Sinds 2003 heb ik als docent scheikunde in verschillende vakken (scheikunde, NaSk, ANW & NLT) aan verschillende leerjaren lesgegeven. Naast het lesgeven ben ik in 2007 begonnen met een promotieonderzoek bij ELAN waarbij ik in 2012 ben gepromoveerd op het proefschrift met de titel: “Professional development as a strategy for curriculum implementation in multidisciplinary science education.”

Na het promotieonderzoek ben ik, naast het lesgeven,  doorgegaan als postdoc-onderzoeker, waarbij ik vier jaar onderzoek heb gedaan  binnen het onderwerp Bèta en Taal. Tijdens de eerste twee jaar is het zogeheten “taalteken” ontwikkeld. Voor meer informatie lees: “Writing prompts help improve expression of conceptual understanding in Chemistry”. Tijdens de laatste twee jaar van het postdoc-onderzoek is met behulp van de Lesson Study methode een driedelige lessenreeks Analyseren-Uitleggen-Formuleren ontwikkeld om leerlingen inhoudelijk beter antwoorden te laten formuleren op toetsvragen.

Sinds sept 2017 ben ik vakdidacticus scheikunde aan de Universiteit Twente. Ik doe onderzoek en leid studenten op tot docent scheikunde. Daarnaast begeleid ik het Professioneel LeerNetwerk (PLN) scheikunde waarbij eerste- en tweedegraads docenten scheikunde een netwerk vormen en hun kennis van hedendaags scheikundeonderwijs versterken en inspiratie opdoen voor het vernieuwen, veranderen en verbeteren van hun lessen.

Expertises

  • Social Sciences

    • Teachers
    • Development Programmes
    • Students
    • Learning
    • Professional Development
    • Science
    • Understanding
    • Research

Organisaties

Publicaties

2024
2023
ShowdeChemie VG08 - Alles brandt beter met salpeterIn Show de chemie: effectief demonstreren. de Gruijter, J., Kramers-Pals, H., van den Berg, E., Dik, S., de Graaf, L. A., van der Heiden, E., Metselaar, M., Oosterman , W., Rotink, J. M. & Visser, T. C.https://nvon.nl/leswerk/showdechemie-effectief-demonstreren-vg08-alles-brandt-beter-met-salpeterShow de Chemie: effectief demonstreren. Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen. de Gruijter, J., Kramers-Pals, H., van den Berg, E., Dik, S., de Graaf, L. A., van der Heiden, E., Metselaar, M., Oosterman , W. & Visser, T. C.Teacher and student engagement when using learning materials based on the context of cutting-edge chemistry researchResearch in science & technological education, 41(4), 1617-1638. van Dulmen, T. H. H., Visser, T. C., Pepin, B. & McKenney, S.https://doi.org/10.1080/02635143.2022.2070147Burgerschapsvorming in de scheikunde lessen. Rotink, J. M., Visser, T. C. & McKenney, S.Learning to teach chemical bonding: A framework for preservice teacher educatorsChemistry education : research and practice, 24(3), 896-913. van Dulmen, T. H. H., Visser, T. C., Coenders, F. G. M., Pepin, B. & McKenney, S.https://doi.org/10.1039/D2RP00049KDemo’s en burgerschap. Rotink, J. M. & Visser, T. C.
2022

Onderzoeksprofielen

Vakken collegejaar 2023/2024

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2022/2023

Adres

Universiteit Twente

Carré (gebouwnr. 15), kamer C4011
Hallenweg 23
7522 NH Enschede

Navigeer naar locatie

Organisaties

Scan de QR-code of
Download vCard