Saskia Kelders is in 2005 afgestudeerd aan de opleiding Bewegingswetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Verder heeft zij de opleiding tot leraar basisonderwijs succesvol afgerond. In 2007 is ze gestart met haar promotieonderzoek aan de Universiteit Twente en in 2012 is ze gepromoveerd op haar proefschrift ‘Understanding adherence to web-based interventions’. Haar onderzoeksinteresses liggen op het gebied van eHealth en eMental Health, specifiek op:
- Positieve technologie
- Adherentie aan e(Mental) Health interventies
- Het inzetten van persuasieve technologie en game-elementen om het gebruik en de effectiviteit van interventies te vergroten
- Het ontwikkelen van online interventies
- Het gebruik van log-data om online interventies te verbeteren
Expertises
Psychology
- Health
- Evaluation
- Mental Health
- Healthcare
- Research
Computer Science
- User
Medicine and Dentistry
- e-Health
- Patient
Organisaties
Publicaties
2024
Assessing health technology implementation during academic research and early-stage development: support tools for awareness and guidance: a review (2024)Frontiers in Digital Health, 6. Article 1386998. Roosink, M., van Gemert-Pijnen, L., Verdaasdonk, R. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.3389/fdgth.2024.1386998A systematic review on eHealth technology personalization approaches (2024)iScience, 27(9). Article 110771. Klooster, I. t., Kip, H., van Gemert-Pijnen, L., Crutzen, R. & Kelders, S.https://doi.org/10.1016/j.isci.2024.110771Developing a Guided Web App for Postpartum Depression Symptoms: User-Centered Design Approach (2024)JMIR Formative Research, 8. Article e56319. Franco, P., Olhaberry, M., Muzard, A., Harismendy, Á. & Kelders, S.https://doi.org/10.2196/56319Implementation of a digital behavior change intervention (eCHANGE) for weight loss maintenance support: a service design and technology transfer approach (2024)Frontiers in Digital Health, 6. Article 1394599. Asbjørnsen, R. A., Hjelmesæth, J., Smedsrød, M. L., Wentzel, J., Clark, M. M., Kelders, S. M., van Gemert-Pijnen, J. E. W. C. & Solberg Nes, L.https://doi.org/10.3389/fdgth.2024.1394599Guided web app intervention for reducing symptoms of depression in postpartum women: Results of a feasibility randomized controlled trial (2024)Internet interventions, 36. Article 100744. Franco, P., Olhaberry, M., Kelders, S., Muzard, A. & Cuijpers, P.https://doi.org/10.1016/j.invent.2024.100744A Priori Theory Approach to Conceptualizing Engagement with Digital Mental Health Interventions (2024)[Contribution to conference › Abstract] 13th Supporting Health by Technology Conference 2024. Doğan, K., ten Klooster, I., Kip, H., Amir Haeri, M. & Kelders, S. M.The introduction of virtual reality in forensic mental healthcare: an interview study on the first impressions of patients and healthcare providers regarding VR in treatment (2024)Frontiers in psychology, 15. Article 1284983. Kouijzer, M. T. E., Kip, H., Kelders, S. M. & Bouman, Y. H. A.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1284983From Theory to Implementation in Practice: A Qualitative Case Study of the Implementation of Virtual Reality in Mental Healthcare (2024)Global Implementation Research and Applications, 4, 66-88. Kip, H., Buitelaar-Huijsse, G. K. G., Kouijzer, M. T. E. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.1007/s43477-023-00101-7Group, Blended and Individual, Unguided Online Delivery of Mindfulness-Based Cognitive Therapy for People With Cancer: Feasibility Uncontrolled Trial (2024)JMIR Formative Research, 8. Article e52338. Badaghi, N., van Kruijsbergen, M., Speckens, A., Vilé, J., Prins, J., Kelders, S. & Kwakkenbos, L.https://doi.org/10.2196/52338Benefits, Recruitment, Dropout, and Acceptability of the Strength Back Digital Health Intervention for Patients Undergoing Spinal Surgery: Nonrandomized, Qualitative, and Quantitative Pilot Feasibility Study (2024)JMIR Formative Research, 8. Article 54600. van der Horst, A., Meijer, L., van Os-Medendorp, H., Jukema, J. S., Bohlmeijer, E., Schreurs, K. M. G. & Kelders, S.https://doi.org/10.2196/54600
Onderzoeksprofielen
- eHealth (Master Gezondheidspsychologie)
- eMental Health (Master Positieve Psychologie en Technologie)
- Begeleiden van Bachelor en Master scripties
Vakken collegejaar 2024/2025
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
- 201600169 - Masterthesis HPT
- 202000375 - Bachelorthesis HPT
- 202000381 - Bachelorthesis PCPT
- 202001489 - Masterthesis PCPT
- 202001490 - Masterthesis PCPT
- 202200087 - Masterthesis PCPT
- 202200088 - Masterthesis PCPT
- 202200248 - Advanced Research Methods for PCPT
- 202300226 - Master Assignment HS
- 202400202 - BSc Opdracht GZW
Vakken collegejaar 2023/2024
- 201600169 - Masterthesis HPT
- 202000375 - Bachelorthesis HPT
- 202000381 - Bachelorthesis PCPT
- 202000875 - M11-M12 BSc opdracht GZW
- 202001489 - Masterthesis PCPT
- 202001490 - Masterthesis PCPT
- 202200087 - Masterthesis PCPT
- 202200088 - Masterthesis PCPT
- 202200248 - Advanced Research Methods for PCPT
- 202300226 - Master Assignment HS
Lopende onderzoeksprojecten
- De ontwikkeling van een online positieve psychologie interventie met game-elementen
- Systematische review naar de invloed van persuasieve technologie op adherentie en effect van web-based interventies
- Onderzoek naar het functioneren van een web-based interactief zorgplatform (e-Vita) voor de integrale aanpak van chronische zorg voor patiënten met diabetes type 2, COPD of chronisch hartfalen (promotieproject Floor Sieverink)
Adres
Universiteit Twente
Cubicus B114
Postbus 217
7500 AE Enschede
Organisaties
Scan de QR-code of
Download vCard
Download vCard