BMS-HIB-CS
Werkdagen
even
oneven
M
T
W
T
F
op de campus
thuiswerkdag
afwezig

Ik ben universitair docent aan de Universiteit Twente, gespecialiseerd in organisatiecommunicatie en kwalitatieve onderzoeksmethoden.

Mijn onderzoek gaat over hoe nieuwe technologieën zoals AI, robots en digitale tools het werk in organisaties beïnvloeden. Ik bestudeer hoe mensen deze technologieën gebruiken, ervaren en integreren in hun werk, en welke gevolgen dit heeft voor individuen, teams en organisaties. Mijn werk is vooral kwalitatief en richt zich op het gedetailleerd in kaart brengen van technologiegebruik, van introductie tot langdurig gebruik.

Ik heb verschillende subsidies ontvangen, waaronder de NWO VENI-beurs (2018) voor het project “Een robot als collega”, en promoveerde in 2015 Cum Laude aan de Universiteit Twente.

 Hoofdonderzoeker / dagelijkse begeleiding

  • Postdoctoraal onderzoeker Akvilė Bouwens (2024–2028)
  • Postdoctoraal onderzoeker Milou Habraken (2024–2028)
  • Onderzoeksassistent Mats van Dalen (2025)
  • Onderzoeksassistent Mihaela Mihalache (2023-2024)

 PhD-commissielid

  • Ruud Koopman (2021)

Overige functies

Organisaties

Publicaties

2024

Roundtable 1.1: Challenges of understanding, measuring, and supporting the dynamics of production workers' learning-on-the-go in the Smart Industry sector (2024)In EARLI SIG14 Conference 2024: Learning On-the-Go: Understanding the dynamics of continuous professional development in a tech-driven world. Abstract Book (pp. 52-53). EARLI SIG (European Association for Research on Learning and Instruction). (Unpublished). Endedijk, M., Bouwens, A., Hoogeboom, M. A. M. G., Janssen, S., Koen , J. & Winkelman, L.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0263-7A Psychological Need-Fulfillment Perspective for Designing Social Robots that Support Well-Being (2024)International journal of social robotics, 16(5), 857-878. Janssen, S. & Schadenberg, B. R.https://doi.org/10.1007/s12369-024-01102-8Mentoring (2024)In Elgar Encyclopedia of Organizational Psychology (pp. 390). Edward Elgar. Janssen, S.

2023

The future of Communication Science (2023)[Dataset Types › Dataset]. Zenodo. van Deursen, A. J. A. M., van Dijk, J. A. G. M. & Janssen, S.https://doi.org/10.5281/zenodo.10423316

2022

Individuals' intentions to prepare for automation: The wording effects of the severity and time horizon of technological developments in question introductions (2022)In Understanding Society Innovation Panel Wave 14: Results from methodological experiments (pp. 5) (Understanding Society Working Paper Series ; Vol. 6). University of Essex. Jansen, G. & Janssen, S.

Onderzoeksprofielen

Smart Skills @ Scale (S@S): Op weg naar een toekomstbestendige Smart Industry
(NWA-ORC Grant; PI: Stephan Corporaal, Saxion, met Maaike Endedijk, UT; toegekend 8,3 miljoen euro; 2024–2032)

Smart Skills@Scale verbindt Smart Industry-gemeenschappen, 450 MKB-bedrijven, sociale partners, onderwijsinstellingen en onderzoeksgroepen in een achtjarig programma om een doorbraak te realiseren richting een duurzaam inzetbare beroepsbevolking. In dit unieke landelijke netwerk implementeren we een schaalbare aanpak voor vaardigheden, die productiemedewerkers en organisaties stimuleert tot voortdurende her- en bijscholing. We bevorderen de ontwikkeling van mensgerichte productiesystemen, slimme werkplekken, banen en loopbanen, en (regionale) samenwerkingsverbanden. Met deze geïntegreerde aanpak versterken we productiemedewerkers en organisaties om een mensgerichte, veerkrachtige en duurzame Smart Industry-sector te realiseren.

Voltooide projecten

Resilience towards Robotization: The willingness, opportunity, and ability of individuals to prepare for automation at the workplace

Met de opkomst van slimme technologie, kunstmatige intelligentie, robotica en algoritmes kunnen taken geautomatiseerd worden. Het wordt daarom steeds belangrijker dat mensen hun vaardigheden upgraden om inzetbaar te blijven. Terwijl huidig onderzoek zich voornamelijk richt op geaggregeerde arbeidsmarkteffecten en beroepsrisico’s van automatisering (bijv. welke banen het meest kwetsbaar zijn), is er weinig bekend over hoe individuen omgaan met of zich voorbereiden op automatisering op de werkplek. Dit onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre er verschillen bestaan tussen mensen in Nederland in (1a) de interesse om zich te herscholen of bij te scholen ter voorbereiding op automatisering; (1b) de toegang tot relevante vormen van onderwijs; en (1c) de capaciteit om succesvol deel te nemen aan re- of upskilling. Daarnaast onderzoeken we of deze verschillen samenhangen met (2a) het geschatte risico op automatisering, (2b) andere arbeidsmarktrisico’s en (2c) bestaande sociale ongelijkheden.

Een robot als collega

Ervaringen van medewerkers in hun samenwerking met robots

Naarmate robots steeds geavanceerder worden en geïntegreerd raken in het werk, is het belangrijk om hun impact op werknemers te begrijpen. Dit project vormt een eerste kritische stap in het aanpakken van deze uitdaging door te onderzoeken hoe werknemers robots integreren in hun werk en hoe werken met robots samenhangt met fundamentele processen zoals motivatie en welzijn van werknemers. Daarnaast wordt onderzocht hoe menselijke-robot samenwerking en sociale praktijken in organisaties (bijv. samenwerking, communicatie) elkaar wederzijds vormgeven.

Scan de QR-code of
Download vCard