ET-DPM-HCD
CFM-SC

Mijn naam is Robert-Jan den Haan en ik ben universitair docent bij de groep Human Centered Design (HCD). Mijn focus ligt op het ondersteunen van complexe besluitvormingsprocessen met meerdere belanghebbenden met behulp van spellen (serious/simulation games) om discussie, samenwerking en overleg rond complexe maatschappelijke uitdagingen te ondersteunen. Ik richt me op het ontwerp, het gebruik en de evaluatie van dergelijke spellen als object waarmee alle belanghebbenden zich kunnen identificeren (boundary objects) en die een gevoel van veiligheid bieden om samen te verkennen en te experimenteren. Hierbij ligt mijn bijzondere focus op het ontwerpen van interactiemethoden die ten gunstige van de interactie fysieke en digitale elementen combineren (op basis van tangible interaction), bijvoorbeeld om computationele modellen interactief, toegankelijk en transparant te maken voor een breed scala aan belanghebbenden.

Met een achtergrond in Industrieel Ontwerpen benader ik het ontwerp van dergelijke spellen door me eerst te concentreren op de vraag die voorligt: het (milieu) systeem waarover het gaat, de belanghebbenden die aan tafel zijn of zouden moeten zitten, en hun belangen en perspectieven. Met behulp van een iteratief ontwerpproces dat kenmerkend is voor human centered design, betrek ik belanghebbenden bij het evalueren van spelprototypes van lage naar hoge precisie om ervoor te zorgen dat het ontwerp aan hun behoeften voldoet. Vervolgens evalueer ik de resulterende spellen in hoeverre ze spelers in staat stellen om gezamenlijk de complexiteit van de uitdaging te verkennen en te experimenteren met mogelijke oplossingen. Middels het combineren van evaluatiemethoden (mixed methods) kijk ik verder naar in hoeverre spelers leren over het (milieu) systeem, mogelijke interventies voor beheer en de afwegingen tussen interventies, evenals hoe andere spelers zowel het probleem als de oplossing bekijken.

In mijn promotieonderzoek heb ik het Virtual River Game ontwikkeld, een spel waarin belanghebbenden gezamenlijk managementstrategie├źn voor het Nederlandse rivierbeheer kunnen testen en evalueren, als onderdeel van het RiverCare-programma (NWO Perspectief). Dit onderzoek heeft mijn interesse gevormd in het ontwerpen van interactiemethoden waarmee belanghebbenden, ongeacht hun achtergrond, rechtstreeks kunnen werken met computationele modellen die doorgaans in de ivoren toren van experts blijven. In het Virtual River Game wordt bijvoorbeeld een hydrodynamisch model (waterstroming) dat wordt gebruikt bij water-gerelateerde beslissingen ge├»ntegreerd, en spelers gaan ermee aan de slag door interventies toe te passen en spelstukken op het spelbord te verplaatsen, een spelbord dat een typisch traject van een Nederlandse rivier vertegenwoordigt. De uitvoer van het model wordt vervolgens op het spelbord geprojecteerd, waardoor de effecten zichtbaar worden op de locaties waar spelers wijzigingen hebben aangebracht. Momenteel onderzoek ik nieuwe interactieontwerpmethoden die eveneens fysieke en digitale elementen combineren in het SaltiSolutions-programma (NWO Perspectief) met betrekking tot zoutindringing in delta's.

Daarnaast ben ik ook een wielertrainer bij het Sportcentrum van de universiteit, waar ik een groep competitieve wielrenners van de universitaire wielerclub train en coach.

Expertises

  • Computer Science

    • Stakeholders
    • Transdisciplinary
    • Serious Game
    • Models
    • Design
    • Complexity
    • Roles
  • Earth and Planetary Sciences

    • Game

Organisaties

Publicaties

2024
Using an idealized network model as the physical module for a salt intrusion serious gameIn NCR Days 2024: Tomorrow's Rivers, Article 1 (pp. 58-59). NCR. den Haan, R.-J., Biemond, B. & Baart, F.
2023
On Simulating Shocks and Stresses in Climate Change Games: A Review of Game Design StrategiesIn Simulation and Gaming for Social and Environmental Transitions: 54th Conference of the International Simulation and Gaming Association (pp. 568-571). La Rochelle University. den Haan, R.-J.Harnessing the potential of simulation and speculative games for transdisciplinary collaboration: lessons from experienceIn Simulation and Gaming for Social and Environmental Transitions: 54th Conference of the International Simulation and Gaming Association (pp. 602-605). La Rochelle University. Matos Castano, J., Morás Jiménez, E., Baibarac-Duignan, C., Geenen, A. J. P. & den Haan, R.-J.Drivers and barriers to knowledge exchange through an envisioned online platform for transdisciplinary research projectsEnvironmental science & policy, 147, 201-214. Cortes arevalo, V. J., den Haan, R.-J., Berends, K. D., Baart, F., van der voort, M. & Hulscher, S. J. M. H.https://doi.org/10.1016/j.envsci.2023.06.009Do Not Believe the Hype: Critically discussing the role and pedagogical implication of generative AI in Human-Centred and Transdisciplinary Design EducationIn The 7th International Conference for Design Education Researchers (Accepted/In press). Toso, F., Zaga, C., den Haan, R.-J. & Aizenberg, E.https://doi.org/10.21606/drslxd.2023.035
2022
Knowledge co-production and researcher roles in transdisciplinary environmental management projectsSustainable development, 30(2), 393-405. Vinke - de Kruijf, J., Verbrugge, L. N. H., Schröter , B., den Haan, R.-J., Cortes Arevalo, V. J., Fliervoet, J. M., Henze, J. & Albert, C.https://doi.org/10.1002/sd.2281
2021
2020

Onderzoeksprofielen

Lopende projecten

Salti Solutions

Salt intrusion through urbanising deltas: Solutions

Scaffolding Transdisciplinary Learning in Responsible Challenge-based Education

Voltooide projecten

Adres

Universiteit Twente

Horst Complex (gebouwnr. 20), kamer W235
De Horst 2
7522 LW Enschede

Navigeer naar locatie

Organisaties

Scan de QR-code of
Download vCard