Welkom...

dr. M.L. Ehrenhard (Michel)

Universitair hoofddocent Ondernemen & Leiderschap

Over mij

Michel is aan de Universiteit Twente gepromoveerd in de bedrijfskunde (organisatietheorie/ organisatiegedrag) en voor het gerelateerde onderzoek ontving hij in 2010 de prijs voor het beste proefschrift van de publieke en nonprofit divisie van de Academy of Management - de oudste en grootste wetenschappelijke bedrijkskunde vereniging in de wereld. Daarvoor heeft hij de studie bestuurskunde aan de Universiteit Twente afgerond en het Dr. Hendrik Muller plusprogramma van de Sociaal-Wetenschappelijke Raad van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschap. 

Sinds 2017 is Michel opleidingsdirecteur van de engelstalige bachelor en master (International) Business Administration. Hij geeft voornamelijk les in de master Business Administration en de postinitiele opleiding Risk Management. Hiervoor is hij voorzitter geweest van de opleidingscommissie (International) Business Administration, de instituutsraad van een onderzoeksinstituut en en de decentrale medezeggenschap.

Zijn onderzoek is onder andere gepubliceerd in tijdschriften zoals Technological Forecasting & Social Change, Social Science & Medicine, New Media & Society, Government Information Quarterly, Human Resources for Health, and the Journal of Organizational Change Management. Drie van de mede door hem begeleide promovendi ontvingen het predicaat cum laude voor hun onderzoek, waarvan er één - als eerste Nederlander ooit - ook de prijs voor het beste proefschrift van de ondernemerschapsdivisie van de Academy of Management ontving. Michel is lid van het team dat in 2014 één van de zes wereldwijd toegekende Twitter #datagrants ontving voor onderzoek naar online bewustwordingscampagnes zoals #Movember. Verder is hij verbonden als gastonderzoeker aan het leiderschapscentrum van de University of Texas at Dallas en de Carlson School of Management van de University of Minnesota.

 

 

Expertises

Entrepreneurs
Industry
Physicians
Protest
Decision Making
Physicians
Entrepreneurship
Network

Onderzoek

Waarom en hoe creeren, onderhouden en weerstaan managers en ondernemers disruptieve sociale en organisatorische verandering? En, hoe worden zulke strategische veranderprocesses ondersteund en tegengewerkt door (a) institutionele en omgevingsinvloeden, (b) organisatiecultuur en -politiek, en (c) organisatieontwerp en prestatiemanagement? Deze hoofdvragen op het raakvlak van organisatietheorie, organisatiegedrag en ondernemerschap liggen ten grondslag aan zowel onderzoek als onderwijs.

Dit onderzoek vind plaats onder het etiket 'Ondernemend Leiderschap' - simpel gezegd het aanmoedigen van initiatief op alle niveaus van de organisatieOm precies te zijn staan drie vragen centraal. Ten eerste, hoe kunnen organisaties Schumpeteriaanse creatieve destructie voorblijven of zelfs vormgeven? Ten tweede, ondernemend leiderschap vraagt bepaalde organisatiekenmerken en gedragingen, hoe deze te implementeren en faciliteren als ze niet of nauwelijks aanwezig zijn, en, in welke contexten zijn ze het meest effectief? Ten derde, organisaties hebben een toenemende rol, en dus verantwoordelijkheid, in onze samenleving door de groei van bedrijvigheid, een taakverschuiving van de publieke naar de private sector, en de opkomst van de multinational. Ofwel, hoe verantwoordelijk te handelen in relatie tot de inbedding van organisaties in hun gemeenschappen en de maatschappij in het algemeen?

Michel heeft met organisaties in een varieteit aan sectoren gewerkt, maar voornamelijk in de professionele dienstverlening (incl. publieke, financiele en nonprofit sector), informatie en communicatietechnologie, en (gezondheids)zorg.

 

ONDERZOEKSTHEMA'S
  • Ondernemend leiderschap en de aansturing van disruptieve verandering
  • Institutioneel ondernemerschap, organisatiepolitiek en maatschappelijke bewegingen
  • Besluitvorming en cognities van ondernemers en managers
  • Organisatieontwerp en prestatiemanagement, inclusief technologie implementatie

Publicaties

Recente Artikelen
van den Broek, T. A., Walker, E., Ehrenhard, M. L., Priante, A., & Need, A. (2017). Collective action in context: a multi-level analysis of movember teams' effectiveness. Paper presented at 2017 Annual Meeting of the Academy of Management, Atlanta, United States.
Stienstra, M. R., Ehrenhard, M. L., & Groen, A. J. (2017). The role of cognition in teaching.. Paper presented at 37th Strategic Management Scodiety conference, Houston, United States.
Costa, S. F., Ehrenhard, M. L., Caetano, A., & Santos, S. C. (2016). The Role of Different Opportunities in the Activation and Use of the Business Opportunity Prototype. Creativity and innovation management, 25(1), 58-72. DOI: 10.1111/caim.12160
Priante, A., Hiemstra, D., van den Broek, T. A., Saeed, A., Ehrenhard, M. L., & Need, A. (2016). #WhoAmI in 160 characters? Classifying social identities based on Twitter profile descriptions. In Workshop on Natural Language Processing and Computational Social Science: NLP+CSS, EMNLP (pp. 55-65). Austin, Texas: Association for Computational Linguistics. DOI: 10.18653/v1/W16-5608
Koers-Stuiver, D. M., Groen, A. J., & Ehrenhard, M. L. (2015). Reviewing the literature: from user innovator to social user entrepreneur. Paper presented at 23rd Annual High Technology Small Firms Conference, HTSF 2015, Groningen, Netherlands.
Mueller, S., D'Intino, R. S., Walske, J., Ehrenhard, M. L., Newbert, S. L., Robinson, J. A., & Senjem, J. C. (2015). What's Holding Back Social Entrepreneurship? Removing the Impediments to Theoretical Advancement. Journal of social entrepreneurship, 6(3), 245-256. DOI: 10.1080/19420676.2014.954259
Stienstra, M. R., Singaram, R., & Ehrenhard, M. L. (2015). One Size Fits All? The Role of Cognitive Styles in Teaching Entrepreneurial Decision-making for Novices. -. Paper presented at Babson College Entrepreneurship Research Conference, BCERC 2015, Wellesley, United States.
Frederiks, A., Ehrenhard, M. L., & Groen, A. J. (2015). Using Imagination to Create Better Business Opportunities? An Experimental Study. -. Paper presented at Babson College Entrepreneurship Research Conference, BCERC 2015, Wellesley, United States.
Nguyen, D-P., van den Broek, T. A., Hauff, C., Hiemstra, D., & Ehrenhard, M. L. (2015). #SupportTheCause: Identifying Motivations to Participate in Online Health Campaigns. In Proceedings of the 2015 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing, EMNLP 2015 (pp. 2570-2576). New York, USA: Association for Computational Linguistics.
van der Veen, H., Hiemstra, D., van den Broek, T. A., Ehrenhard, M. L., & Need, A. (2015). Determine the User Country of a Tweet. (CTIT Technical Report Series; No. TR-CTIT-15-05). Enschede: Centre for Telematics and Information Technology (CTIT).
Koers-Stuiver, D. M., Groen, A. J., & Ehrenhard, M. L. (2014). From lead user to lead social entrepreneur in social-economic deprived regions (BOP). Paper presented at 11th Annual Social Entrepreneurship Conference, Boston, United States.
Frederiks, A., Ehrenhard, M. L., & Groen, A. J. (2014). The Role of Imagination in High-Technology Entrepreneurshp. -. Paper presented at Babson College Research Entrepreneurship Conference, BCERC 2014, London, Ontario, Canada.

Pure Link

Google Scholar Link

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 2101
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  2101
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media