Saskia Kelders is in 2005 afgestudeerd aan de opleiding Bewegingswetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Verder heeft zij de opleiding tot leraar basisonderwijs succesvol afgerond. In 2007 is ze gestart met haar promotieonderzoek aan de Universiteit Twente en in 2012 is ze gepromoveerd op haar proefschrift ‘Understanding adherence to web-based interventions’. Haar onderzoeksinteresses liggen op het gebied van eHealth en eMental Health, specifiek op:

  • Positieve technologie
  • Adherentie aan e(Mental) Health interventies
  • Het inzetten van persuasieve technologie en game-elementen om het gebruik en de effectiviteit van interventies te vergroten
  • Het ontwikkelen van online interventies
  • Het gebruik van log-data om online interventies te verbeteren

Expertises

  • Psychology

    • Health
    • Mental Health
    • Evaluation
    • Research
    • Behavior
    • Healthcare
  • Computer Science

    • User
  • Medicine and Dentistry

    • e-Health

Organisaties

Publicaties

2025

Compassion as a guiding framework for the implementation of digital mental health interventions: An interview study with clients and professionals (2025)PLoS ONE, 20(10 October). Article e0320710. van Lotringen, C. M., Zirnheld, A., Kelders, S. M., Westerhof, G. J. & Noordzij, M. L.https://doi.org/10.1371/journal.pone.0320710Randomized Controlled Trial of Group-Blended and Individual-Unguided Online Mindfulness-Based Cognitive Therapy to Reduce Psychological Distress in People With Cancer (2025)Psycho-oncology, 34(9). Article e70286. Badaghi, N., Kwakkenbos, L., Prins, J., Donders, R., Kelders, S. & Speckens, A.https://doi.org/10.1002/pon.70286Emotional Awareness: Compassion as a means to promote the sustainable mental health of military personnel (2025)[Thesis › PhD Thesis - Research external, graduation UT]. University of Twente. de Krijger, E.https://doi.org/10.3990/1.9789036566827Digital health interventions for spinal surgery patients: A systematic scoping review (2025)Digital Health, 11, 1-22. van der Horst, A. Y., Kelders, S. M., Bohlmeijer, E. T., Schreurs, K. M. G. & Jukema, J. S.https://doi.org/10.1177/20552076251328549The Effect of the Virtual Reality–Based Biofeedback Intervention DEEP on Stress, Emotional Tension, and Anger in Forensic Psychiatric Inpatients: Mixed Methods Single-Case Experimental Design (2025)JMIR Formative Research, 9. Article e65206. Klein Haneveld, L., Dekkers, T., Bouman, Y. H. A., Scholten, H., Weerdmeester, J., Kelders, S. M. & Kip, H.https://doi.org/10.2196/65206Work-Stressors and Depression and Anxiety—A Longitudinal Study of the Moderating Role of Self-Compassion (2025)Stress and Health, 41(1). Article e70006. de Krijger, E., ten Klooster, P. M., Geuze, E., Kelders, S. M. & Bohlmeijer, E. T.https://doi.org/10.1002/smi.70006The CeHRes Roadmap 2.0: Update of a Holistic Framework for Development, Implementation, and Evaluation of eHealth Technologies (2025)Journal of medical internet research, 27, e59601. Article e59601. Kip, H., Beerlage-de Jong, N., van Gemert-Pijnen, L. J. E. W. C. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.2196/59601A scoping review on self-control: insights from cross-domain conceptualizations and implications for forensic psychiatric treatment (2025)Journal of Forensic Psychiatry and Psychology, 36(5), 647-674. Serno, C., Bouman, Y. H. A., Kelders, S. M., Kouijzer, M. M. T. E. & Kip, H.https://doi.org/10.1080/14789949.2025.2529788

2024

Clarifying the Concepts of Personalization and Tailoring of eHealth Technologies: Multimethod Qualitative Study (2024)Journal of medical internet research, 26, e50497. Article e50497. ten Klooster, I., Kip, H., Beyer, S., van Gemert-Pijnen, L. J. E. W. C. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.2196/50497Assessing health technology implementation during academic research and early-stage development: support tools for awareness and guidance: a review (2024)Frontiers in Digital Health, 6. Article 1386998. Roosink, M., van Gemert-Pijnen, L., Verdaasdonk, R. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.3389/fdgth.2024.1386998

Onderzoeksprofielen

  • eHealth (Master Gezondheidspsychologie)
  • eMental Health (Master Positieve Psychologie en Technologie)
  • Begeleiden van Bachelor en Master scripties

Vakken collegejaar 2025/2026

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2024/2025

Lopende onderzoeksprojecten

  • De ontwikkeling van een online positieve psychologie interventie met game-elementen
  • Systematische review naar de invloed van persuasieve technologie op adherentie en effect van web-based interventies
  • Onderzoek naar het functioneren van een web-based interactief zorgplatform (e-Vita) voor de integrale aanpak van chronische zorg voor patiënten met diabetes type 2, COPD of chronisch hartfalen (promotieproject Floor Sieverink)
Scan de QR-code of
Download vCard