Mijn werk richt zich op het ontwerpen, ontwikkelen en evalueren van hulpmiddelen ter ondersteuning van coaching en reflectie van (startende) leraren, met inzet van (opkomende) technologieën zoals video, performance support-systemen en AI. Ik maak veelvuldig gebruik van ontwerpgericht onderzoek als benadering om zowel theoretisch inzicht als praktische toepassingen te ontwikkelen.
In mijn huidige projecten onderzoek ik onder andere:
de inzet van AI-gesimuleerde leerlingen voor doelgerichte oefening en reflectie op het begeleiden van klasdiscussies over sociaal-wetenschappelijke kwesties in het voortgezet onderwijs (UT & Universiteit van St. Gallen, Zwitserland);
het gebruik van AI-gestuurde feedback om (de reflectie op) de kwaliteit van de instructieve uitleg van leraren te verbeteren (HAIFIVE project: UT & Universiteit van Bremen, Duitsland);
het ontwerp van ondersteuning voor het welzijn van startende leraren (PLONS project: UT & onderwijsregio VOTA).
Eerder richtte mijn onderzoek zich op het ontwerpen van (technologische) ondersteuning voor reflectieve dialoog van leraren tijdens video coaching, evenals op de ontwikkeling van praktische hulpmiddelen voor coaches in scholen.
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.