Ik ben een human factors psycholoog met een passie voor het begrijpen van hoe mensen leren om complexe taken uit te voeren. Ik heb een speciale interesse in de ontwikkeling van expertise bij zorgprofessionals die werken met complexe medische technologie. In mijn werk ontwerp ik ondersteuning voor taakuitvoering, training en onderwijs. Ik coördineer het technisch-medische educatieve onderzoek in het Lab voor Professioneel Leren in High Tech Healthcare, dat verbonden is aan de opleidingen Technische Geneeskunde, Psychologie en Onderwijskunde en gevestigd is in het TechMed Centre.

Mijn onderzoek heeft tot doel slim gebruik te maken van simulatie- en sensortechnologie om hoogwaardige beslissingen over de competentie van high-tech zorgprofessionals te ondersteunen. Deze high-stakes beslissingen vereisen een zorgvuldig en geloofwaardig beoordelingsproces vanwege de impact van deze beslissingen op individueel niveau: wie kan een high-tech zorgprofessional worden? Innovatieve sensortechnologie en statistische algoritmen worden gebruikt om de leerprocessen van deze high-tech zorgprofessionals beter te analyseren en adaptieve expertiseontwikkeling te faciliteren.

Expertises

  • Medicine and Dentistry

    • Skill
    • Evaluation Study
  • Computer Science

    • Evaluation
    • Simulation
    • Design
  • Social Sciences

    • Curriculum
    • Patients
    • Training

Organisaties

Publicaties

2025

Adaptive Expertise Development during Work-Based Learning in Higher Education: A Realist Review (2025)Vocations and learning, 18(1). Article 11. Groenier, M., Khaled, A., Kamphorst, J., Tankink, T., Endedijk, M., Fluit, C. & Kuijer-Siebelink, W.https://doi.org/10.1007/s12186-025-09366-5Learning in the moment: simulated patients’ engagement in students’ meaningful learning during communication training—a stimulated recall study (2025)Advances in Simulation, 10(1). Article 46. Lovink, A., Groenier, M., van der Niet, A., Rethans, J. J. & van Mook, W.https://doi.org/10.1186/s41077-025-00370-2A training needs analysis to provide fundamentals for a well-designed simulation-based Extracorporeal membrane oxygenator simulator (2025)[Contribution to conference › Poster] TechMed Research Day 2025. Claybrook, F., Groenier, M., Duinmeijer, W. C., Arens, J. & Halfwerk, F. R.Training needs analysis of simulation-based training using Extracorporeal life support simulators (2025)[Contribution to conference › Abstract] TechMed Research Day 2025. Claybrook, F., Groenier, M., Arens, J. & Halfwerk, F. R.

2024

Relationship of adaptive expertise of health professions educators with age, experience, academic rank, and their work performance during an altered academic environment (2024)BMC Medical Education, 24(1). Article 862. Jayawardena, C. K., Groenier, M. & Nawarathna, L. S.https://doi.org/10.1186/s12909-024-05838-9Basic Bronchoscopy Competence Achieved by a Nationwide One-day Simulation-based Training (2024)Journal of Bronchology and Interventional Pulmonology, 32(1). Article e00995. Gerretsen, E. C. F., Groenier, M., Annema, J. T., Van Der Heijden, E. H. F. M., van Mook, W. N. K. A., Aldenkamp, A. F., Citgez, E., Crombag, L. M. M. J., Hagmolen of ten Have, W., Hiddinga, B. I., Hoppe, B. P. C., Ninaber, M. K., van de Pol, M. A., Robberts, B., Rutten, M., Sprooten, R., Wagenaar, M. & Smeenk, F. W. J. M.https://doi.org/10.1097/LBR.0000000000000995Simulation-Based Training With Extracorporeal Membrane Oxygenator Simulators – A Training Needs Analysis (2024)The International journal of artificial organs, 47(7), 478-479. Halfwerk, F. R., Duinmeijer, W., Groenier, M. & Arens, J.https://doi.org/10.1177/03913988241279540Designing a Patient-Centred Educational Extracorporeal Membrane Oxygenation Simulator (EduECMO) – A training needs analysis with international experts (2024)[Contribution to conference › Abstract] Dutch Society for Simulation in Healthcare (DSSH) annual conference 2024. Halfwerk, F. R., Duinmeijer, W., Arens, J. & Groenier, M.How simulated patients contribute to student learning in an authentic way: An interview study (2024)Advances in Simulation, 9(1). Article 4. Lovink, A., Groenier, M., van der Niet, A., Miedema, H. & Rethans, J. J.https://doi.org/10.1186/s41077-023-00277-w

2023

Evaluation of the impact of technical physicians on improving individual patient care with technology (2023)BMC Medical Education, 23(1). Article 181. Groenier, M., Spijkerboer, K., Venix, L., Bannink, L., Yperlaan, S., Eyck, Q., van Manen, J. G. & Miedema, H. A. T.https://doi.org/10.1186/s12909-023-04137-z

Onderzoeksprofielen

Adres

Universiteit Twente

Technohal (gebouwnr. 18), kamer 2340
Hallenweg 5
7522 NH Enschede

Navigeer naar locatie

Organisaties

Scan de QR-code of
Download vCard