Welkom...

dr. M.J.M. van Geel (Marieke)

Universitair docent

Over mij

Ik doe onderzoek naar het gebruik van data (in brede zin), het aanpassen van instructie en specifiek differentiatie. In het MATCH-project hebben we differentiatievaardigheden van basisschoolleraren in kaart gebracht en op basis van het 4CID-model een training ontwikkeld om deze vaardigheden te versterken. Daarnaast hebben we een instrument ontwikkeld om differentiativaardigheden in kaart te brengen: Assessing Differentiation in All Phases of Teaching (ADAPT). Naast een uitgebreide handleiding hebben we een online leeromgeving ontwikkeld waarin leraren, studenten en anderen kunnen leren werken met dit instrument. Momenteel ben ik betrokken bij een groot landelijk project rondom eerder verworven competenties in de universitaire lerarenopleidingen, een onderzoek naar de ontwikkeling van leskwaliteit van startende leraren en een project rondom differentiatie in het speciaal onderwijs.

Ik ben lid van de EST opleidingscommissie, en coördineer en verzorg onderwijs binnen de EST-vakken '4CID for complex learning' en 'Teacher learning and development'. Daarnaast ben ik één van de EST-afstudeercoördinatoren en begeleid ik studenten bij hun afstudeerproject. Ook ben ik betrokken bij Onderwijskunde-onderwijs in de Lerarenopleiding.

Expertises

Social Sciences
Decision Making
Differentiated Teaching
Instruction
Learning
Student
Teacher
Medicine & Life Sciences
Decision Making
Mathematics

Publicaties

Recent
Vennix, J., Dekker, P., Hebbink, E., Peet, A., ter Beek, M. , Hopster-den Otter, D. , & van Geel, M. (2021). Focus op de onderwijskundig ICT-professional: Een verkenning in het (inter)nationaal hoger onderwijs met aanbevelingen voor de praktijk . Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.
de Vries, J., Van Gasse, R. , van Geel, M., Van Petegem, P. , & Visscher, A. (2021). Assessment Techniques and Students’ Ownership: Differences in Formative Assessment Practices between The Netherlands and Flanders. Paper presented at 34th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2021, Auckland, New Zealand.
ten Dam, G. T. M. , & van Geel, M. (2020). Towards certified learning assistants for improving educational quality. In J. van der Veen, N. van Hattum-Janssen, H-M. Järvinen, T. de Laet, & I. ten Dam (Eds.), Engaging, Engineering, Education: Book of Abstracts, SEFI 48th Annual Conference University of Twente (online), 20-24 September, 2020 (pp. 740-746). University of Twente.
van Geel, M., & Luttikhuis, M. (2020). Digital peer feedback to improve students' learning. In J. van der Veen, N. van Hattum-Janssen, H-M. Järvinen, T. de Laet, & I. ten Dam (Eds.), Engaging, Engineering, Education: Book of Abstracts, SEFI 48th Annual Conference University of Twente (online), 20-24 September, 2020 (pp. 1276-1279). University of Twente.
van Geel, M. , & Keuning, T. (2020). Improving differentiated instruction by means of cognitive feedback. Paper presented at 33rd International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2020, Marrakech, Morocco.

Pure Link

Google Scholar Link

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5345
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  5345
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media