Mijn belangrijkste rol is die van onderzoeker bij de onderzoeksgroep die zich richt op asfaltverwerking en innovatie onderzoek, het zogenaamde Asphalt Paving Research and innovation unit (ASPARi). Ons onderzoek is gericht op het professionaliseren van het asfaltbouwproces met behulp van een actie-onderzoeksmethodologie. We werken nauw samen met asfaltbouwteams om procesvariabiliteit te verminderen en om de kwaliteit van verdichte asfaltlagen te verbeteren met behulp van een in eigen huis ontwikkelde verbeteringsmethode voor proces kwaliteit (Process Quality improvement (PQi) -method). We gebruiken een combinatie van high-end GPS, temperatuur en andere sensoren om het operationele gedrag te monitoren. Tegelijkertijd laten we de bouwteams nieuwe technologieƫn gebruiken om meer op methoden gebaseerde operationele strategieƫn te werken. Ik ben verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de onderzoekseenheid, de samenwerking met het Aspari-netwerk van aannemers die de onderzoeksinitiatieven ondersteunen en de coƶrdinatie van alle onderzoeksactiviteiten. Ik begeleid verschillende PhD-, EngD-, MSc- en BSc-studentenprojecten.

Ik heb ook een zeer fijne en plezierige lesprogramma binnen de afdeling Civiele Techniek bij de bachelor- en masterprogramma's. Ik geef les aan eerstejaarsstudenten in Module 1 van Civiele Techniek en ben coƶrdinator van het ontwerpproject. "Technologie en innovatie in wegenbouw" en "Digitale technologieƫn voor civiele techniek" zijn twee vakken in de masteropleiding waar ik rechtstreeks bij betrokken ben.

Ā Ik ben voormalig programmadirecteur voor de afdeling Civiele Techniek waar ik verantwoordelijk was voor de strategie en structuur van het BSc-programma Civiele techniek, MSc-programma Civiele Techniek en Management en het 4TU MSc-programma Bouwmanagement en engineering. Ik werkte nauw samen met een team van onderwijscoƶrdinatoren, studieadviseurs, personeelsmobiliteit, internationalisering en personeel voor kwaliteitszorg van bureau onderwijszaken om educatieve programma's op te zetten en uit te voeren die in lijn zijn met de onderwijsvisie van de Universiteit Twente.

Expertises

  • Engineering

    • Compaction
  • Social Sciences

    • Process
    • Construction
  • Computer Science

    • Construction Process
    • Contexts
    • Virtual Reality
    • Construction Site
    • Construction Equipment

Organisaties

Mijn belangrijkste rol is die van onderzoeker bij de onderzoeksgroep die zich richt op asfaltverwerking en innovatie onderzoek, het zogenaamde Asphalt Paving Research and innovation unit (ASPARi). Ons onderzoek is gericht op het professionaliseren van het asfaltbouwproces met behulp van een actie-onderzoeksmethodologie. We werken nauw samen met asfaltbouwteams om procesvariabiliteit te verminderen en om de kwaliteit van verdichte asfaltlagen te verbeteren met behulp van een in eigen huis ontwikkelde verbeteringsmethode voor proces kwaliteit (Process Quality improvement (PQi) -method). We gebruiken een combinatie van high-end GPS, temperatuur en andere sensoren om het operationele gedrag te monitoren. Tegelijkertijd laten we de bouwteams nieuwe technologieƫn gebruiken om meer op methoden gebaseerde operationele strategieƫn te werken. Ik ben verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de onderzoekseenheid, de samenwerking met het Aspari-netwerk van aannemers die de onderzoeksinitiatieven ondersteunen en de coƶrdinatie van alle onderzoeksactiviteiten. Ik begeleid verschillende PhD-, EngD-, MSc- en BSc-studentenprojecten.

Publicaties

Jump to: 2024 | 2023 | 2022

2023

Multi-objective optimization of flexible pavement design from an environmental and economic perspective (2023)Journal of cleaner production, 430. Article 139441. Demir, A., Santos, J., Miller, S., Diele, R. & Naarding, G.https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.139441Educating Operators for Smart Construction Processes (2023)[Contribution to conference › Paper] 13th Conference on Asphalt Pavements for Southern Africa. Miller, S. R., Vahdatikhaki, F., Doree, A., Makarov, D. & Profijt-Broring, J.Real-time trajectory planning for asphalt compaction operator support (2023)Automation in construction, 155. Article 105034. Makarov, D., Vahdatikhaki, F., Miller, S., Mowlaei, S. & Dorée, A.https://doi.org/10.1016/j.autcon.2023.105034Coupling the Road Construction Process Quality Indicators into Product Quality Indicators (2023)[Thesis › EngD Thesis]. University of Twente. Shen, Q.Develop an ontology for pavement lifecycle management (2023)[Thesis › EngD Thesis]. University of Twente. Sadeghian, M.Coupling asphalt construction process quality into product quality using data-driven methods (2023)In Proceedings of the 40th International Symposium on Automation and Robotics in Construction, ISARC 2023 (pp. 349-356) (Proceedings of the International Symposium on Automation and Robotics in Construction). International Association for Automation and Robotics in Construction (IAARC). Shen, Q., Vahdatikhaki, F., Miller, S. R. & Dorée, A. G.https://doi.org/10.22260/ISARC2023/0048

2022

Challenges for digitalization of the asphalt paving process in the netherlands - a position paper (2022)[Contribution to conference › Paper] CROW Infradagen 2022. Mookhoek, S., Sluer, B., Galesloot, M. & Miller, S. R.Developing a Lifecycle Infrastructure Digital Twin (2022)[Contribution to conference › Paper] CROW Infradagen 2022. Giorgadze, I. M., Miller, S. R. & Vahdatikhaki, F.Machine learning in the road construction sector: A review (2022)[Contribution to conference › Paper] CROW Infradagen 2022. Shen, Q., Miller, S. R. & Vahdatikhaki, F.Ondersteuningssystemen voor verwerking en verdichting - waarom zijn ze niet op elke bouwplaats aanwezig? (2022)[Contribution to conference › Paper] CROW Infradagen 2022. Pilataxi Araujo, T., Miller, S. R., Makarov, D. & Doree, A.Pavement vehicle interaction (PVI): the elephant in the pavement life cycle assessment (LCA) room (2022)[Contribution to conference › Paper] CROW Infradagen 2022. Santos, J., Miller, S. R. & Cerezo, V.Samen op de N638 - een High Tech Low Cost pilot project (2022)[Contribution to conference › Paper] CROW Infradagen 2022. Oosterveld, M., Miller, S. R. & Galesloot, M.

Onderzoeksprofielen

Ik geef verschillende lessen in de opleiding Civiele Techniek. Mijn contact met bachelor studenten beperkt zich tot het lesgeven in het Module 1 vak, Fundamentals of Civil Engineering en begeleiding voor het Ontwerp Project. Ik ben betrokken bij het geven van twee mastervakken waarbij ik volledig verantwoordelijk ben voor "Technology and Innovation in Construction" en deel uitmaakt van een groep die les geeft in "Digital Technologies in Construction".

Studenten genieten blijkbaar van mijn lessen (ze noemen me wel een beetje gek). Ik ben vijf keer genomineerd voor de prijs voor Docent van het jaar Civiele Techniek en heb het geluk gehad de prijs Ć©Ć©n keer te winnen.


Naast mijn onderwijstaken, begeleid ik ook jonge academische medewerkers die hun lesmethoden willen verbeteren.

Verbonden aan opleidingen

Vakken collegejaar 2024/2025

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2023/2024

Het grootste deel van mijn tijd besteed ik aan het lopende ASPARi-project. ASPARi is een samenwerkingsnetwerk van tien van de grootste aannemers van Nederland, Rijkswaterstaat en onderzoekers van de Universiteit Twente. Het project bevindt zich momenteel in een vijfde fase van 4 jaar, nadat verschillende PhD, EngD, MSc en BSc-projecten met succes zijn afgerond met branchepartners en opdrachtgevers. Vanwege onze expertise in asfaltprocesbeheersing zijn ook projecten uitgevoerd met machine leveranciers.

Lopende projecten

ASPARi 4.0

Een verhoging van de kwaliteit in de wegenbouw door grootschalige betrokkenheid van opdrachtgevers, breder gebruik van ICT-toepassingen en innovatieve onderwijsvernieuwing

In ā€œASPARI 4.0ā€ is het doel om projecten te realiseren binnen onderstaande context en vallend onder themaā€™s zoals onderaan beschreven. De context waarbinnen de themaā€™s van ASPARi de komende jaren zullen worden opgepakt, zijn: - Naar een beheerst wegenbouwproces met producten van gewenste kwaliteit. Hoe kunnen wij bij een gegeven variabiliteit toch komen tot een kwalitatief voldoende product of hoe is de variabiliteit verder terug te dringen? - Impact van de variabiliteit op de levensduur van de asfaltlagen; - Monitoring, levensduurvoorspelling, predictive maintenance (Asset Management); - Adaptatie van nieuwe technologie voor procesbeheersing door opdrachtgevers voor procesverbetering en verhogen kwaliteit van wegenbouwproducten; - Standaardisatie, integratie technologieĆ«n in data- en informatiemanagement van bedrijven, IoT en Industrie 4.0; en - Vernieuwing van en aantrekkelijk maken van het wegenbouwonderwijs. Op basis van het voorgaande worden voor het ASPARi-programma voor 2019-2022 vier hoofdthemaā€™s onderscheiden, waarin de verschillende initiatieven, ontwikkelingen en projecten overzichtelijk kunnen worden ingevuld en ondergebracht: - Thema 1: Ontwikkeling technologieĆ«n - Thema 2: Doorontwikkeling technologieĆ«n in (commerciĆ«le) systemen - Thema 3: Toepassing technologieĆ«n in contracten (praktijk) - Thema 4: Ontwikkeling leermiddelen en modernisering wegenbouwonderwijs

Voltooide projecten

ASPARi 2.0

Het asfalt verwerkingsproces professionaliseren - operationeel gedrag expliciet maken

ASPARi-onderzoekers kregen de opdracht om operationeel gedrag expliciet te maken bij asfalt verwerkingsprojecten. Met behulp van high-end sensoren (GPS, laserlijnscanners en infrarood camera's) hebben we de Process Quality improvement methodiek ontwikkeld die tot doel heeft de procesvariabiliteit te verminderen en zo de kwaliteit van asfaltlagen te verbeteren.

ASPARi 2.0

Afstemming van informatietechnologieën, machinisten kennis en laboratoriumpraktijken

In deze fase zijn twee PhD-projecten uitgevoerd. De eerste was gericht op het afstemmen van informatietechnologieƫn, kennis van operators en laboratoriumpraktijken. Om dit te doen, waren onderzoeksactiviteiten het implementeren van nieuwe technologieƫn op meer dan 30 bouwprojecten, het implementeren van een methodisch leermodel, en het bepalen en evalueren van relaties tussen de gecontroleerde verdichtingsstrategieƫn en de kwaliteit van de asfaltconstructie. Dit wordt gerealiseerd door het uitvoeren van laboratoriumexperimenten die het verdichtingsproces simuleren. Een tweede PhD-project richtte zich op belangrijke elementen van informatietechnologie, namelijk. het verwerven, verwerken en weergeven van sensormetingen. Kortom, het visualiseren van wals verdichting in hun unieke context.

ASPARi 3.0

Op weg naar real time procesbeheersing voor asfaltverwerking en verdichting

Na het succes van de eerste twee fasen van dit lopende project, concentreerde deze fase zich op drie thema's, namelijk de ontwikkeling van real-time procesbeheersing voor verwerking en verdichting, het ontwerpen van gepaste verdichtingsstrategieĆ«n en het ontwikkelen van innovatief educatief materiaal voor de beroepssector in Nederland. Twee PDEng-projecten zijn opgeleverd en nieuwe onderwijsmaterialen geĆÆmplementeerd bij MBO scholen.

SMART-sensoren in asfalt (Lighthouse Project 2016)

Meten van belangrijke procesparameters tijdens en na de bouw met behulp van FBG sensoren

Dit project richt zich op de integratie van Fiber Bragg Gratings (FBG) in het asfalt verwerkingsproces dus dat de voordelen van de technologie kunnen worden gerealiseerd voor aangelegde asfaltlagen. Nauwkeurig bewaken van de belangrijkste procesparameters tijdens en na constructie met behulp van de juiste sensor technologie moet bijdragen aan de uitbreiding van de levensduur (duurzaamheid) van asfaltverhardingen.

Het energieverbruik van Warm Mix en Gerecycled Asfalt meten met behulp van RFID-sensoren (Lighthouse Project 2015)

Dit onderzoeksproject richtte zich op het innovatieve gebruik van RFID-sensoren (Radio Frequency Identification) voor het monitoren van: (1) verdichtingstemperatuur en -druk tijdens het laboratoriumtestproces, (2) verdichtingstemperatuur en -druk tijdens het on-site asfalt verwerkingsproces en (3 ) voertuigdruk en wegoppervlaktetemperatuur op de aangelegde asfalt laag op lange termijn. RFID maakt gebruik van draadloze elektromagnetische velden om gegevens over te dragen voor het automatisch identificeren en volgen van tags die aan objecten zijn bevestigd. Door ze in het asfaltmengsel te plaatsen, kunnen temperaturen en drukken worden gemeten tijdens laboratoriumtests en bouw ter plaatse, maar ook tijdens gebruik en onderhoud, waarbij de RFID-sensoren kunnen worden gebruikt om actuele wegconditiegegevens weer te geven.

Scan de QR-code of
Download vCard