Mijn werk richt zich op het ontwerpen, ontwikkelen en evalueren van hulpmiddelen ter ondersteuning van coaching en reflectie van (startende) leraren, met inzet van (opkomende) technologieën zoals video, performance support-systemen en AI. Ik maak veelvuldig gebruik van ontwerpgericht onderzoek als benadering om zowel theoretisch inzicht als praktische toepassingen te ontwikkelen.

In mijn huidige projecten onderzoek ik onder andere:

  1. de inzet van AI-gesimuleerde leerlingen voor doelgerichte oefening en reflectie op het begeleiden van klasdiscussies over sociaal-wetenschappelijke kwesties in het voortgezet onderwijs (UT & Universiteit van St. Gallen, Zwitserland);
  2. het gebruik van AI-gestuurde feedback om (de reflectie op) de kwaliteit van de instructieve uitleg van leraren te verbeteren (HAIFIVE project: UT & Universiteit van Bremen, Duitsland);
  3. het ontwerp van ondersteuning voor het welzijn van startende leraren (PLONS project: UT & onderwijsregio VOTA).

Eerder richtte mijn onderzoek zich op het ontwerpen van (technologische) ondersteuning voor reflectieve dialoog van leraren tijdens video coaching, evenals op de ontwikkeling van praktische hulpmiddelen voor coaches in scholen.

Organisaties

Publicaties

2025

Supporting Reflection-in-Action: What Happens When Pre-service Teachers Practice Facilitating Accountable Talk among their AI-simulated Learners (2025)In AECT 2025 International Convention: Proceedings. The Association for Educational Communications and Technology, AECT (Accepted/In press). van der Linden, S., Seufert, S. & McKenney, S.Goede ondersteuning voor beginnende leraren (2025)Didaktief, 2025. Spiele, S., van der Linden, S., Timmer, M. & McKenney, S.https://didactiefonline.nl/artikel/goede-ondersteuning-voor-beginnende-lerarenFuture proofing teachers: What are the trends for the future of education? (2025)In EARLI 2025: The 21st Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. EARLI (Accepted/In press). Dmoshinskaia, N., Dasgupta, C., Xhauflair, M. & van der Linden, S.Future Trends in Digital Learning for Enabling Holistic Student Development: Review of Educational Policy (2025)In Proceedings of the 19th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2025 (pp. 1879-1883). International Society of the Learning Sciences (ISLS). Dasgupta, C., van der Linden, S., Dmoshinskaia, N. & Xhauflair, M.https://2025.isls.org/proceedings/#proceeding|2

2024

Mapping Interventions of Teacher Reflective Dialogue (2024)In Proceedings of the 18th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2024. (pp. 1934-1941). International Society of the Learning Sciences (ISLS). van der Linden, S., Chen, G., McKenney, S., Kobiela, M., Connolly, E., Wallace, A., Carvalho, R., Slotta, J. D., Walsh, M. & Schunn, C. D.https://doi.org/10.22318/icls2024.657206Redesign of a Teacher Reflection Formative Assessment Tool (2024)In Proceedings of the 18th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2024. (pp. 2331-2332). International Society of the Learning Sciences (ISLS). van der Linden, S., Voerman, D. & McKenney, S.https://doi.org/10.22318/icls2024.605286

2023

ReflAct: Formative assessment for teacher reflection in video-coaching settings (2023)Computers & education, 203. Article 104843. van der Linden, S., Papadopoulos, P. M., Nieveen, N. & McKenney, S.https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104843Review Rekenen Wiskunde in het VO en VSO (2023)[Book/Report › Report]. University of Twente. Valk, J., van der Linden, S. & Meelissen, M. R. M.Maybe We Should Talk: Bringing Together Diverse Perspectives on Supporting Teachers’ Reflective Dialogue (2023)[Contribution to conference › Other] 3rd Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences 2023. van der Linden, S., McKenney, S., Lefstein, A. & Chen, G.Video-supported teacher reflection and coaching (2023)[Contribution to conference › Other] 3rd Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences 2023. van der Linden, S.

Onderzoeksprofielen

Lopende projecten

AI-Simulated learners for teacher practice with classroom dialogue

PLONS (Professioneel Leernetwerk Oost-Nederland Startklaar)

HAIFIVE: AI-powered feedback on teachers' instructional explanations

Future-proofing educators

OCW Starter grant

Voltooide projecten

In kaart brengen en erkennen en waarderen van eerder verworven competenties

Supporting Teacher Reflection in Video-Coaching Settings

QUASI - Qualitative analysis of SELFIE Impact

Review rekenen wiskunde in het vo en vso

Scan de QR-code of
Download vCard