Klaasjan Visscher hoogleraar op de leerstoel Innovatie in Hoger Onderwijs & Samenleving. Hij studeerde ‘Technische Bedrijfskunde’ en ‘Wijsbegeerte van Wetenschap, Technologie & Samenleving’ en promoveerde aan de Universiteit Twente. Klaasjan is een gepassioneerde docent en onderwijsvernieuwer. He werkt aan transdisciplinair onderwijs en bestudeert innovatieprocessen in organisaties, ecosystemen en de samenleving, in het bijzonder in het hoger onderwijs. Klaasjan heeft een Comenius teaching en senior fellowship gewonnen en heeft verschillende gefinancierde onderzoeks- en innovatieprojecten verworven. Zijn onderzoek is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften en boeken.

Klaasjan is voorzitter van de vakgroep Kennis, Transformatie & Samenleving (KiTes).  Klaasjan is wetenschappelijk directeur voor onderwijsinnovatie van het DesignLab en opleidingsdirecteur van de Transdisciplinary master-insert 'Shaping Responsible Futures', dat de Nederlandse Hogeronderwijspremie heeft gewonnen. Klaasjan is ook co-voorzitter van het ComeniusNetwerk.

Expertises

  • Computer Science

    • Innovations
    • Transitions
  • Social Sciences

    • Innovation
    • Ecosystems
    • Students
    • Project
    • Organizations
    • Learning

Organisaties

Nevenwerkzaakheden

  • ComeniusNetwerkCo-chair
  • TechYourFuturemember of the Academic Board

Publicaties

2024
2023
A Responsible Futuring Approach to Create Spaces of Transdisciplinary Co-Speculation (E-pub ahead of print/First online). Matos-Castaño, J., Zaga, C., Visscher, K., Baibarac-Duignan, C., Wildevuur, S. & van der Voort, M.https://jfsdigital.org/a-responsible-futuring-approach-to-create-spaces-of-transdisciplinary-co-speculation/Circular infrastructure in terms of institutional logicsIn ARCOM Thirty-Ninth Annual Conference 2023: September 4-6: Proceedings (pp. 731-741). Association of Researchers in Construction Management (ARCOM). Coenen, T. B. J., Volker, L. & Visscher, K.https://www.arcom.ac.uk/conf-archive-indexed.phpTransdisziplinäre Lehre als Change Agent der Hochschulen im Anthropozän, 3. Kuhlmann, S., Visscher, K. & Visscher-Voerman, I.Collaboration and innovation beyond project boundaries: exploring the potential of an ecosystem perspective in the infrastructure sector, 457-474. Vosman, L., Coenen, T. B. J., Volker, L. & Visscher, K.https://doi.org/10.1080/01446193.2023.2165695Experiencing complex stakeholder dynamics around emerging technologies: a role-play simulation (E-pub ahead of print/First online). Visscher, K.https://doi.org/10.1080/03043797.2023.2196940Ecosystemen in de infra-sector: innovatie door projectoverstijgende samenwerking. University of Twente. Vosman, L., Coenen, T., Volker, L. & Visscher, K.A systemic perspective on transition barriers to a circular infrastructure sector, 22-43. Coenen, T. B. J., Visscher, K. & Volker, L.https://doi.org/10.1080/01446193.2022.2151024Circularity in the Built Environment: A Goal or a Means?In SDGs in Construction Economics and Organization: The 11th Nordic Conference on Construction Economics and Organisation (CREON) (pp. 253-267). Springer. Coenen, T. B. J., Visscher, K. & Volker, L.https://doi.org/10.1007/978-3-031-25498-7_18Mission-Oriented Transition Assessment. Coenen, T., Wiarda, M., Visscher, K., Volker, L. & Penna, C. C. R.Develop an Interdisciplinary Course using the Interdisciplinarity ToolboxIn SEFI 2023 - 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education: Engineering Education for Sustainability, Proceedings (pp. 3212-3217). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI). MacLeod, M., Johnson, C., Visscher, K. & van der Veen, J. T.https://doi.org/10.21427/2PA3-AW82
2022
Multi-, inter- and transdisciplinarity in challenge-based engineering educationIn SEFI 2022 - 50th Annual Conference of the European Society for Engineering Education, Proceedings: SEFI Proceedings (pp. 1786-1794). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI). Visscher, K., Johnson, C., MacLeod, M. A. J. & van der Veen, J.https://doi.org/10.5821/conference-9788412322262.1176“Het ComeniusNetwerk is een broedplaats voor innoverende docenten.”. ComeniusNetwerk. Visscher, K. & Zweers, J.https://www.comeniusnetwerk.nl/nieuws/2166247.aspxBarrières voor een circulaire infrasector: Analyse met het missie-gedreven innovatiesysteem. Coenen, T., Volker, L. & Visscher, K.Student motivation and disciplinary expertise in Challenge-Based LearningIn SEFI 2022 - 50th Annual Conference of the European Society for Engineering Education, Proceedings (pp. 2053-2058). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI). MacLeod, M. A. J., Johnson, C., Poortman, C. L. & Visscher, K.https://doi.org/10.5821/conference-9788412322262.1202

Onderzoeksprofielen

Lopende projecten

Transdisciplinair leren voor maatschappelijke transformaties

Ondersteunen van transdisciplinair leren in verantwoordelijk challenge-based onderwijs

Voltooide projecten

Structuring Interdisciplinary Projects for Engineering Students (STRIPES)

Machine-based Mapping of Innovation Journeys

Bringing Technology and Society Together in Class

Industrial Innovation in Transition

European Market for Climate Services

Theatrical Technology Assessment

Experiencing stakeholder perspectives and societal implications of quantum and nanotechnologies

Scan de QR-code of
Download vCard