Welkom...

dr.ir. K. Visscher (Klaasjan)

Universitair hoofddocent

Over mij

Klaasjan Visscher is een docent, onderzoeker en onderwijsvernieuwer die werkt op het gebied van innovatieprocessen binnen organisaties en de samenleving. Hij studeerde ‘Technische Bedrijfskunde’ en ‘Wijsbegeerte van Wetenschap, Technologie & Samenleving’ en promoveerde in 2001 aan de Universiteit Twente. In zijn huidige onderzoek en onderwijs richt hij zich op innovatie ecosystemen, transdisciplinair innoveren en leren, en de inbedding van nieuwe technologieën in organisaties en de samenleving. Hij heeft bijgedragen aan nationaal en internationaal gefinancierde onderzoeks- en innovatieprojecten en zijn onderzoek is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften en boeken.

Klaasjan is hoofd van de afdeling Science, Technology and Policy Studies. Daarnaast werkt hij bij het University College Twente. Klaasjan heeft een Comenius teaching fellowship (2018) gewonnen en een senior fellowship (2022) over transdisciplinair en verantwoordelijk 'challenge-based' onderwijs. Hij is projectleider van een Comenius 'leadership fellows' project op het gebied van interdisciplinair projectonderwijs en co-voorzitter van het ComeniusNetwerk. Klaasjan is fellow van het  DesignLab en opleidingsdirecteur van de Transdisciplinary master-insert 'Shaping Responsible Futures', dat de Nederlandse Hogeronderwijspremie 2022 heeft gewonnen.

 

Expertises

Business & Economics
Ecosystem
Innovation
Innovation Performance
Market Demand
New Product Development
Organizing
Time Constraints
Social Sciences
Innovation

Publicaties

Recent
Coenen, T. B. J. , Volker, L. , & Visscher, K. (2021). Introducing Circular Innovation in the Construction Industry: The Case of the Circular Viaduct. In L. Scott, & C. J. Neilson (Eds.), Proceedings of the 37th Annual ARCOM Conference (pp. 624-633). Association of Researchers in Construction Management (ARCOM).
Vosman, L. , Coenen, T. B. J. , Volker, L. , & Visscher, K. (2021). Exploring the Innovation Ecosystem Concept for a Construction Industry in Transition. In L. Scott, & C. J. Neilson (Eds.), Proceedings of the 37th Annual ARCOM Conference (pp. 449-458). Association of Researchers in Construction Management (ARCOM).
Johnson, C. , MacLeod, M. A. J. , & Visscher, K. (2021). Student-driven Learning of Professional Skills in the Support of Interdisciplinary Teamwork. In H-U. Heiss, H-M. Järvinen, A. Mayer, & A. Schulz (Eds.), Proceedings of the 49th SEFI Annual Conference: Blended Learning in Engineering Education: challenging, enlightening - and lasting? (pp. 1422-1426). SEFI ISEL.
Visscher, K. (2020). Theatrical Technology Assessment: A Role-play Simulation for Bridging the Gap between Technology and Society in Interdisciplinary Engineering Education. In J. van der Veen, N. van Hattum-Janssen, H-M. Järvinen, T. de Laet, & I. ten Dam (Eds.), Engaging, Engineering, Education: Book of Abstracts, SEFI 48th Annual Conference University of Twente (online), 20-24 September, 2020 (pp. 1181-1190). University of Twente.
Visscher, K. , Stegmaier, P., Damm, A., Hamaker-Taylor, R., Harjanne, A., & Giordano, R. (2020). Matching Supply and Demand: A Typology of Climate Services. Climate Services, 17, [100136]. https://doi.org/10.1016/j.cliser.2019.100136
Visscher, K. (2020). Theatrical Technology Assessment: A Role-play Simulation for Bridging the Gap between Technology and Society in Interdisciplinary Engineering Education. (STePS working paper series "Science, Technology & Policy Studies"; Vol. 2020, No. 01). Universiteit Twente - Department of Science, Technology and Policy Studies (STePS). https://doi.org/10.3990/4.2589-2169.2020.01
Visscher, K. , Hahn, K. , & Konrad, K. (2019). Alignment and positioning in innovation ecosystems: Exploring strategies van industrial firms. In Proceedings of the 20th International CINet Conference: Innovating in an era of continuous disruption (pp. 507-517).
Hölzle, K., Björk, J. , & Visscher, K. (2019). Editorial. Creativity and innovation management, 28(1), 3-4. https://doi.org/10.1111/caim.12307

Pure Link

Google Scholar Link

Verbonden aan Opleidingen

Bachelor

Master

Vakken Collegejaar  2021/2022

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
 

Vakken Collegejaar  2020/2021

Current Projects

Finished Projects

  • Machine-based Mapping of Innovation Journeys

  • Bringing Technology and Society Together in Class

  • Industrial Innovation in Transition

  • European Market for Climate Services

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 4307
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  4307
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media