Welkom...

dr. M.J.M. van Geel (Marieke)

Universitair docent

Over mij

Ik doe onderzoek naar het gebruik van data (in brede zin), het aanpassen van instructie en specifiek differentiatie. In het MATCH-project hebben we differentiatievaardigheden van basisschoolleraren in kaart gebracht en op basis van het 4CID-model een training ontwikkeld om deze vaardigheden te versterken. Daarnaast hebben we een instrument ontwikkeld om differentiativaardigheden in kaart te brengen: Assessing Differentiation in All Phases of Teaching (ADAPT). Naast een uitgebreide handleiding hebben we een online leeromgeving ontwikkeld waarin leraren, studenten en anderen kunnen leren werken met dit instrument. Momenteel ben ik betrokken bij een groot landelijk project rondom eerder verworven competenties in de universitaire lerarenopleidingen, een onderzoek naar de ontwikkeling van leskwaliteit van startende leraren en een project rondom differentiatie in het speciaal onderwijs.

Ik ben lid van de EST opleidingscommissie, en coördineer en verzorg onderwijs binnen de EST-vakken '4CID for complex learning' en 'Teacher learning and development'. Daarnaast ben ik één van de EST-afstudeercoördinatoren en begeleid ik studenten bij hun afstudeerproject. Ook ben ik betrokken bij Onderwijskunde-onderwijs in de Lerarenopleiding.

Expertises

Social Sciences
Decision Making
Differentiated Teaching
Instruction
Learning
Student
Teacher
Medicine & Life Sciences
Decision Making
Mathematics

Publicaties

Recent
van Geel, M. , Keuning, T., Meutstege, K. , de Vries, J. , Visscher, A. , Wolterinck, C. , Schildkamp, K. , & Poortman, C. (2023). Adapting Teaching to Students’ Needs: What Does It Require from Teachers? In R. Maulana, R. M. Klassen, & M. Helms-Lorenz (Eds.), Effective Teaching Around the World: Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights (1 ed., pp. 723-736). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_33
Geel, M. V. , Keuning, T., & Safar, I. (2022). How teachers develop skills for implementing differentiated instruction: Helpful and hindering factors. Teaching and Teacher Education: Leadership and Professional Development, 1, Article 100007. https://doi.org/10.1016/j.tatelp.2022.100007
Vennix, J., Dekker, P., Hebbink, E., Peet, A., ter Beek, M. , Hopster-den Otter, D. , & van Geel, M. (2021). Focus op de onderwijskundig ICT-professional: Een verkenning in het (inter)nationaal hoger onderwijs met aanbevelingen voor de praktijk . Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.
de Vries, J., Van Gasse, R. , van Geel, M., Van Petegem, P. , & Visscher, A. (2021). Assessment Techniques and Students’ Ownership: Differences in Formative Assessment Practices between The Netherlands and Flanders. Paper presented at 34th International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2021, Auckland, New Zealand.

Pure Link

Google Scholar Link

Verbonden aan Opleidingen

Master

Vakken Collegejaar  2023/2024

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
 

Vakken Collegejaar  2022/2023

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 5345
Hallenweg 17
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Ravelijn  5345
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media