Welkom...

dr.ir. W. Eggink (Wouter)

Universitair docent

Over mij

Ik ben design professional en werk nu als design onderzoeker bij de faculteit ET. Mijn interesse gaat hierbij uit naar de relaties tussen design, technologie en maatschappij. Ik geef momenteel verschillende vakken (‘Design Geschiedenis’ en ‘Ontwerp de toekomst’) over dit onderwerp in het Masterprogramma van Industrial Design Engineering. Ik ben daarnaast ook coördinator van de Mastertrack Human Technology Relations, (onderdeel van de Master Industrial Design Engineering) en zie mezelf als expert in curriculum ontwikkeling voor de Design disciplines.

Mijn onderzoeksactiviteiten gaan over de vormgeving van mens-technologie relaties. Mijn onderzoeksaanpak richt zich op het combineren van Design Geschiedenis met Toekomst gericht ontwerpen op basis van Scenario Planning. De resultaten hiervan vinden hun toepassing in het ontwerpen voor maatschappelijke uitdagingen en de vormgeving van innovatieve technologie. Bijvoorbeeld het integreren van zonnecel-technologie in nieuwe producten.

Sinds een paar jaar werk ik aan een project over de toegevoegde waarde van Techniekfilosofie voor de ontwerppraktijk (en vice-versa). Hiervoor heb ik de term "The Practical Turn in Philosophy of Technology" gemunt. Twee van de in het oog springende resultaten hiervan zijn de bijdrage aan de methodologie voor "Responsible Design" en de web-portal over de Product Impact Tool.

Daarnaast publiceer ik ook veel over Design Onderwijs en over het vormgeven van Innovatieve technologie, ondersteund door Visual Essays.

Expertises

Arts & Humanities
Design Education
Design History
Designer
Industrial Design
Innovation
Philosophy
Philosophy Of Technology
Engineering & Materials Science
Teaching

Onderzoek

Mijn onderzoeksaanpak concentreert zich op zowel Design Geschiedenis als inzichten uit het ontwerpen voor de toekomst, ondersteund door Scenario Planning. Ik heb ook veel gepubliceerd over de ontwikkeling van het ontwerponderwijs en over creativiteit in innovatie door toepassing van Visualisatie technieken. Daarnaast gebruik ik dezelfde onderzoeksbenadering om licht te werpen op de esthetiek van innovatieve technologieën, waardoor de verspreiding en aanvaarding van innovaties wordt verbeterd.

Ik ben gepromoveerd op de geschiedenis van het "tegendraads ontwerp", waarbij ik me heb geconcentreerd op de ontwikkeling van de relatie tussen betekenis en functionaliteit. Op 23 september 2011 verdedigde ik mijn proefschrift Regels ter Ontregeling, lessen uit de geschiedenis van het tegendraads ontwerp. Helaas is het niet meer beschikbaar via de uitgever (boom|lemma), maar als je een exemplaar wilt aanschaffen, kun je mij een e-mail sturen met je adresgegevens.

Het onderzoek van onze groep is geconcentreerd in het DesignLab van de Universiteit, een creatieve ruimte waar (ontwerp) onderzoek en praktijk samen komen. Samen met de initiatiefnemers van deze prachtige plek (Vanessa Evers, Peter-Paul Verbeek en Mascha van der Voort) en onze studenten heb ik het interieurconcept voor het lab ontwikkeld. Zie ook de publicatie die ik heb geschreven over het idee achter dit ontwerp: Eggink, W. [2015]. DesignLab, making space for doing design as a process

Publicaties

Recent
Wildeboer, T., Kousi, N. , & Eggink, W. (2023). Beyond Design and Play: Gaging a Responsible path for Designing the Future. In L. Buck, H. Grierson, & E. Bohemia (Eds.), Proceedings of the International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE 2023) The Design Society. https://doi.org/10.35199/EPDE.2023.22
Eggink, W., Dorrestijn, S., & van der Heijden, K. (2023). Ethics in Design Education, but completely different: Teaching through Interactive Installations. In L. Buck, H. Grierson, & E. Bohemia (Eds.), Proceedings of the International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE 2023) (Vol. 25, pp. 001-006). The Design Society. https://doi.org/10.35199/EPDE.2023.16
Kousi, N., Wildeboer, T. , & Eggink, W. (2023). Connecting to the Future: Using Serious games and Scenario development for Responsible Design. In Connectivity and creativity in times of conflict: Cumulus Conference Proceedings Antwerp 2023 (pp. 191-195)
van der Heijden, K. , Eggink, W., Ouwens, I., & Dorrestijn, S. (2023). Wijs met techniek: Met praktische werkvormen ethisch reflecteren over de impact van techniek. Tech Your Future.
Shirazi, E. , Eggink, W., Zhu, X. , & Reinders, A. (2022). Design with Integrated PV Technologies in Various Products and Environments. In 2022 IEEE 49th Photovoltaics Specialists Conference (PVSC) (pp. 731-731). Article 9938809 IEEE. https://doi.org/10.1109/PVSC48317.2022.9938809
Eggink, W., van der Heijden, K., Dorrestijn, S., & Ouwens, I. (2022). Tool-Based Ethics Education for Engineers: wonderberries and wisdom tiles. In E. Bohemia, L. Buck, & H. Grierson (Eds.), Proceedings of the 24th International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE 2022), London South Bank University in London, UK, 8th-9th September 2022: Disrupt, Innovate, Regenerate & Transform The Design Society. https://doi.org/10.35199/EPDE.2022.5
Dorrestijn, S. , & Eggink, W. (2022). Human-technology relations down to earth. 29-29 (E.18). Paper presented at 3rd Philosophy of Human-Technology relations conference pHTR2022, Copenhagen, Denmark.
Eggink, W. , & Dorrestijn, S. (2022). Editorial: Ethics as Creativity in Design. In D. Lockton, P. Lloyd, & S. Lenzi (Eds.), DRS2022: EDITORIALS (pp. 1-3). Design Research Society. https://doi.org/10.21606/drs.2022.1067
Eggink, W. , Dorrestijn, S., van der Heijden, K., & Ouwens, I. (2022). Ethics, design, and creativity: A fruitful combination. 1-15. Paper presented at DRS 2022, Bilbao, Spain. https://doi.org/10.21606/drs.2022.158
Eggink, W. (2022). Re-engaging with Design History through the Practical Turn. 268. Paper presented at Design History Society annual Conference 2021, Basel, Switzerland. https://doi.org/10.26254/med/6331
van der Heijden, K., Ouwens, I., Dorrestijn, S. , & Eggink, W. (2021). Teaching Track For Ethics of Technology in Engineering Education: Workshop. In H.-U. Heiss, H.-M. Järvinen, A. Mayer, & A. Schulz (Eds.), Blended Learning in Engineering Education: challenging, enlightening – and lasting? (pp. 1561-1570). Societe Europeenne pour la Formation des Ingenieurs (SEFI).

Pure Link

Google Scholar Link

Onderwijs

Ik ben coördinator van de Industrial Design Engineering master-track Human Technology Relations, die is gericht op het afleveren van mens-gerichte ontwerp ingenieurs. Het doel van de mens-gerichte ontwerper moet zijn om nieuwe technologie beschikbaar te maken voor gebruikers. Hiervoor kijken we op zowel individueel niveau, als naar de sociale interactie en gewenste maatschappelijke ontwikkelingen. In de master geef ik het vak Design Histories en het vak Create the Future, waarin groepjes studenten ontwerpvoorstellen maken voor de maatschappij over 25 jaar, gebaseerd op gerichte toekomstscenario's.

Design Histories is opzettelijk in het meervoud, omdat er niet één juiste interpretatie is van de geschiedenis. Ik gebruik juist alle verschillende perspectieven die in historische voorbeelden zichtbaar zijn om de studenten beter toe te rusten voor de toekomst.

Naast docent en coordinator ben ik ook lid van de examencommissies van Industrial Design Engineering en Creative Technology/iTECH.

Vanaf dat ik gevraagd werd mee te doen met de start van de opleiding Industrieel Ontwerpen in 2001 ben ik zeer geïnteresseerd geweest in de ontwikkeling van het ontwerponderwijs. Sindsdien ben ik betrokken geweest bij het ontwerp van de nieuwe opleiding Creative Technology in 2009, de oprichting van het DesignLab in 2014, het master honours programma design in 2015 en de Transdisciplinary Master Insert Shaping Responsible Futures in 2019.

Verbonden aan Opleidingen

Bachelor

Vakken Collegejaar  2023/2024

Vakken in het huidig collegejaar worden toegevoegd op het moment dat zij definitief zijn in het Osiris systeem. Daarom kan het zijn dat de lijst nog niet compleet is voor het gehele collegejaar.
 

Vakken Collegejaar  2022/2023

Contactgegevens

Bezoekadres

Universiteit Twente
Faculty of Engineering Technology
Horst Complex (gebouwnr. 20), kamer W258
De Horst 2
7522LW  Enschede

Navigeer naar locatie

Postadres

Universiteit Twente
Faculty of Engineering Technology
Horst Complex  W258
Postbus 217
7500 AE Enschede

Social Media