Sinds 2003 ben ik actief als docent scheikunde en heb ik in verschillende vakken (scheikunde, NaSk, ANW en NLT) en leerjaren lesgegeven. Het lesgeven combineer ik met mijn passie voor onderzoek en onderwijsvernieuwing. In 2007 begon ik aan een promotieonderzoek bij ELAN, wat in 2012 resulteerde in mijn promotie op het proefschrift: "Professional development as a strategy for curriculum implementation in multidisciplinary science education."
Na mijn promotie bleef ik als postdoc-onderzoeker verbonden aan de Universiteit Twente, waar ik vier jaar onderzoek deed naar de integratie van Bèta en Taal in het onderwijs. In deze periode ontwikkelde ik onder andere het “taalteken”, een hulpmiddel om leerlingen te ondersteunen bij het verwoorden van hun conceptuele begrip in de scheikunde. Dit onderzoek resulteerde in de publicatie “Writing prompts help improve expression of conceptual understanding in Chemistry.” Daarnaast ontwikkelde ik, samen met collega’s, een driedelige lessenreeks gericht op Analyseren, Uitleggen en Formuleren, waarmee leerlingen hun antwoorden op toetsvragen inhoudelijk kunnen verbeteren.
Sinds september 2017 ben ik werkzaam als vakdidacticus scheikunde aan de Universiteit Twente, waar het opleiden van toekomstige scheikundedocenten mijn kerntaak vormt. Binnen dit programma geef ik colleges bij de vakken Inleiding Vakdidactiek, Vakdidactiek 1 en Vakdidactiek 2, en begeleid ik studenten tijdens hun stages door middel van lesbezoeken en intervisie. Daarnaast begeleid ik hun onderwijskundig onderzoek, het zogeheten Onderzoek van Onderwijs, waarin studenten verdiepend onderzoek doen naar het verbeteren van (scheikunde)onderwijs.
Naast mijn onderwijsactiviteiten begeleid ik promovendi. Een van hen richt zich op burgerschap in het scheikundeonderwijs, terwijl de ander onderzoekt hoe cutting-edge research als context kan worden gebruikt in de klas.
Verder ben ik betrokken bij het assessmentcentrum van de Universiteit Twente, waar ik werkzaam ben als algemeen en vakassessor. In deze rol beoordeel ik kandidaten op zowel algemene als vakinhoudelijke competenties. Ten slotte coördineer ik het Professioneel LeerNetwerk (PLN) Scheikunde, een platform waarin eerste- en tweedegraads docenten hun kennis van hedendaags scheikundeonderwijs versterken, ideeën uitwisselen en samen werken aan de vernieuwing van hun lessen.
Expertises
Social Sciences
- Teachers
- Development Programmes
- Students
- Learning
- Professional Development
- Science
- Understanding
- Research
Organisaties
Publicaties
2024
2023
2022
Onderzoeksprofielen
Vakken collegejaar 2024/2025
Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
- 193799700 - CR Opdracht (Studiereis)
- 197453710 - Inleiding Vakdidactiek Scheikunde
- 197453810 - Vakdidactiek Scheikunde 1
- 197453910 - Schoolpracticum Scheikunde 1
- 197454200 - Onderzoek van onderwijs
- 197454910 - Schoolpracticum Scheikunde 2
- 197493710 - Inleiding Vakdidactiek Scheikunde-Minor
- 197493810 - Vakdidactiek Scheikunde 1 - Minor
- 197493910 - Schoolpracticum Scheikunde 1 - Minor
- 201000224 - Masteronderzoek EB Scheikunde
- 201300054 - MSc final project SRA
- 201300055 - MSc final project RGA
- 201600196 - Capita Selecta Lerarenopleidingen
- 201700047 - Vakdidactiek Scheikunde 2
- 201700061 - Groene Chemie
- 201700062 - Organische chemie
- 201700063 - Macromoleculaire Chemie
- 201700066 - Atoom- en molecuulbouw (kwantumchemie)
- 201700067 - Katalyse
- 201700069 - Fysische chemie & thermodynamica
- 201700094 - Ontwerp van onderwijs
- 201800201 - Schoolpracticum Scheikunde 2 - Minor
- 201800413 - MSc final project SRA
- 201800438 - Schoolpracticum contractonderwijs
- 201900153 - Biochemie 1
- 201900154 - Biochemie 2
- 201900157 - Anorganische chemie
- 201900158 - Industriële chemie
- 201900212 - Additional Intern. & Job Orient. Project
- 201900214 - Internship & Job Orientation Pr. CSE/AP
- 201900316 - MSc Assignment AP/CSE Scientific Aspects
- 201900317 - MSc Assignment AP/CSE General Aspects
- 202100179 - Analytische chemie
- 202100182 - Vrij Project Minor
- 202300227 - Prep. MSc Assignment CSE/Parma 2.5 EC
- 202300228 - Prep. MSc Assignment CSE/Parma 5 EC
- 202300330 - Multidisciplinary Project CSE
Vakken collegejaar 2023/2024
- 193799700 - CR Opdracht (Studiereis)
- 197453710 - Inleiding Vakdidactiek Scheikunde
- 197453810 - Vakdidactiek Scheikunde 1
- 197453910 - Schoolpracticum Scheikunde 1
- 197454200 - Onderzoek van onderwijs
- 197454910 - Schoolpracticum Scheikunde 2
- 197493710 - Inleiding Vakdidactiek Scheikunde-Minor
- 197493810 - Vakdidactiek Scheikunde 1 - Minor
- 197493910 - Schoolpracticum Scheikunde 1 - Minor
- 201000224 - Masteronderzoek ECB Scheikunde
- 201300054 - MSc final project SRA
- 201300055 - MSc final project RGA
- 201600196 - Capita Selecta Lerarenopleidingen
- 201700047 - Vakdidactiek Scheikunde 2
- 201700061 - Groene Chemie
- 201700062 - Organische chemie
- 201700063 - Macromoleculaire Chemie
- 201700066 - Atoom- en molecuulbouw (kwantumchemie)
- 201700067 - Katalyse
- 201700069 - Fysische chemie & thermodynamica
- 201700094 - Ontwerp van onderwijs
- 201800201 - Schoolpracticum Scheikunde 2 - Minor
- 201800413 - MSc final project SRA
- 201800438 - Schoolpracticum contractonderwijs
- 201900153 - Biochemie 1
- 201900154 - Biochemie 2
- 201900157 - Anorganische chemie
- 201900158 - Industriële chemie
- 201900212 - Additional Intern. & Job Orient. Project
- 201900214 - Internship & Job Orientation Pr. CSE/AP
- 201900316 - MSc Assignment AP/CSE Scientific Aspects
- 201900317 - MSc Assignment AP/CSE General Aspects
- 202001528 - Master Thesis DD Parma
- 202100179 - Analytische chemie
- 202100182 - Vrij Project Minor
- 202300227 - Prep. MSc Assignment CSE/Parma 2.5 EC
- 202300228 - Prep. MSc Assignment CSE/Parma 5 EC
- 202300330 - Multidisciplinary Project CSE
Adres
Universiteit Twente
Carré (gebouwnr. 15), kamer C4011
Hallenweg 23
7522 NH Enschede
Universiteit Twente
Carré C4011
Postbus 217
7500 AE Enschede
Organisaties
Download vCard