Over mij
Maaike Endedijk is Adjunct Hoogleraar op het gebied van professioneel leren en technologie en vakgroepvoorzitter van de sectie Onderwijskunde. Haar onderzoek richt zich op zelfsturend leren op de werkplek, met een focus op de technologie-, gezondheid- en onderwijssector. In haar onderzoeksprojecten ontwikkelt ze innovatieve meetinstrumenten en technologieën om individueel en teamleden te onderzoeken en ondersteunen. Dit varieert van micro-interventies in een app tot het opzetten van learning communities om leren en innoveren te versnellen. Daarnaast onderzoekt ze ook professionele identiteitsontwikkeling en leerprocessen tijdens de transitie van studie naar werk. Maaike Endedijk is een docent in het programma Educational Sciences & Technology.
Verbonden aan
Onderzoek
Maaike Endedijk is Universitair Hoofddocent op het gebied van professioneel leren en technologie en vakgroepvoorzitter van de vakgroep Onderwijskunde. Haar onderzoek richt zich op zelfsturend leren op de werkplek, met een focus op de technologie-, gezondheid- en onderwijssector. In haar onderzoeksprojecten ontwikkelt ze innovatieve meetinstrumenten en technologieën om individueel en teamleden te onderzoeken en ondersteunen. Dit varieert van micro-interventies in een app tot het opzetten van learning communities om leren en innoveren te versnellen. Daarnaast onderzoekt ze ook professionele identiteitsontwikkeling en leerprocessen tijdens de transitie van studie naar werk.
Publicaties
Recent
Nijhuis, S. A. (2022).
Improving project management teaching in higher education: Towards a validated competence profile for the design of a profession specific learning line. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente]. University of Twente.
https://doi.org/10.3990/1.9789036554923
Bron, R. (2022).
Collaborative course design in higher education: A team learning perspective. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente]. University of Twente.
https://doi.org/10.3990/1.9789036554657
David, L. Z.
, Endedijk, M. D., & Van den Bossche, P. (2022).
Investigating Interaction Dynamics: A Temporal Approach to Team Learning. In
Methods for Researching Professional Learning and Development (pp. 187-209). (Professional and Practice-based Learning; Vol. 33). Springer Science + Business Media.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_9
Nathues, E. (2022).
Differences in dialogue: The voices we hear in interorganizational collaboration. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente]. University of Twente.
https://doi.org/10.3990/1.9789036553810
Endedijk, M. D., & Cuyvers, K. (2022).
Self-Regulation of Professional Learning: Towards a New Era of Research. In C. Harteis, D. Gijbels, & E. Kyndt (Eds.),
Research Approaches on Workplace Learning: Insights from a Growing Field (pp. 219-237). (Professional and Practice-based Learning; Vol. 31). Springer Science + Business Media.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_10
David, L. Z.
, Schraagen, J. M.
, & Endedijk, M. (2022).
Toward the incorporation of temporal interaction analysis techniques in modeling and understanding sociotechnical systems.
Human Factors and Ergonomics In Manufacturing,
32(1), 35-49.
https://doi.org/10.1002/hfm.20930
Siebelink, S. (2021).
Maturities in Building Information Modelling: a multi-level perspective. [PhD Thesis - Research UT, graduation UT, University of Twente]. University of Twente.
https://doi.org/10.3990/1.9789036553063
Gijbels, D.
, Endedijk, M.
, & Hirschler, T. (2021).
Communities of practice: Jean Lave and Étienne Wenger. In F. Dochy, D. Gijbels, M. Segers, & P. Van den Bossche (Eds.),
Theories of Workplace Learning in Changing Times (2nd ed., pp. 146-154). Routledge, Taylor and Francis.
https://doi.org/10.4324/9781003187790-8
Pure Link
Google Scholar Link
Verbonden aan Opleidingen
Master
Vakken Collegejaar 2022/2023
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
Vakken Collegejaar 2021/2022
Current Projects
Finished Projects
Contactgegevens
Bezoekadres
Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus
(gebouwnr. 41), kamer B212B
De Zul 10
7522NJ Enschede
Postadres
Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Cubicus
B212B
Postbus 217
7500 AE Enschede