • OCW: Professional development in the use of formative assessment (2018)
  • Spencer Foundation (USA): Data teams for school improvement (2017-2018)
  • NWO/NRO: The role of school leadership in realizing sustainable school improvement (2017-2021)
  • NWO/NRO: Big data, big questions? (2017)
  • Stichting Carmel college: Sustainability of a data use intervention (2016-2022)
  • OCW: Diagnostic testing (2015-2018)
  • Veldvest and Vivente: Data teams in primary education (2014-2016)
  • NWO/NRO: Conditions for formative assessment (2013-2014)
  • Stichting Carmel college: Data teams for school improvement: Effects (2011-2015)
  • OCW: Data teams for school improvement: Sustainability (2012-2016)
  • A Comenius grant from the European Union. Partners: University of Twente, PCG Polska (Poland), Specialist Schools and Academic Trusts (UK), Modern Didactics Center (Lithuania), Institute for Information Management (Germany): Using data for improving school and student performance (2012-2012)

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5446
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  5446
Postbus 217
7500 AE Enschede