Welkom...

dr.ir. K. Visscher (Klaasjan)

Universitair hoofddocent

Over mij

Klaasjan Visscher is een docent, onderzoeker en onderwijsvernieuwer die werkt op het gebied van innovatieprocessen binnen organisaties en de samenleving. Hij studeerde ‘Technische Bedrijfskunde’ en ‘Wijsbegeerte van Wetenschap, Technologie & Samenleving’ en promoveerde in 2001 aan de Universiteit Twente. In zijn huidige onderzoek en onderwijs richt hij zich op transdisciplinair innoveren en leren, en de inbedding van nieuwe technologieën in organisaties en de samenleving. Hij heeft bijgedragen aan nationaal en internationaal gefinancierde onderzoeksprojecten en zijn onderzoek is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften en boeken.

Klaasjan heeft een Comenius teaching fellowship gewonnen met een rollenspel voor onderwijs over de maatschappelijke inbedding van nieuwe technologieën en een senior fellowship over transdisciplinair en verantwoordelijk 'challenge-based' onderwijs. Hij is co-voorzitter van het ComeniusNetwerk. Klaasjan is fellow van het  DesignLab en opleidingsdirecteur van de Transdisciplinary master-insert 'Shaping Responsible Futures', dat de Nederlandse Hogeronderwijspremie 2022 heeft gewonnen.

 

Expertises

Business & Economics
Ecosystem
Innovation
Innovation Performance
Market Demand
New Product Development
Organizing
Time Constraints
Social Sciences
Innovation

Publicaties

Recent
Johnson, C. , MacLeod, M. A. J. , & Visscher, K. (Accepted/In press). The Utility of a Peer Review Application in Interdisciplinary Teamwork Arrangements. In Towards a New Future of Engineering Education: SEFI Proceedings
Visscher, K., Johnson, C. , MacLeod, M. A. J. , & van der Veen, J. (Accepted/In press). Multi-, inter- and transdisciplinarity in challenge-based engineering education. In Towards a New Future in Engineering Education: SEFI Proceedings
MacLeod, M. A. J., Johnson, C. , Poortman, C. L. , & Visscher, K. (Accepted/In press). Student motivation and disciplinary expertise in Challenge-Based Learning. In Towards a New Future in Engineering Education
Coenen, T. B. J. , Volker, L. , & Visscher, K. (2021). Introducing Circular Innovation in the Construction Industry: The Case of the Circular Viaduct. In L. Scott, & C. J. Neilson (Eds.), Proceedings of the 37th Annual ARCOM Conference (pp. 624-633). Association of Researchers in Construction Management (ARCOM).
Vosman, L. , Coenen, T. B. J. , Volker, L. , & Visscher, K. (2021). Exploring the Innovation Ecosystem Concept for a Construction Industry in Transition. In L. Scott, & C. J. Neilson (Eds.), Proceedings of the 37th Annual ARCOM Conference (pp. 449-458). Association of Researchers in Construction Management (ARCOM).
Johnson, C. , MacLeod, M. A. J. , & Visscher, K. (2021). Student-driven Learning of Professional Skills in the Support of Interdisciplinary Teamwork. In H-U. Heiss, H-M. Järvinen, A. Mayer, & A. Schulz (Eds.), Proceedings of the 49th SEFI Annual Conference: Blended Learning in Engineering Education: challenging, enlightening - and lasting? (pp. 1422-1426). SEFI ISEL.
Visscher, K. (2020). Theatrical Technology Assessment: A Role-play Simulation for Bridging the Gap between Technology and Society in Interdisciplinary Engineering Education. In J. van der Veen, N. van Hattum-Janssen, H-M. Järvinen, T. de Laet, & I. ten Dam (Eds.), Engaging, Engineering, Education: Book of Abstracts, SEFI 48th Annual Conference University of Twente (online), 20-24 September, 2020 (pp. 1181-1190). University of Twente.
Visscher, K. (2020). Theatrical Technology Assessment: A Role-play Simulation for Bridging the Gap between Technology and Society in Interdisciplinary Engineering Education. (STePS working paper series "Science, Technology & Policy Studies"; Vol. 2020, No. 01). Universiteit Twente - Department of Science, Technology and Policy Studies (STePS). https://doi.org/10.3990/4.2589-2169.2020.01

Pure Link

Google Scholar Link

Current Projects

Finished Projects

  • Machine-based Mapping of Innovation Journeys

  • Bringing Technology and Society Together in Class

  • Industrial Innovation in Transition

  • European Market for Climate Services

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5117
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  5117
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media