Dr. Vincent Delke is universitair docent in de Entrepreneurship, Technology, and Management (ETM) afdeling aan de Universiteit Twente, binnen de Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences (BMS). Daarnaast is hij lid van het European Laboratory on Innovative Purchasing and Supply (EL-IPS), een interdisciplinair onderzoeks- en onderwijsinitiatief dat zich richt op het herdefiniƫren van de onderzoeksagenda binnen inkoop en supply management.

Dr. Delke behaalde zijn Master of Science in International Business Administration aan de Universiteit Twente. Hij voltooide zijn Ph.D. aan dezelfde universiteit in samenwerking met de MĆ¼nster University of Applied Sciences. Zijn onderzoek richt zich op de interactie tussen inkopers en leveranciers, waarbij hij onderzoekt hoe inkoop- en supply management bijdraagt aan strategische waarde en prestaties binnen productiebedrijven. Een belangrijk aspect van zijn werk is het begrijpen van de veranderende rollen en competenties van inkoopprofessionals in verband met digitalisering en Industrie 4.0.

Verder heeft zijn onderzoek een brede, interdisciplinaire focus, waarbij hij onderzoekt hoe technologie kan bijdragen aan inkoop- en productieprocessen. Hij verdiept zich in themaā€™s zoals de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) en hoe digitale oplossingen kunnen bijdragen aan supply chain transparantie en het verlichten van de toenemende regeldruk voor inkoopprofessionals. Daarnaast onderzoekt hij de zakelijke integratie van kunstmatige intelligentie (AI) in de inkoop en productie, evenals innovatie binnen supply managementā€”van nieuwe inkooptools en methoden tot product- en procesinnovaties die een concurrentievoordeel opleveren.

Als docent is Dr. Delke actief betrokken bij onderwijs over inkoop en supply management binnen verschillende opleidingen, waaronder de bachelorprogrammaā€™s International Business Administration en Industrial Engineering Management, en de masteropleiding Business Administration. Zijn onderwijs richt zich met name op technologie ondersteunde inkoop, waarbij hij de toepassing van AI en andere geavanceerde technologieĆ«n in inkoop centraal stelt. Daarnaast speelt hij een belangrijke rol in de Industry 4.0 Minor, waar hij bijdraagt aan de bedrijfsgerichte aspecten van technologie implementatie.

Momenteel is Dr. Delke betrokken bij het Erasmus+ gefinancierde EXPERTISE-project, dat zich richt op het versterken van de digitale competenties van ā€œSilver Workersā€ā€”ervaren professionals in inkoop en supply managementā€”door samenwerking met jongere collegaā€™s te bevorderen en maatwerkopleidingen te ontwikkelen die inspelen op huidige uitdagingen in de inkoop. Door middel van competentieanalyses en op maat gemaakte leermaterialen ondersteunt het project senior professionals in een steeds verder gedigitaliseerde werkomgeving.

Naast dit project heeft hij bijgedragen aan verschillende onderzoeksinitiatieven, waaronder KoDi-SRM (Competentiegericht en Digitaal Onderwijs in Supplier Relationship Management) aan de MĆ¼nster University of Applied Sciences, en Project PERSIST, dat de rol van inkoop en supply management in Industrie 4.0 onderzoekt. Zijn betrokkenheid bij deze projecten speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van competentiegericht onderwijs, waarmee zowel studenten als professionals worden voorbereid op technologische transformaties binnen de inkoop.

Door zijn onderzoek, onderwijs en samenwerking met de industrie zet Dr. Delke zich in voor de brug tussen academie en praktijk, zodat inkoopprofessionals worden uitgerust met de vaardigheden, tools en strategieƫn die nodig zijn om te navigeren in een steeds digitaler en complexer bedrijfslandschap.

Expertises

  • Computer Science

    • Industry 4.0
    • Roles
  • Social Sciences

    • Supply Management
    • Skills
    • Technology
    • Technological Change
    • Perspective
    • Approach

Organisaties

Dr. Vincent Delkeā€™s onderzoek richt zich op de snijvlakken van inkoop- en supply management en Industrie 4.0, waarbij hij onderzoekt hoe technologie de rollen, competenties en strategieĆ«n binnen inkoop transformeert. Zijn werk benadrukt de strategische bijdrage van inkoop aan bedrijfsinnovatie en richt zich op de veranderende vaardigheden die professionals nodig hebben in het digitale tijdperk.

Een belangrijk thema in zijn onderzoek is de impact van Industrie 4.0 op inkoopfuncties. In "Implementing Industry 4.0 technologies: Future roles in purchasing and supply management" onderzoekt hij hoe opkomende technologieƫn zoals automatisering, AI en data-analyse inkoopprocessen herdefiniƫren. In "Differentiating between direct and indirect procurement: roles, skills, and Industry 4.0" maakt hij een onderscheid tussen de verschillende vaardigheden die nodig zijn voor directe en indirecte inkoop, en biedt hij inzichten in hoe bedrijven hun personeelsstrategie moeten aanpassen.

Een ander essentieel aspect van zijn onderzoek is de rol van inkoop in duurzaamheid en crisismanagement. Zijn studie "A Kraljic and competitive rivalry perspective on hospital procurement during a pandemic (COVID-19): A Dutch case study" analyseert hoe inkoopprofessionals omgaan met verstoringen in de toeleveringsketen. Daarnaast onderzoekt hij in "Strategically aligning additive manufacturing supply chains for sustainability and effectiveness" hoe geavanceerde productietechnieken kunnen bijdragen aan duurzaamheid en veerkracht binnen de supply chain.

Dr. Delke is ook bekend om zijn bijdragen aan inkooponderwijs en competentieontwikkeling. Hij heeft gamified learning binnen inkoop onderzocht, zoals blijkt uit "Opportunities for gamified learning in purchasing and supply management education" en "Assessing serious games within purchasing and supply management education". In zijn onderzoek identificeert hij kritieke vaardigheidslacunes in inkoop, waarbij publicaties zoals "Mind the gap: Skill gaps in purchasing and supply management evolving around innovation, communication, and Industry 4.0" waardevolle inzichten bieden in de veranderende competenties die nodig zijn in het vakgebied.

Recent heeft hij zijn onderzoek uitgebreid naar de uitdagingen van een vergrijzend personeelsbestand binnen inkoop, met name in "Empowering the Silver Workforce: Training and Development Strategies for the Ageing Workforce in the Industry 4.0 Era". Dit onderzoek benadrukt het belang van een leven lang leren en digitale bijscholing om oudere inkoopprofessionals competitief te houden in een technologiegedreven werkomgeving.

Door academisch onderzoek te verbinden met de praktijk, biedt Dr. Delke strategische inzichten voor inkoopprofessionals die te maken hebben met digitale transformatie, duurzaamheidsuitdagingen en veranderende competenties binnen een steeds complexer wordend supply chain-landschap.

Publicaties

2024

Assessing supplier satisfaction: Do we need to consider organizational culture? (2024)In Supply Management Research: Aktuelle Forschungsergebnisse 2024 (pp. 129-160) (Advanced Studies in Supply Management). Springer. Mirzaei, B., Delke, V. & Schiele, H.https://doi.org/10.1007/978-3-658-46171-3_6Industry 4.0 in purchasing and supply management (2024)In Supply Management Research: Advanced Studies in Supply Management (pp. 7-31) (Advanced Studies in Supply Management). Springer. Delke, V.https://doi.org/10.1007/978-3-658-46171-3_2Empowering the Silver Workforce: Training and Development Strategies for the Ageing Workforce in the Industry 4.0 Era (2024)[Contribution to conference › Paper] IPSERA 2024. Delke, V., Sieber, J., Tkáč, M., Paffrath, F. N., Braun, M. & Hallikas, J.I4.0 Technologies Leveraging Procurement Categories Strategies (2024)[Contribution to conference › Paper] IPSERA 2024. Fontes, F., Delke, V. & Schiele, H.Revolutionising Buyer-Supplier Dynamics: Unveiling the Impact of Digital Procurement on Supplier Satisfaction (2024)[Contribution to conference › Paper] IPSERA 2024. Delke, V., Liberale, T., Vos, F. G. S. & Carminati, L.

2023

Implementing Industry 4.0 technologies: Future roles in purchasing and supply management (2023)Technological forecasting and social change, 196. Article 122847. Delke, V., Schiele, H., Buchholz, W. & Kelly, S.https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122847From Portfolios to Levers: The Evolution of Category Management (2023)[Contribution to conference › Paper] IPSERA 2023. Fontes, F., Schiele, H., Rotmensen, J. & Delke, V.Differentiating between direct and indirect procurement: roles, skills, and Industry 4.0 (2023)International journal of procurement management, 16(1), 1-30. Delke, V., Schiele, H. & Buchholz, W.https://doi.org/10.1504/IJPM.2022.10050671

2022

Robotic Process Automation im Einkauf (2022)In Praxishandbuch Robotic Process Automation (RPA) (pp. 317-330). Springer. Buchholz, W. & Delke, V.https://doi.org/10.1007/978-3-658-38379-4_18Industry 4.0 in purchasing and supply management: Defining Future Roles and Skills (2022)[Thesis › PhD Thesis - Research UT, graduation UT]. University of Twente. Delke, V.https://doi.org/10.3990/1.9789036554732

Onderzoeksprofielen

Dr. Vincent Delke zet zich in voor het opleiden van de volgende generatie professionals in inkoop- en supply management, met een sterke focus op technologiegedreven inkoop. In zijn onderwijs staat de integratie van AI, automatisering en digitale tools binnen inkoopprocessen centraal, zodat studenten optimaal worden voorbereid op de digitale transformatie van supply chains. Door middel van praktijkgerichte toepassingen, digitale casestudies en game-based learning biedt hij een boeiende en praktijkgerichte leerervaring.

Dr. Delke is actief betrokken bij meerdere opleidingsprogramma's, waaronder de bachelor Industrial Engineering & Management, de bachelor International Business Administration en de master Business Administration. Binnen de Industry 4.0 Minor speelt hij een belangrijke rol door bedrijfskundige inzichten te bieden op het gebied van smart manufacturing en digitale inkoop. Zijn cursussen behandelen strategische inkoop, wereldwijde inkoop, tactische inkoop en digitale transformatie, waarbij hij studenten voorziet van zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden.

Naast traditioneel onderwijs is Dr. Delke nauw betrokken bij competentiegericht leren. Hij draagt bij aan het EXPERTISE-project, dat digitale training ontwikkelt voor ervaren inkoopprofessionals ("Silver Workers"), zodat zij zich kunnen aanpassen aan nieuwe technologieƫn. Daarnaast richt zijn werk binnen KoDi-SRM en Project PERSIST zich op het ontwikkelen van innovatieve onderwijsmodellen voor inkoopprofessionals in het tijdperk van Industrie 4.0.

Door onderwijs en de praktijk met elkaar te verbinden, zorgt Dr. Delke ervoor dat zowel studenten als professionals toekomstbestendige vaardigheden, digitale geletterdheid en strategische inkoopexpertise ontwikkelen, waardoor zij succesvol kunnen opereren in het snel veranderende supply chain-landschap.

Verbonden aan opleidingen

Vakken collegejaar 2024/2025

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.

Vakken collegejaar 2023/2024

Dr. Vincent Delke is actief betrokken bij een breed scala aan onderzoeks- en onderwijsprojecten die zich richten op de digitale transformatie van inkoop- en supply management (PSM), competentieontwikkeling en technologische innovatie. Zijn werk richt zich op het overbruggen van de kloof tussen academische kennis en de praktijk, zodat inkoopprofessionals op alle niveaus worden uitgerust met de juiste vaardigheden, strategieƫn en digitale expertise om succesvol te opereren in een steeds complexere zakelijke omgeving.

Momenteel is hij intensief betrokken bij het Erasmus+ gefinancierde EXPERTISE-project, dat zich richt op de ontwikkeling van digitale competenties voor ervaren inkoopprofessionals, ook wel ā€œSilver Workersā€ genoemd. Dit project stimuleert intergenerationele samenwerking binnen inkoop, zodat senior professionals effectief kunnen integreren met digitaal onderlegde collegaā€™s en zich kunnen aanpassen aan de technologische eisen van Industrie 4.0. Door de ontwikkeling van maatwerkopleidingen en competentieanalyses draagt dit initiatief bij aan de duurzame inzetbaarheid en strategische waarde van ervaren inkoopprofessionals in een steeds verder gedigitaliseerde werkomgeving.

Naast dit project heeft Dr. Delke een belangrijke bijdrage geleverd aan verschillende sleutelprojecten die het hedendaagse inkooponderwijs vormgeven. In KoDi-SRM (Competentiegericht en Digitaal Onderwijs in Supplier Relationship Management), een project aan de MĆ¼nster University of Applied Sciences, ontwikkelde hij innovatieve digitale leerconcepten voor leveranciersrelatiemanagement. Binnen dit initiatief speelde hij een cruciale rol in de modernisering van inkoopopleidingen, waardoor professionals beter zijn voorbereid op technologiegestuurde leveranciersinteracties en digitale inkoopprocessen. Daarnaast onderzocht hij in Project PERSIST hoe Industrie 4.0 de inkoopfunctie verandert, en droeg hij bij aan de ontwikkeling van competentiegerichte leermodellen die studenten en professionals voorbereiden op een steeds verder geautomatiseerde en datagestuurde toeleveringsketen.

Met het oog op de toekomst is Dr. Delke actief betrokken bij de acquisitie van nieuwe projecten, met name op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) in inkoop en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Nu inkoop en supply chain management zich blijven ontwikkelen onder invloed van regelgevende en technologische veranderingen, streeft hij ernaar nieuwe onderzoeksinitiatieven te ontwikkelen die AI-gedreven inkoopstrategieƫn, digitale compliance-oplossingen en duurzame supply chain-innovaties verkennen. Zijn toewijding aan pionierend onderzoek en onderwijs weerspiegelt zijn inzet om inkoopprofessionals uit te rusten met geavanceerde kennis en praktische vaardigheden, zodat zij succesvol kunnen opereren in een tijdperk van snelle digitalisering en veranderende regelgeving.

Lopende projecten

EXPERTISE - Erasmus+

Experienced Purchasers Education Research Transfer for Industry 4.0 Skills Expertise

Het EXPERTISE-project (Experienced Purchasers Education Research Transfer for Industry 4.0 Skills Expertise), gefinancierd door Erasmus+, richt zich op het verbeteren van de digitale vaardigheden van ervaren inkoopprofessionals ("Silver Workers") binnen Purchasing and Supply Management (PSM). Nu technologie de inkoopsector transformeert, zorgt dit initiatief ervoor dat senior professionals waardevolle bijdragen blijven leveren door middel van maatwerkopleidingen, competentieanalyses en digitale leermiddelen.

Het project bevordert intergenerationele samenwerking, waardoor Silver Workers zich kunnen aanpassen aan Industrie 4.0 en tegelijkertijd hun expertise benutten om de concurrentiekracht van organisaties te versterken. Belangrijke doelen zijn:

  • Op maat gemaakte leermaterialen voor digitale vaardigheden in PSM.
  • Persoonlijke competentieanalyses gericht op uitdagingen rond digitale transformatie.
  • Gerichte trainingsprogrammaā€™s om senior professionals toekomstbestendig te maken.

Onder leiding van Technische UniversitƤt Dortmund, in samenwerking met LUT University, Universiteit Twente en de Universiteit van Economie in Bratislava, loopt EXPERTISE van 2022 tot 2025. Door ervaring te verbinden met digitale innovatie draagt het project bij aan een sterkere, vaardigere en inclusievere inkoopgemeenschap voor de toekomst.Ā De contactpersoon aan de Universiteit Twente is Dr. Vincent Delke (v.f.delke@utwente.nl).

Voltooide projecten

KoDi-SRM

Competentiegerichte en digitale lesmethoden binnen Supplier Relationship Management

Binnen het KoDi-SRM project worden nieuwe componenten voor het onderwijs in SRM ontwikkeld. Ik ben het project begonnen met het analyseren van de vereisten voor toekomstige aanbestedingen. Met het eerste deel van het project werden de technologische ontwikkelingen die van invloed zijn op de aanschaf in kaart gebracht. Bij de huidige stand van het project worden de vereisten verzameld, geƫvalueerd, en voorbereid voor het onderwijs.

PERSIST

Purchasing Education Research Syndicate: Industry 4.0 Skills Transfer

De focus van Project PERSIST is het analyseren van de rol van Purchasing and Supply Management (PSM) in het tijdperk van I4.0 (machine-to-machine communicatie). Dit onderliggende vakgebied ontwikkelt zich in hoog tempo en het hoger onderwijs moet zich voorbereiden op de rol van nieuwe inhoud en nieuwe vormen van onderwijs. Er zullen nieuwe competenties vereist zijn en de behoefte aan nieuwe, interactieve, studentgerichte onderwijsbenaderingen volgt. De projectleden zien een kans om te profiteren van de technologische veranderingen ter ondersteuning van het onderwijs van de toekomst. Een op maat gesneden onderwijssysteem zal hoogstwaarschijnlijk bijdragen tot de ontwikkeling van toekomstige competenties. Project PERSIST beoogt studenten en docenten voor te bereiden met een studentgerichte aanpak van competentiegericht leren, waarbij het leren en onderwijzen van kennis, professionele en interpersoonlijke vaardigheden en intrapersoonlijke karaktereigenschappen wordt gestimuleerd.

Scan de QR-code of
Download vCard