Dr. Ruud Jacobs is een universitair docent in communicatie en technologie op de afdeling communicatiewetenschappen. Ruud's onderzoek is mediapsychologisch en richt zich voornamelijk op de verhouding tussen mens en media. Hij verdedigde in 2017 zijn proefschrift over de overtuigende effecten van games. Hij is geïnteresseerd in de 'serieuze' effecten en motivaties van gebruik van media die normaliter als entertainment worden gezien, zoals games en recensies.
Expertises
Psychology
- Attitudes
- Research
- Motivation
- Intention
- Gaming
- Stem
Social Sciences
- Perspective
Computer Science
- Rhetoric
Organisaties
Publicaties
2023
A game of persuasion: influencing persuasive game appraisals through presentation frames and recommendation sources, Article 1173429. Groen, M. A. & Jacobs, R. S.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1173429Etmaal van de Communicatiewetenschap Enschede, 361-364. Jacobs, R. & Jansma, S.https://doi.org/10.5117/tCW2023.4.001.JACo
2021
Procedural arguments of persuasive games: An elaboration likelihood perspective, 49-59. Jacobs, R. S., Werning, S., Jansz, J. & Kneer, J.https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000278The present of persuasion: Research into persuasive game effectsIn Persuasive Gaming in Context (pp. 185-200). Amsterdam University Press. Jacobs, R. & Jansz, J.https://doi.org/10.5117/9789463728805_ch10Winning over the players: Investigating the motivations to play and acceptance of serious games, 28-38. Jacobs, R. S.https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3308
2020
Serious games: Play for changeIn The Video Game Debate 2: Revisiting the Physical, Social, and Psychological Effects of Video Games (pp. 19-40). Routledge. Jacobs, R. S.
2019
Dementia in diegesis: Signifying progressive loss of self in Dark Souls. Jacobs, R. S. & Segerink, L. J.http://www.firstpersonscholar.com/dementia-and-diegesis/Beyond Clippy's counsel: Word processor feature underuse among the digital generationIn 2019 IEEE International Professional Communication Conference (ProComm), Article 8804531 (pp. 145-153). IEEE. Jacobs, R. S., Karreman, J. & Botma, J.https://doi.org/10.1109/ProComm.2019.00033
Onderzoeksprofielen
Vakken collegejaar 2023/2024
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
- 201800100 - Master Thesis Communication Science
- 201900083 - Game Studies in Social Sciences
- 202000267 - Intro to communication science (T)
- 202000271 - Effects of media use (P)
- 202000272 - Media psychology (T)
- 202000273 - Survey analysis (R)
- 202001494 - Master Thesis BA-COM Digital Marketing
- 202100029 - The media influencers (P)
- 202100032 - Storytelling & audio-visual design (S)
- 202100147 - Communication science Premaster COM
- 202300074 - Theoretical framework (S)
- 202300075 - Presenting (S)
Vakken collegejaar 2022/2023
- 192491009 - Master Thesis Comm. Studies
- 201800100 - Master Thesis Communication Science
- 201900083 - Game Studies in Social Sciences
- 202000267 - Intro to communication science (T)
- 202000271 - Effects of media use (P)
- 202000272 - Media psychology (T)
- 202000273 - Survey analysis (R)
- 202000274 - Theoretical framework & presenting (S)
- 202001494 - Master Thesis BA-COM Digital Marketing
- 202100029 - The media influencers (P)
- 202100032 - Storytelling & audio-visual design (S)
- 202100147 - Communication science Premaster COM
Adres
![](/.uc/i327a8e9f010325e6110086dbf4036fbfbde28f47809a0801e3bc0268018041/cubicus.png)
Universiteit Twente
Cubicus C209
Postbus 217
7500 AE Enschede