Welkom...

prof.dr. K. Schildkamp (Kim)

Hoogleraar

Over mij

Ik ben hoogleraar bij de lerarenopleiding ELAN van de Universiteit Twente. Mijn leerstoel heet "Data-informed decision making for learning and development". Mijn onderzoek richt zich op (professionele ontwikkeling in) datagebruik en formatief toetsen. Ik wil graag docenten en schoolleiders ondersteunen bij het gebruiken van allerlei gegevens voor het verbeteren van het onderwijs. Ik ben een Fulbright alumni en heb al op vele plekken in de wereld presentaties en keynotes mogen verzorgen over mijn onderzoek, o.a. voor de AERA (American Educational Research Association), voor de Spaanstalige conferentie CILME in Santiago, Chile, voor de University of Pretoria in South Africa en de University of Auckland in New Zealand. Ik heb verschillende prijzen gewonnen voor mijn werk, waaronder voor mijn werk rondom de datateam® methode. Deze interventie heb ik ontwikkeld en uitgebreid onderzocht (in Nederland, België, Zweden, Engeland en Amerika). Het boek hierover, getiteld “De datateam® methode: Een concrete aanpak voor onderwijsverbetering”, is verschenen in het Nederlands, Zweeds en Engels. Ik heb veel gepubliceerd over mijn werk. Ik heb projecten binnengehaald van NWO/NRO, de EU (Erasmus plus, Comenius), The Spencer Foundation, OCW, STW (Sience and Technology fund) en verschillende schoolbesturen. Ik ben de past president van ICSEI (International Congress on School Effectiveness and Improvement). Ook was ik aanvoerder van de zone "faciliteren en professionaliseren van docenten met ICT"in het hoger onderwijs van het versnellingsplan van SURF  Mijn nationale en internationale ervaring zet ik graag in voor het verbeteren van het leren van leerlingen in het onderwijs. 


 

Expertises

Social Sciences
Classroom
Decision Making
Education
Educator
Learning
Netherlands
Student
Teacher

Nevenactiviteiten

  • XDTP
    Director of XDTP, a spin-off company of the UT
  • British School of Brussels
    Member of the board of Trustees

Onderzoek

Mijn onderzoek richt zich op het gebruiken van data en Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie of AI) voor het verbeteren van het onderwijs. Ik heb onderzoek gedaan naar formatief toetsen (datagebruik/opbrengstgericht werken, assessment for learning en diagnostisch toetsen), het gebruik van wetenschappelijke literatuur in scholen en big data in het het onderwijs. Hoe kunnen we scholen ondersteunen in het gebruiken van data voor onderwijsverbetering staat centraal in mijn onderzoek. Daarbij richt ik mij op verschillende stakeholders, zoals docenten maar ook leerlingen en studenten. Ik heb de datateam methode ontwikkeld en deze is gebruikt door scholen in Nederland, België, Zweden en Amerika. Ik ben betrokken geweest bij diverse projecten op het gebied van datagebruik, waaronder een EU studie naar datagebruik in vijf verschillende landen (Nederland, Engeland, Duitsland, Polen en Litouwen). 

Publicaties

Recent
van Geel, M. , Keuning, T., Meutstege, K. , de Vries, J. , Visscher, A. , Wolterinck, C. , Schildkamp, K. , & Poortman, C. (2023). Adapting Teaching to Students’ Needs: What Does It Require from Teachers? In R. Maulana, R. M. Klassen, & M. Helms-Lorenz (Eds.), Effective Teaching Around the World: Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights (1 ed., pp. 723-736). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_33
Post, M. , Hopster-den Otter, D., Nouta, J. , Lubbers, M., Blijleven-Tebbe, N. , & Schildkamp, K. (2022). Posterpresentatie: Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT. Poster session presented at Surf Onderwijsdagen 2022, 's-Hertogenbosch, Netherlands.
Pereira, P. D. , Heitink, M. C. , Schildkamp, K. , Veldkamp, B. P., & Feskens, R. (2022). A meta-analysis of the effect of peer feedback on academic achievement in the stem fields of higher education. In H.-M. Jarvinen, S. Silvestre, A. Llorens, & B. V. Nagy (Eds.), SEFI 2022 - 50th Annual Conference of the European Society for Engineering Education, Proceedings (pp. 2139-2145). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI). https://www.upc.edu/ice/ca/ebook-sefi-2022-1.pdf/
Schildkamp, K. (2022). In dialogue with data in education. University of Twente.
Post, M. , Hopster-den Otter, D., Nouta, J. , Lubbers, M., van Rooij, P., Blijleven-Tebbe, N. , & Schildkamp, K. (2022). Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.
Wolterinck, C. H. D. (2022). Teacher professional development in Assessment for Learning. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente]. University of Twente. https://doi.org/10.3990/1.9789036554664
de Vries, J. (2022). Supporting teachers in formative assessment in the classroom. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente]. https://doi.org/10.3990/1.9789036554688

Pure Link

Onderwijs

Ik ben in het bezit van de Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO). Ik ben betrokken (geweest) bij verschillende vakken op zowel bachelors als masters niveau. Een aantal voorbeelden:

  • Seminars voor het Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) traject
  • Traineeship lerarenopleidingen: module assessment
  • BSL traject (Begeleiding student Onderzoek van Onderwijs): module opbrengstgericht werken en toetsen
  • Begeleiding diverse bachelor (OWK) en master studenten (EST)
  • Assessment, monitoring, and improving student and school performance (master EST)
  • Module data-based decision making Trending Topics (master EST)
  • Honours programma: moduele individual project en instructional design
  • Docent bij Onderwijskunde 1 en Onderwijskunde 2 (ELAN)
  • TOM module ‘learning in the classroom’.
  • Het verzorgen van diverse gastcolleges, voor o.a. lerarenopleiding Maastricht (MEBIT), Penta Nova, Master leren en innoveren van Saxion
  • Examiner voor master afstudeerverslagen van de University of Auckland

Verbonden aan Opleidingen

Master

Overig

Vakken Collegejaar  2023/2024

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
 

Vakken Collegejaar  2022/2023

Projecten

Voorbeelden van projecten:

  • Stichting Carmelcollege: Toetsen in professionele leernetwerken (2021-2025)
  • NWO/NRO (national science foundation): STRIPES2021: STRucturing Interdisciplinary Projects for Engineering Students (2019-2022)
  • NWO/NRO (national science foundation): Field lab sustainable school improvement (2019-2020)
  • An Erasmus plus grant from European Union: The power of data to take smart decisions for school improvement (2018-2021)
  • OCW: Professional development in the use of formative assessment (2018)
  • Spencer Foundation (USA): Data teams for school improvement (2017-2018)
  • NWO/NRO: The role of school leadership in realizing sustainable school improvement (2017-2021)
  • NWO/NRO: Big data, big questions? (2017)
  • Stichting Carmel college: Sustainability of a data use intervention (2016-2022)
  • OCW: Diagnostic testing (2015-2018)
  • Veldvest and Vivente: Data teams in primary education (2014-2016)
  • NWO/NRO: Conditions for formative assessment (2013-2014)
  • Stichting Carmel college: Data teams for school improvement: Effects (2011-2015)
  • OCW: Data teams for school improvement: Sustainability (2012-2016)
  • A Comenius grant from the European Union. Partners: University of Twente, PCG Polska (Poland), Specialist Schools and Academic Trusts (UK), Modern Didactics Center (Lithuania), Institute for Information Management (Germany): Using data for improving school and student performance (2012-2012)

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5446
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  5446
Postbus 217
7500 AE Enschede