Ik ben adjunct hoogleraar op het gebied van professioneel leren en technologie en vakgroepvoorzitter van de gelijknamige sectie (PLT). Mijn onderzoek is gericht op levenslang leren, met een specifieke focus op zelfgestuurd leren op de werkplek. Geconfronteerd met de snelle veranderingen in de wereld van werk en samenleving, is continu professioneel leren van vitaal belang voor werknemers om bij te blijven en bij te dragen aan maatschappelijke transformaties en technologische innovaties. Ik gebruik innovatieve meettechnieken (o.a. sensortechnologie en een mobiele app) om meer inzicht te krijgen in hoe leerprocessen tot stand komen tijdens het werk, zowel binnen individuele medewerkers, teams en in learning communities. Om het potentieel van werkplekleren te vergroten, ontwikkel ik interventies (bijv. Career Compass Feedback-tool, micro-interventies in de Learning Moments-app, micro Learning Communities) om continu leren te faciliteren. Het grootste deel van mijn onderzoek bevindt zich in de technologie- en gezondheidssector. Ik probeer mijn onderzoek zoveel mogelijk te relateren aan maatschappelijke uitdagingen, zoals human capital-uitdagingen in relatie tot de energietransitie of de digitale transformatie. Daarnaast ben ik docent bij de opleiding Educational Science & Technology en academisch leider van het UT-brede programmamanagementteam Levenlang Leren.
Organisaties
Ik ben adjunct hoogleraar op het gebied van professioneel leren en technologie en vakgroepvoorzitter van de gelijknamige sectie (PLT). Mijn onderzoek is gericht op levenslang leren, met een specifieke focus op zelfgestuurd leren op de werkplek. Geconfronteerd met de snelle veranderingen in de wereld van werk en samenleving, is continu professioneel leren van vitaal belang voor werknemers om bij te blijven en bij te dragen aan maatschappelijke transformaties en technologische innovaties. Ik gebruik innovatieve meettechnieken (o.a. sensortechnologie en een mobiele app) om meer inzicht te krijgen in hoe leerprocessen tot stand komen tijdens het werk, zowel binnen individuele medewerkers, teams en in learning communities. Om het potentieel van werkplekleren te vergroten, ontwikkel ik interventies (bijv. Career Compass Feedback-tool, micro-interventies in de Learning Moments-app, micro Learning Communities) om continu leren te faciliteren. Het grootste deel van mijn onderzoek bevindt zich in de technologie- en gezondheidssector. Ik probeer mijn onderzoek zoveel mogelijk te relateren aan maatschappelijke uitdagingen, zoals human capital-uitdagingen in relatie tot de energietransitie of de digitale transformatie.
Publicaties
2024
2023
Onderzoeksprofielen
Verbonden aan opleidingen
Vakken collegejaar 2024/2025
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
Vakken collegejaar 2023/2024
Lopende projecten
Collaborating and knowledge-sharing in heterogenous expert teams: Research within the Extended Product Lifecycle Management
Learning communities in de installatiesector: Van design principes naar proof of concept
Learning across projects in construction: conditions to increase BIM maturity in projects.
BUSLeague: Dedicated to stimulate demand for sustainable energy skills in the construction sector (Horizon 2020)
Adapt@work: Flexibel Hoger Onderwijs; de ontwikkeling van adaptieve expertise in werk-gerelateerde contexten (NWO/NRO)
Learning@work. Het ondersteunen van het zelfgestuurd werkplekleren van verpleegkundigen
The best of both worlds: The interplay between self- and social regulation in teams
Time to care: Using sensor technology to describe social interactions in healthcare
University teacher team learning in the context of innovation
Bridge the Gap! Fostering the transition of stem students to the technical labour market
Welzijn en het gevoel erbij te horen onder eerstejaars studenten ten tijde van de COVID-19 pandemie.
Gas erop! Learning communities ale versneller van leren en innoveren in de installatiesector
Voltooide projecten
Samen bouwen aan een digitale leer- en ontwikkelomgeving voor leren, werken en innoveren voor klimaat en energie
Persistence prevails! Sustaining educational change in science and technology
Mind the gap! The transition of stem students to the technological labour market
In de pers
Vreeman, J. (2023). Universiteit Twente maakt ambitie op Lifelong Learning concreet. Retrieved from https://www.utwente.nl/nieuws/2023/5/957776/universiteit-twente-maakt-ambitie-op-lifelong-learning-concreet
Kuipers, R. (2023). Lifelong learning wordt de essentiële, vierde poot onder onze tafel. UToday. Retrieved from https://www.utoday.nl/news/72851/lifelong-learning-wordt-de-essentiele-vierde-poot-onder-onze-tafel
Welzijn, W. Z. e. (2022). De zelfsturend lerende zorgprofessional. Bestuurdersmagazine Zorg en Welzijn. Retrieved from https://zorgselect.nl/bestuurdersmagazine/juni-2022/de-zelfsturend-lerende-zorgprofessional
Twenteboard. (2022). Onderzoek naar verklaring tekort technische mensen afgerond. Twenteboard Magazine. Retrieved from https://twenteboard.greenzeen.io/voortgangsrapportage/programma-talent/techniekpact1
Posthuma, J. (2022). Kan iedereen zich thuisvoelen in de technische sector? UToday. Retrieved from https://www.utoday.nl/news/71651/kan-iedereen-zich-thuis-voelen-in-de-technische-sector
Neeskens, M. (2022). Onderzoek naar optimaal functioneren van Learning Communities. Twente.com. Retrieved from https://twente.com/global-goals/9-industry-innovation-and-infrastructure/onderzoek-naar-optimaal-functioneren-van-learning-communities
Agten, E. (2022). Get ready for the labour market of the future. UToday. Retrieved from https://www.utoday.nl/business-and-career/71640/get-ready-for-the-labour-market-of-the-future
Adres
Universiteit Twente
Capitool 15 (gebouwnr. 78), kamer 326
Universiteit Twente
Capitool 15 326
Postbus 217
7500 AE Enschede
Organisaties
Download vCard