"Mijn belangrijkste doel is om bij te dragen aan de onderwijskwaliteit en om mensen te helpen bij het werken aan hun potentieel. Ik werk daarom als junior onderzoeker/data-analist bij ELAN, sectie docentontwikkeling."

 

Projecten:

* Onderzoek naar professionele leergemeenschappen (PLGs) in het voorgezet onderwijs. Door middel van text mining en tijdserie-analyses in R onderzoek ik hoe de reflectieve dialoog ontwikkelt over de tijd heen en of dit gerelateerd is aan de effectiviteit van PLGs. Methodologisch onderzoek: vergelijking tussen verschillende onderzoeksmethoden (AI-technieken versus handmatig coderen).

* Onderzoek in co-creatie met scholengemeenschap Carmel: midterm-review (onderwijskoers) en op welke wijze leerlingen betrokken worden bij kwaliteitszorg.

* Als lid bij het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT (zone Docentprofessionalisering) doe ik onderzoek naar de initiatie en implementatie van nationaal ontwikkelde onderwijsinnovaties met ICT voor docentprofessionalisering binnen het hoger onderwijs in Nederland: stand van zaken en welke factoren bevorderend of belemmerend werken. Het Versnellingsplan is een samenwerking van Universiteiten van Nederland (UNL), Vereniging Hogescholen en SURF, waarin wordt gewerkt aan de kansen die digitalisering het hoger onderwijs biedt.

 

Interesses:

- Onderwijskwaliteit
- Onderwijsinnovatie
- EdTech, ICT in het onderwijs (o.a. learning analytics, afstandsonderwijs, VR, AI, etc.)
- Docentprofessionalisering, m.n. Professionele Leergemeenschappen (PLGs)
- Datagebruik in het onderwijs
- Methodologisch onderzoek (AI, text mining, tijdseries, etc.)
- Complexe systeemtheorie

 

Diploma's:

- Bachelor (BSc) in Pedagogische Wetenschappen (Universiteit Utrecht)
- Research master (MScRes) in Behavioural Science (Radboud Universiteit)
- Master (MA) in Wereldreligies (KU Leuven)

Organisaties

Publicaties

2023

2022

Posterpresentatie: Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT (2022)[Contribution to conference › Poster] Surf Onderwijsdagen 2022. Post, M., Hopster-den Otter, D., Nouta, J., Lubbers, M., Blijleven-Tebbe, N. & Schildkamp, K.Het implementeren van onderwijsinnovaties in hoger onderwijs: van initiatie naar organisatieroutine (2022)[Book/Report › Report]. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Lubbers, M., Hopster-den Otter, D. & Schildkamp, K.Implementing educational innovations in higher education: from initiation to organizational routine (2022)[Book/Report › Report]. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Lubbers, M., Hopster-den Otter, D. & Schildkamp, K.Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT (2022)[Book/Report › Report]. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Post, M., Hopster-den Otter, D., Nouta, J., Lubbers, M., van Rooij, P., Blijleven-Tebbe, N. & Schildkamp, K.

Onderzoeksprofielen

Scan de QR-code of
Download vCard