Welkom...

dr. T.C. Visser (Talitha)

Vakdidacticus Scheikunde / Onderzoeker

Over mij

Sinds 2003 heb ik als docent scheikunde in verschillende vakken (scheikunde, NaSk, ANW & NLT) aan verschillende leerjaren lesgegeven. Naast het lesgeven ben ik in 2007 begonnen met een promotieonderzoek bij ELAN waarbij ik in 2012 ben gepromoveerd op het proefschrift met de titel: “Professional development as a strategy for curriculum implementation in multidisciplinary science education.”

Na het promotieonderzoek ben ik, naast het lesgeven,  doorgegaan als postdoc-onderzoeker, waarbij ik vier jaar onderzoek heb gedaan  binnen het onderwerp Bèta en Taal. Tijdens de eerste twee jaar is het zogeheten “taalteken” ontwikkeld. Voor meer informatie lees: “Writing prompts help improve expression of conceptual understanding in Chemistry”. Tijdens de laatste twee jaar van het postdoc-onderzoek is met behulp van de Lesson Study methode een driedelige lessenreeks Analyseren-Uitleggen-Formuleren ontwikkeld om leerlingen inhoudelijk beter antwoorden te laten formuleren op toetsvragen.

Sinds sept 2017 ben ik vakdidacticus scheikunde aan de Universiteit Twente. Ik doe onderzoek en leid studenten op tot docent scheikunde. Daarnaast begeleid ik het Professioneel LeerNetwerk (PLN) scheikunde waarbij eerste- en tweedegraads docenten scheikunde een netwerk vormen en hun kennis van hedendaags scheikundeonderwijs versterken en inspiratie opdoen voor het vernieuwen, veranderen en verbeteren van hun lessen.

Expertises

Social Sciences
Cancer
Chemistry
Chemistry Teacher
Curriculum
Learning
Learning Success
Netherlands
Teacher

Publicaties

Recent
de Gruijter, J. , Kramers-Pals, H., van den Berg, E., Dik, S., de Graaf, L. A., van der Heiden, E., Metselaar, M., Oosterman , W., Rotink, J. M. , & Visser, T. C. (2023). ShowdeChemie VG08 - Alles brandt beter met salpeter. In Show de chemie: effectief demonstreren https://nvon.nl/leswerk/showdechemie-effectief-demonstreren-vg08-alles-brandt-beter-met-salpeter
Rotink, J. M. , Visser, T. C. , & McKenney, S. (2023). Burgerschapsvorming in de scheikunde lessen. Poster session presented at Onderwijs Research Dagen, ORD 2023, Amsterdam, Netherlands.
Rotink, J. M. , & Visser, T. C. (2023). Demo’s en burgerschap. Studiedag Scheikunde 2023, Nijmegen, Netherlands.
Visser, T. C., & de Graaf, L. A. (2022). Snelle (mis)concept check bij scheikunde, onmogelijk?. 46th Woudschoten conference 2022, Zeist, Netherlands.
Wietsma, J. J. , Visser, T. , van Dulmen, T. , van Rossum, A., van den Berg, E. , & van der Veen, J. (2020). Supporting secondary stem education and attracting students to science and technology. In J. van der Veen, N. van Hattum-Janssen, H.-M. Järvinen, T. de Laet, & I. ten Dam (Eds.), Engaging, Engineering, Education: Book of Abstracts, SEFI 48th Annual Conference University of Twente (online), 20-24 September, 2020 (pp. 1462-1464). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI).

Pure Link

Vakken Collegejaar  2023/2024

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
 

Vakken Collegejaar  2022/2023

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Carré (gebouwnr. 15), kamer C4011
Hallenweg 21
7522NH  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences
Carré  C4011
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media