Ik ben adjunct hoogleraar op het gebied van professioneel leren en technologie en vakgroepvoorzitter van de gelijknamige sectie (PLT). Mijn onderzoek is gericht op levenslang leren, met een specifieke focus op zelfgestuurd leren op de werkplek. Geconfronteerd met de snelle veranderingen in de wereld van werk en samenleving, is continu professioneel leren van vitaal belang voor werknemers om bij te blijven en bij te dragen aan maatschappelijke transformaties en technologische innovaties. Ik gebruik innovatieve meettechnieken (o.a. sensortechnologie en een mobiele app) om meer inzicht te krijgen in hoe leerprocessen tot stand komen tijdens het werk, zowel binnen individuele medewerkers, teams en in learning communities. Om het potentieel van werkplekleren te vergroten, ontwikkel ik interventies (bijv. Career Compass Feedback-tool, micro-interventies in de Learning Moments-app, micro Learning Communities) om continu leren te faciliteren. Het grootste deel van mijn onderzoek bevindt zich in de technologie- en gezondheidssector. Ik probeer mijn onderzoek zoveel mogelijk te relateren aan maatschappelijke uitdagingen, zoals human capital-uitdagingen in relatie tot de energietransitie of de digitale transformatie. Daarnaast ben ik docent bij de opleiding Educational Science & Technology en academisch leider van het UT-brede programmamanagementteam Levenlang Leren.

Organisaties

Ik ben adjunct hoogleraar op het gebied van professioneel leren en technologie en vakgroepvoorzitter van de gelijknamige sectie (PLT). Mijn onderzoek is gericht op levenslang leren, met een specifieke focus op zelfgestuurd leren op de werkplek. Geconfronteerd met de snelle veranderingen in de wereld van werk en samenleving, is continu professioneel leren van vitaal belang voor werknemers om bij te blijven en bij te dragen aan maatschappelijke transformaties en technologische innovaties. Ik gebruik innovatieve meettechnieken (o.a. sensortechnologie en een mobiele app) om meer inzicht te krijgen in hoe leerprocessen tot stand komen tijdens het werk, zowel binnen individuele medewerkers, teams en in learning communities. Om het potentieel van werkplekleren te vergroten, ontwikkel ik interventies (bijv. Career Compass Feedback-tool, micro-interventies in de Learning Moments-app, micro Learning Communities) om continu leren te faciliteren. Het grootste deel van mijn onderzoek bevindt zich in de technologie- en gezondheidssector. Ik probeer mijn onderzoek zoveel mogelijk te relateren aan maatschappelijke uitdagingen, zoals human capital-uitdagingen in relatie tot de energietransitie of de digitale transformatie.

Publicaties

2023
Process competences to incorporate in higher education curricula, Article 100105 (E-pub ahead of print/First online). Nijhuis, S. A., Endedijk, M. D., Kessels, W. F. M. & Vrijhoef, R.https://doi.org/10.1016/j.plas.2023.100105Perk or Peril? Making Sense of Member Differences When Interorganizational Collaboration Begins, 708-748. Nathues, E., Endedijk, M. D. & van Vuuren, M.https://doi.org/10.1177/10464964221148682STEM Students’ Academic Well-Being at University before and during Later Stages of the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Cohort and Longitudinal Study, Article 14267. Nieuwenhuis, M., Aarntzen, L., Endedijk, M., van Veelen, R. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.3390/su151914267Coauthoring collaborative strategy when voices are many and authority is ambiguous, 683-708. Nathues, E., Endedijk, M. & van Vuuren, M.https://doi.org/10.1177/14761270211068842A Social Regulation Perspective on Team Reflexivity: The Development of an Analytical Framework, 251-291. Wijga, M., Endedijk, M. D. & Veldkamp, B. P.https://doi.org/10.1007/s12186-023-09315-0Opportunities and challenges of using simulation technology and wearables for skill assessment. Groenier, M., Schmettow, M., Halfwerk, F. R. & Endedijk, M.Het ontwerp van een onderwijskundige aanpak voor het maken van videoverslaglegging in het MBO onderwijs binnen de ondergrondse infratechniek. University of Twente. Driessen, A. J. C. M.Professional Identity Of Female Engineering Graduates: An Exploration Of Identity Status Through Life History ResearchIn SEFI 2023 - 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education: Engineering Education for Sustainability, Proceedings (pp. 1416-1424). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI). van Hattum-Janssen, N. & Endedijk, M. D.https://doi.org/10.21427/MGSH-P003
2022

Onderzoeksprofielen

Verbonden aan opleidingen

Vakken collegejaar 2023/2024

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2022/2023

Lopende projecten

Collaborating and knowledge-sharing in heterogenous expert teams: Research within the Extended Product Lifecycle Management

Learning communities in de installatiesector: Van design principes naar proof of concept

Learning across projects in construction: conditions to increase BIM maturity in projects.

BUSLeague: Dedicated to stimulate demand for sustainable energy skills in the construction sector (Horizon 2020)

Adapt@work: Flexibel Hoger Onderwijs; de ontwikkeling van adaptieve expertise in werk-gerelateerde contexten (NWO/NRO)

Learning@work. Het ondersteunen van het zelfgestuurd werkplekleren van verpleegkundigen

The best of both worlds: The interplay between self- and social regulation in teams

Time to care: Using sensor technology to describe social interactions in healthcare

University teacher team learning in the context of innovation

Bridge the Gap! Fostering the transition of stem students to the technical labour market

Welzijn en het gevoel erbij te horen onder eerstejaars studenten ten tijde van de COVID-19 pandemie.

Gas erop! Learning communities ale versneller van leren en innoveren in de installatiesector

Voltooide projecten

Samen bouwen aan een digitale leer- en ontwikkelomgeving voor leren, werken en innoveren voor klimaat en energie

Persistence prevails! Sustaining educational change in science and technology

Mind the gap! The transition of stem students to the technological labour market

In de pers

Vreeman, J. (2023). Universiteit Twente maakt ambitie op Lifelong Learning concreet. Retrieved from https://www.utwente.nl/nieuws/2023/5/957776/universiteit-twente-maakt-ambitie-op-lifelong-learning-concreet

Kuipers, R. (2023). Lifelong learning wordt de essentiële, vierde poot onder onze tafel. UToday. Retrieved from https://www.utoday.nl/news/72851/lifelong-learning-wordt-de-essentiele-vierde-poot-onder-onze-tafel

Welzijn, W. Z. e. (2022). De zelfsturend lerende zorgprofessional. Bestuurdersmagazine Zorg en Welzijn. Retrieved from https://zorgselect.nl/bestuurdersmagazine/juni-2022/de-zelfsturend-lerende-zorgprofessional

Twenteboard. (2022). Onderzoek naar verklaring tekort technische mensen afgerond. Twenteboard Magazine. Retrieved from https://twenteboard.greenzeen.io/voortgangsrapportage/programma-talent/techniekpact1

Posthuma, J. (2022). Kan iedereen zich thuisvoelen in de technische sector? UToday. Retrieved from https://www.utoday.nl/news/71651/kan-iedereen-zich-thuis-voelen-in-de-technische-sector

Neeskens, M. (2022). Onderzoek naar optimaal functioneren van Learning Communities. Twente.com. Retrieved from https://twente.com/global-goals/9-industry-innovation-and-infrastructure/onderzoek-naar-optimaal-functioneren-van-learning-communities

Agten, E. (2022). Get ready for the labour market of the future. UToday. Retrieved from https://www.utoday.nl/business-and-career/71640/get-ready-for-the-labour-market-of-the-future

Scan de QR-code of
Download vCard