Ik doe onderzoek naar het gebruik van data (in brede zin), het aanpassen van instructie en specifiek differentiatie. In het MATCH-project hebben we differentiatievaardigheden van basisschoolleraren in kaart gebracht en op basis van het 4CID-model een training ontwikkeld om deze vaardigheden te versterken. Daarnaast hebben we een instrument ontwikkeld om differentiativaardigheden in kaart te brengen: Assessing Differentiation in All Phases of Teaching (ADAPT). Naast een uitgebreide handleiding hebben we een online leeromgeving ontwikkeld waarin leraren, studenten en anderen kunnen leren werken met dit instrument. Momenteel ben ik betrokken bij een groot landelijk project rondom eerder verworven competenties in de universitaire lerarenopleidingen, een onderzoek naar de ontwikkeling van leskwaliteit van startende leraren en een project rondom differentiatie in het speciaal onderwijs.

Ik ben lid van de opleidingscommissies van EST en van de lerarenopleiding, en coördineer en verzorg onderwijs binnen de EST-vakken '4CID for complex learning' en 'Teacher learning and development'. Daarnaast ben ik één van de EST-afstudeercoördinatoren en begeleid ik studenten bij hun afstudeerproject. Ook ben ik betrokken bij Onderwijskunde-onderwijs in de Lerarenopleiding.

Expertises

  • Psychology

    • Data-Based Decision Making
    • Teachers
  • Computer Science

    • Differentiated Instruction
  • Social Sciences

    • Students
    • Decision Making
    • Intervention
    • Teaching
    • Schools

Organisaties

Publicaties

2024

Profiles of teachers’ assessment techniques and their students’ involvement in assessment (2024)European journal of teacher education, 47(2), 369-388. de Vries, J., Van Gasse, R., van Geel, M., Visscher, A. & Van Petegem, P.https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2354410

2023

A cognitive task analysis of the teacher skills and knowledge required for differentiated instruction in secondary education (2023)Frontiers in Education, 8. Article 1171554. Meutstege, K., Vrielink, M., van Geel, M. & Visscher, A. J.https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1171554Evidence-Based Design of a Teacher Professional Development Program for Differentiated Instruction: A Whole-Task Approach (2023)Education Sciences, 13(10). Article 985. Meutstege, K., Geel, M. v. & Visscher, A.https://doi.org/10.3390/educsci13100985Adapting Teaching to Students’ Needs: What Does It Require from Teachers? (2023)In Effective Teaching Around the World: Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights (pp. 723-736). Springer Nature. van Geel, M., Keuning, T., Meutstege, K., de Vries, J., Visscher, A., Wolterinck, C., Schildkamp, K. & Poortman, C.https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_33Bestuurlijk vermogen in het voortgezet onderwijs: Resultaten van een multi-method onderzoek naar de realisatie van systematische beleidsvoering, sociaal kapitaal en strategisch personeelsbeleid ter bevordering van de onderwijskwaliteit (2023)[Book/Report › Book]. University of Groningen. Ritzema, L., Maslowski, R., Rekers - Mombarg, L., Naaijer, H., Renting, N., van Geel, M., Visscher, A. & Bosker, R.

2022

2021

Bekendheid, benutting en effectiviteit van professionaliseringsprikkels in het voortgezet onderwijs: Rapportage deelstudie 2 (2021)[Book/Report › Report]. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). van Geel, M., Rekers-Mombarg, L. T. M., Visscher, A., Maslowski, R., Ritzema, L. & Bosker, R.Focus op de onderwijskundig ICT-professional: Een verkenning in het (inter)nationaal hoger onderwijs met aanbevelingen voor de praktijk (2021)[Book/Report › Report]. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Vennix, J., Dekker, P., Hebbink, E., Peet, A., ter Beek, M., Hopster-den Otter, D. & van Geel, M.Differentiëren in 5, 4, 3...: Stem je onderwijs af op verschillen tussen leerlingen (2021)[Book/Report › Book]. PICA. Keuning, T., van Geel, M. & Smienk-Otten, C.

Onderzoeksprofielen

Verbonden aan opleidingen

Vakken collegejaar 2024/2025

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2023/2024

Scan de QR-code of
Download vCard