Ik ben universitair docent aan de Universiteit Twente, gespecialiseerd in organisatiecommunicatie en kwalitatieve onderzoeksmethoden.
Mijn onderzoek gaat over hoe nieuwe technologieën zoals AI, robots en digitale tools het werk in organisaties beïnvloeden. Ik bestudeer hoe mensen deze technologieën gebruiken, ervaren en integreren in hun werk, en welke gevolgen dit heeft voor individuen, teams en organisaties. Mijn werk is vooral kwalitatief en richt zich op het gedetailleerd in kaart brengen van technologiegebruik, van introductie tot langdurig gebruik.
Ik heb verschillende subsidies ontvangen, waaronder de NWO VENI-beurs (2018) voor het project “Een robot als collega”, en promoveerde in 2015 Cum Laude aan de Universiteit Twente.
Hoofdonderzoeker / dagelijkse begeleiding
- Postdoctoraal onderzoeker Akvilė Bouwens (2024–2028)
- Postdoctoraal onderzoeker Milou Habraken (2024–2028)
- Onderzoeksassistent Mats van Dalen (2025)
- Onderzoeksassistent Mihaela Mihalache (2023-2024)
PhD-commissielid
- Ruud Koopman (2021)
Overige functies
- Lid klankbord Robotics Centre (2025 – huidig)
- Lid Academic Board Tech Your Future (2025 – huidig)
- Lid Technology in Healthcare Transformations (2025 – huidig)
- Lid Joint Lab for Interactive Robotics (2024 – huidig)
- Lid redactieraad van het Tijdschrift voor Communicatiewetenschap (2023 – huidig)
- Lid MT Robotics – Digital Society Institute (2021 - 2022)
- Lid adviesraad BMS lab (2018 – huidig)
- Ad-hoc reviewer voor verschillende wetenschappelijke tijdschriften
Organisaties
Publicaties
2025
2024
2023
2022
2021
Onderzoeksprofielen
Verbonden aan opleidingen
Vakken collegejaar 2025/2026
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
Vakken collegejaar 2024/2025
- 194100040 - Master Thesis BA
- 201500101 - Master Thesis Research Proposal
- 201500102 - Master Thesis Research Project
- 201800092 - Societal Challenges
- 201800097 - Work and Technology
- 201800100 - Master Thesis Communication Science
- 202000576 - Research Proposal Bachelor Thesis IBA
- 202000579 - Bachelor Thesis IBA
- 202200014 - COM@work
- 202300086 - Organizational communication (T)
- 202300125 - Master Thesis Research Prop. Dig. Mark.
- 202300126 - Master Thesis Research Proj. Dig. Mark.
- 202400007 - Societal Challenges
- 202400101 - Bachelor Thesis IBA
- 202400106 - Bachelor Thesis IBA, DD with Múnster
Smart Skills @ Scale (S@S): Op weg naar een toekomstbestendige Smart Industry
(NWA-ORC Grant; PI: Stephan Corporaal, Saxion, met Maaike Endedijk, UT; toegekend 8,3 miljoen euro; 2024–2032)
Smart Skills@Scale verbindt Smart Industry-gemeenschappen, 450 MKB-bedrijven, sociale partners, onderwijsinstellingen en onderzoeksgroepen in een achtjarig programma om een doorbraak te realiseren richting een duurzaam inzetbare beroepsbevolking. In dit unieke landelijke netwerk implementeren we een schaalbare aanpak voor vaardigheden, die productiemedewerkers en organisaties stimuleert tot voortdurende her- en bijscholing. We bevorderen de ontwikkeling van mensgerichte productiesystemen, slimme werkplekken, banen en loopbanen, en (regionale) samenwerkingsverbanden. Met deze geïntegreerde aanpak versterken we productiemedewerkers en organisaties om een mensgerichte, veerkrachtige en duurzame Smart Industry-sector te realiseren.
Voltooide projecten
Resilience towards Robotization: The willingness, opportunity, and ability of individuals to prepare for automation at the workplace
Met de opkomst van slimme technologie, kunstmatige intelligentie, robotica en algoritmes kunnen taken geautomatiseerd worden. Het wordt daarom steeds belangrijker dat mensen hun vaardigheden upgraden om inzetbaar te blijven. Terwijl huidig onderzoek zich voornamelijk richt op geaggregeerde arbeidsmarkteffecten en beroepsrisico’s van automatisering (bijv. welke banen het meest kwetsbaar zijn), is er weinig bekend over hoe individuen omgaan met of zich voorbereiden op automatisering op de werkplek. Dit onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre er verschillen bestaan tussen mensen in Nederland in (1a) de interesse om zich te herscholen of bij te scholen ter voorbereiding op automatisering; (1b) de toegang tot relevante vormen van onderwijs; en (1c) de capaciteit om succesvol deel te nemen aan re- of upskilling. Daarnaast onderzoeken we of deze verschillen samenhangen met (2a) het geschatte risico op automatisering, (2b) andere arbeidsmarktrisico’s en (2c) bestaande sociale ongelijkheden.
Een robot als collega
Ervaringen van medewerkers in hun samenwerking met robots
Naarmate robots steeds geavanceerder worden en geïntegreerd raken in het werk, is het belangrijk om hun impact op werknemers te begrijpen. Dit project vormt een eerste kritische stap in het aanpakken van deze uitdaging door te onderzoeken hoe werknemers robots integreren in hun werk en hoe werken met robots samenhangt met fundamentele processen zoals motivatie en welzijn van werknemers. Daarnaast wordt onderzocht hoe menselijke-robot samenwerking en sociale praktijken in organisaties (bijv. samenwerking, communicatie) elkaar wederzijds vormgeven.
In de pers
- Nu.nl - 'Mijn mentor kan me door zijn jarenlange ervaring objectief adviseren'
- WNL: Robot als collega
- Campus magazine: Robots als oplossing voor het personeelstekort?
Nieuws op utwente.nl
Adres

Universiteit Twente
Ravelijn (gebouwnr. 10), kamer 1428
Hallenweg 17
7522 NH Enschede
Universiteit Twente
Ravelijn 1428
Postbus 217
7500 AE Enschede