Klaasjan Visscher hoogleraar op de leerstoel Innovatie in Hoger Onderwijs & Samenleving. Hij studeerde ā€˜Technische Bedrijfskundeā€™ en ā€˜Wijsbegeerte van Wetenschap, Technologie & Samenlevingā€™ en promoveerde aan de Universiteit Twente. Klaasjan is een gepassioneerde docent en onderwijsvernieuwer. He werkt aan transdisciplinair onderwijs en bestudeert innovatieprocessen in organisaties, ecosystemen en de samenleving, in het bijzonder in het hoger onderwijs. Klaasjan heeft een Comenius teaching en senior fellowship gewonnen en heeft verschillende gefinancierde onderzoeks- en innovatieprojecten verworven. Zijn onderzoek is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften en boeken.

Klaasjan is wetenschappelijk directeur voor onderwijsinnovatie van het DesignLab en opleidingsdirecteur van deĀ Transdisciplinary master-insert 'Shaping Responsible Futures', dat de Nederlandse Hogeronderwijspremie heeft gewonnen.Ā 

Expertises

  • Computer Science

    • Innovations
    • Transitions
  • Social Sciences

    • Innovation
    • Ecosystems
    • Students
    • Project
    • Organizations
    • Learning

Organisaties

Nevenwerkzaakheden

  • ComeniusNetwerkCo-chair
  • TechYourFuturemember of the Academic Board

Publicaties

Jump to: 2024 | 2023 | 2022

2023

A Responsible Futuring Approach to Create Spaces of Transdisciplinary Co-Speculation (2023)Journal of Futures Studies (E-pub ahead of print/First online). Matos-Castaño, J., Zaga, C., Visscher, K., Baibarac-Duignan, C., Wildevuur, S. & van der Voort, M.https://jfsdigital.org/a-responsible-futuring-approach-to-create-spaces-of-transdisciplinary-co-speculation/Circular infrastructure in terms of institutional logics (2023)In ARCOM Thirty-Ninth Annual Conference 2023: September 4-6: Proceedings (pp. 731-741). Association of Researchers in Construction Management (ARCOM). Coenen, T. B. J., Volker, L. & Visscher, K.https://www.arcom.ac.uk/conf-archive-indexed.phpTransdisziplinƤre Lehre als Change Agent der Hochschulen im AnthropozƤn (2023)Forschung, 16(1), 3. Kuhlmann, S., Visscher, K. & Visscher-Voerman, I.Collaboration and innovation beyond project boundaries: exploring the potential of an ecosystem perspective in the infrastructure sector (2023)Construction management and economics, 41(6), 457-474. Vosman, L., Coenen, T. B. J., Volker, L. & Visscher, K.https://doi.org/10.1080/01446193.2023.2165695Ecosystemen in de infra-sector: innovatie door projectoverstijgende samenwerking (2023)[Book/Report › Report]. University of Twente. Vosman, L., Coenen, T., Volker, L. & Visscher, K.A systemic perspective on transition barriers to a circular infrastructure sector (2023)Construction management and economics, 41(1), 22-43. Coenen, T. B. J., Visscher, K. & Volker, L.https://doi.org/10.1080/01446193.2022.2151024Circularity in the Built Environment: A Goal or a Means? (2023)In SDGs in Construction Economics and Organization: The 11th Nordic Conference on Construction Economics and Organisation (CREON) (pp. 253-267). Springer. Coenen, T. B. J., Visscher, K. & Volker, L.https://doi.org/10.1007/978-3-031-25498-7_18Develop an Interdisciplinary Course using the Interdisciplinarity Toolbox (2023)In SEFI 2023 - 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education: Engineering Education for Sustainability, Proceedings (pp. 3212-3217). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI). MacLeod, M., Johnson, C., Visscher, K. & van der Veen, J.https://doi.org/10.21427/2PA3-AW82Mission-Oriented Transition Assessment (2023)[Contribution to conference › Paper] Eu-SPRI Annual Conference 2024. Coenen, T., Wiarda, M., Visscher, K., Volker, L. & Penna, C. C. R.

2022

Multi-, inter- and transdisciplinarity in challenge-based engineering education (2022)In SEFI 2022 - 50th Annual Conference of the European Society for Engineering Education, Proceedings: SEFI Proceedings (pp. 1786-1794). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI). Visscher, K., Johnson, C., MacLeod, M. A. J. & van der Veen, J.https://doi.org/10.5821/conference-9788412322262.1176ā€œHet ComeniusNetwerk is een broedplaats voor innoverende docenten.ā€ (2022)[Non-textual form › Web publication/site]. ComeniusNetwerk. Visscher, K. & Zweers, J.https://www.comeniusnetwerk.nl/nieuws/2166247.aspxBarriĆØres voor een circulaire infrasector: Analyse met het missie-gedreven innovatiesysteem (2022)[Book/Report › Report]. Coenen, T., Volker, L. & Visscher, K.

Onderzoeksprofielen

Lopende projecten

Transdisciplinair leren voor maatschappelijke transformaties

Ondersteunen van transdisciplinair leren in verantwoordelijk challenge-based onderwijs

Voltooide projecten

Structuring Interdisciplinary Projects for Engineering Students (STRIPES)

Machine-based Mapping of Innovation Journeys

Bringing Technology and Society Together in Class

Industrial Innovation in Transition

European Market for Climate Services

Theatrical Technology Assessment

Experiencing stakeholder perspectives and societal implications of quantum and nanotechnologies

Scan de QR-code of
Download vCard