De leerstoel richt zich op gepersonaliseerde eHealth-diensten voor patiƫnten met chronische ziekten en oudere volwassenen. De belangrijkste focus is het onderzoeken hoe ambulant gemeten fysiologische gegevens in combinatie met gedragsverander technieken, contextinformatie en motiverende strategieƫn kunnen leiden tot gepersonaliseerde buddysystemen die mensen effectief in staat stellen om hun gezondheid zelf te beheren, al dan niet ondersteund door professionele begeleiding.
Binnen de leerstoel wordt onderzocht hoe fysiologische gegevens teruggekoppeld kunnen worden naar patiënten om hun kennis over de ziekte/gezondheid te verbeteren, maar ook hoe deze fysiologische gegevens gebruikt kunnen worden om de patiënt te coachen, hetzij direct via technologie of via professionele support, om hun ziekte/gezondheid te managen. Er wordt onderzoek verricht andere informatie naast ziekte specifieke fysiologische signalen nodig is om een holistisch beeld van de patiënt te krijgen zoals bijv attitude, self efficacy, mentale gezondheid, doelen en waarden, preferenties etc.
Wat betreft directe patiënt coaching via technologie wordt onderzocht hoe in het dagelijks leven verkregen informatie gebruikt kan worden in gepersonaliseerde feedback strategieën die mensen motiveren tot verandering maar ook om die veranderingen voor langere termijn te behouden. Voor professionele begeleiding richt het onderzoek zich op intelligente recommender systemen waarbij holistische patiëntinformatie wordt vertaald in aanbevelingen voor de behandeling
Een belangrijk aspect binnen de leerstoel is dat technologie niet op zich zelfstaat, maar altijd beschouwd wordt binnen de mogelijke context(en) van gebruik. Dit betekent dat er een sociotechnische benadering gehanteerd wordt en dat eindgebruikers en andere belanghebbenden altijd sterk betrokken zijn (Citizen science, regiodeal; Up and Go na heupfractuur).
Naast het onderzoek naar de strategieĆ«n zijn evaluatie en implementatie belangrijke onderzoeksthema's. Evaluatie maakt altijd deel uit van onderzoek, beginnend met een smalle focus op de technische accuraatheid op lage TRL-niveaus tot een multilevel en multistakeholder evaluatie op hogere TRL-niveaus). Aangezien standaard klinische studies vaak niet geschikt zijn voor complexe eHealth interventies is er een focus op het ontwikkelen van nieuwe evaluatiemethodologieĆ«n die voldoende bewijs leveren voor de toegevoegde waarde van de technologie binnen de context van gebruik. Gevoed door de āsecond valley of deathā waar eHealth interventies onder lijden is het onderzoek verbreed naar succesvolle implementatiestrategieĆ«n. Hierbij ligt de focus op strategieĆ«n die niet alleen de patiĆ«nt ondersteunen om te veranderen, maar ook de professional, de organisatie of zelfs samenwerkingsverbanden.
Expertises
Medicine and Dentistry
- Patient
- Hip Fracture
- Maturity Onset Diabetes of the Young
Psychology
- Physical Activity
- Treatment
- Behavior
- Questionnaires
Nursing and Health Professions
- Malignant Neoplasm
Organisaties
Nevenwerkzaamheden
- Stichting Marga KlompeRaad van Toezicht
- MSTBOard of directors os MST
Publicaties
2025
2024
Onderzoeksprofielen
Vakken collegejaar 2025/2026
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
Vakken collegejaar 2024/2025
Vakken collegejaar 2023/2024
- 191211219 - Master Thesis Project
- 193650999 - Masters Assignment
- 201600017 - Final Project Preparation
- 201900200 - Final Project EMSYS
- 202000875 - M11-M12 BSc opdracht GZW
- 202000880 - M12 BSc opdracht BMT
- 202000882 - Gezondheidswetenschappen Stage 15 EC
- 202000884 - Gezondheidswetenschappen Stage 30 EC
- 202001434 - Internship EMSYS
- 202200149 - eHealth Technology
- 202300070 - Final Project EMSYS
- 202300226 - Master Assignment HS
Adres

Universiteit Twente
Horst Complex (gebouwnr. 20), kamer ZH211
De Horst 2
7522 LW Enschede
Universiteit Twente
Horst Complex ZH211
Postbus 217
7500 AE Enschede