Saskia Kelders is in 2005 afgestudeerd aan de opleiding Bewegingswetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Verder heeft zij de opleiding tot leraar basisonderwijs succesvol afgerond. In 2007 is ze gestart met haar promotieonderzoek aan de Universiteit Twente en in 2012 is ze gepromoveerd op haar proefschrift ‘Understanding adherence to web-based interventions’. Haar onderzoeksinteresses liggen op het gebied van eHealth en eMental Health, specifiek op:
- Positieve technologie
- Adherentie aan e(Mental) Health interventies
- Het inzetten van persuasieve technologie en game-elementen om het gebruik en de effectiviteit van interventies te vergroten
- Het ontwikkelen van online interventies
- Het gebruik van log-data om online interventies te verbeteren
Expertises
Psychology
- Health
- Evaluation
- Healthcare
- Research
- Behavior
Computer Science
- User
Medicine and Dentistry
- e-Health
- Patient
Organisaties
Publicaties
2024
A Priori Theory Approach to Conceptualizing Engagement with Digital Mental Health Interventions. Doğan, K., ten Klooster, I., Kip, H., Amir Haeri, M. & Kelders, S. M.The introduction of virtual reality in forensic mental healthcare: n interview study on the first impressions of patients and healthcare providers regarding VR in treatment, Article 1284983. Kouijzer, M. T. E., Kip, H., Kelders, S. M. & Bouman, Y. H. A.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1284983Challenges and opportunities in mobile e-coaching, Article 1304089. van 't Klooster, J.-W. J. R., Rabago Mayer, L., Klaassen, B. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.3389/fdgth.2023.1304089
2023
Correction to: effect of blended and unguided online delivery of mindfulness-based cognitive therapy versus care as usual on distress among cancer patients and survivors: protocol for the three-arm parallel randomized controlled Buddy trial (BMC Psychology, (2023), 11, 1, (21), 10.1186/s40359-023-01052-2), Article 43. Badaghi, N., van Kruijsbergen, M., Prins, J., Kelders, S., Cillessen, L., Compen, F., Donders, R., Kwakkenbos, L. & Speckens, A.https://doi.org/10.1186/s40359-023-01083-9Effect of blended and unguided online delivery of mindfulness-based cognitive therapy versus care as usual on distress among cancer patients and survivors: protocol for the three-arm parallel randomized controlled buddy trial, Article 21. Badaghi, N., van Kruijsbergen, M., Prins, J., Kelders, S., Cillessen, L., Compen, F., Donders, R., Kwakkenbos, L. & Speckens, A.https://doi.org/10.1186/s40359-023-01052-2Implementation of virtual reality in healthcare: a scoping review on the implementation process of virtual reality in various healthcare settings, Article 67. Kouijzer, M. M. T. E., Kip, H., Bouman, Y. H. A. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.1186/s43058-023-00442-2Strength Back: The development and evaluation of a digital health intervention for spinal surgery patients based on Acceptance & Commitment Therapy and positive psychology. University of Twente. van der Horst, A. Y.https://doi.org/10.3990/1.9789036558617Exploring the added value of virtual reality biofeedback game DEEP in forensic psychiatric inpatient care—A qualitative study, Article 1201485. Klein Haneveld, L., Kip, H., Bouman, Y. H. A., Weerdmeester, J., Scholten, H. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1201485From Theory to Implementation in Practice: A Qualitative Case Study of the Implementation of Virtual Reality in Mental Healthcare (E-pub ahead of print/First online). Kip, H., Buitelaar-Huijsse, G. K. G., Kouijzer, M. T. E. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.1007/s43477-023-00101-7STEM Students’ Academic Well-Being at University before and during Later Stages of the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Cohort and Longitudinal Study, Article 14267. Nieuwenhuis, M., Aarntzen, L., Endedijk, M., van Veelen, R. & Kelders, S. M.https://doi.org/10.3390/su151914267
Onderzoeksprofielen
- eHealth (Master Gezondheidspsychologie)
- eMental Health (Master Positieve Psychologie en Technologie)
- Begeleiden van Bachelor en Master scripties
Vakken collegejaar 2023/2024
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
- 201600169 - Masterthesis HPT
- 202000375 - Bachelorthesis HPT
- 202000381 - Bachelorthesis PCPT
- 202000875 - M11-M12 BSc opdracht GZW
- 202001489 - Masterthesis PCPT
- 202001490 - Masterthesis PCPT
- 202200087 - Masterthesis PCPT
- 202200088 - Masterthesis PCPT
- 202200248 - Advanced Research Methods for PCPT
- 202300226 - Master Assignment HS
Vakken collegejaar 2022/2023
- 201300102 - Masterthesis PPT
- 201600036 - Master Assignment HS
- 201600169 - Masterthesis HPT
- 202000375 - Bachelorthesis HPT
- 202000381 - Bachelorthesis PCPT
- 202000875 - M11-M12 BSc opdracht GZW
- 202001489 - Masterthesis PCPT
- 202001490 - Masterthesis PCPT
- 202200087 - Masterthesis PCPT
- 202200088 - Masterthesis PCPT
- 202200248 - Advanced Research Methods for PCPT
Lopende onderzoeksprojecten
- De ontwikkeling van een online positieve psychologie interventie met game-elementen
- Systematische review naar de invloed van persuasieve technologie op adherentie en effect van web-based interventies
- Onderzoek naar het functioneren van een web-based interactief zorgplatform (e-Vita) voor de integrale aanpak van chronische zorg voor patiënten met diabetes type 2, COPD of chronisch hartfalen (promotieproject Floor Sieverink)
Adres
![](/.uc/i327a8e9f010325e6110086dbf4036fbfbde28f47809a0801e3bc0268018041/cubicus.png)
Universiteit Twente
Cubicus B114
Postbus 217
7500 AE Enschede